Survival kit & Persoonlijke items bij de RAF

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Hangmanthefilm
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2015, 15:08

Survival kit & Persoonlijke items bij de RAF

Bericht door Hangmanthefilm »

Hallo,

Op dit moment ben ik bezig met een korte film over een boordschutter op een lancaster in 1944.
Nu heb ik hiervoor ook enige boeken aangeschaft en al enkele wo2 kenners gevraagd naar details in uitrusting maar ik heb nog wat vragen waarbij ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

Allereerst zijn we nog op zoek naar een foto van een survival kit en een lijst met wat hierin zit (We hebben hier in een boek wel wat details over gevonden maar deze beschijft vooral de verschillende type en in welke manier van verpakking deze verschilden)

En in welke hoedanigheid waren vliegers toegestaan persoonlijke dingen mee te nemen. En in hoeverre werd dit gedaan en wellicht regels aan de laars gelapt. Ik zit dan bijvoorbeeld ook te denken aan een talisman, sigaretten, extra persoonlijke kleding om warm te blijven en bijvoorbeeld een pistool in geval van dat ze in vijandelijk gebied terecht zouden komen (of kregen ze deze standaard mee)

Ik hoop dat iemand ons met deze vragen kan helpen!
Alvast bedankt

Steve Gijrath
Regisseur en schrijver van "Hangman"
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Survival kit & Persoonlijke items bij de RAF

Bericht door Jim »

Bij de RAF heerste een grote vrijheid wat betreft uniform, gedrag. Mits degenen deden wat ze moesten doen hadden ze redelijk veel vrijheid. Ik weet dat sommige officieren versleten kleding droegen. (Laat zien dat je al heel lang in dienst zit.)

Verhaal van een WAAF (womens auxilliary air force = vrouwen luchtmacht hulp korps) die als eerste vrouw op een ver gelegen vliegveld kwam. Het viel op dat gebouwen niet heel erg schoon waren en dat de mannen niet al te frisse kleding droegen. Dat veranderde de dag erop. :lol: Taalgebruik en kleding ging er ineens op vooruit!
Toen ze na een tijd werd overgeplaatst vertelde een man haar mannelijke collega's dat ze haar zeer wardeerden en dat ze met enige spijt haar zagen vertrekken. Maar ze waren blij dat ze nu weer een stuk relaxter konden leven. :lol:
Bij officiele gelegenheden en buiten het vleigveld moest daarintegen alles perfect uit zien.
Persoonlijke kleding werd soms onder het uniform gedragen. Ook namen verschillende bemanningsleden pasfoto's in burger kleding mee. En talismannen / geluksbrengers konden varieren van speelgoed beertjes/poppetjes en of foto's tekeningen van kinderen, konijnenpootjes,kruisjes maar ook bepaalde handelingen (tegen een van de banden plassen bepaald onderdeel van het toestel aaien) enz enz.. Dit werd onderling echter nooit besproken of iets over gezegd heb ik begrepen.
Niet uitgaan met bepaald WAAFs kon ook een onbesproken regel zijn. Sommige vrouwen werden als chopgirls (vrouwen die pech brachten gezien) beschouwd.
Als er iets fout ging waar geen verklaring voor kon worden gegeven dan was het de schuld van gremlins. Niemand had ze ooit gezien maar men wist zeker dat ze bestonden. :yes:

Survival kits verschilden nogal in het eerste jaar was het een leeg sigaretten blikje gevuld met handige spulletjes. Later werden het doorzichtige plastic dozen gevuld met voedzame chocolade, thee vishaakjes en lijn, soms gouden munten, soms (vals) geld uit de landen waarover men heen vloog en bonkaarten, zaagje. Ook beschikte men over een escape map bedrukt op zijde. Deze konden z/w zijn later waren ze ook in kleurendruk. Ook kaarten op rijstpapier die men kon oplossen in water of eten (navigator) maar niet echt een escape item. Deze escape kaarten en minikompas (soms verborgen in een holle knoop) werden in kleding gedragen.

Er waren ook bemanningsleden die deze spullen niet wilden meenemen want dat bracht ongeluk! Na de vlucht moest dit materiaal weer worden ingeleverd.

In het vliegtuig werd niet gerookt. Brandgevaarlijk.

Pistool /revolver was iets waar men voor kon kiezen. (revolver heeft ronddraaiende trommel ,pistool magazijn) RAF heeft zowel revolvers als pistolen gebruikt. revolver hoofzakelijk de enfield webly no2 MKI* en pistool Webley & Scott Pistol Self-Loading .455 Mk.I De revolver in de promo film zou voldoen.
Sommigen zagen het als nutteloos ding, achten hun kans om levend de grond te bereiken te klein. Anderen namen het wel mee. Het hing ook af aan de commandant van het vliegveld hoe die erop aandrong dat ze meegenomen werden.

Het pistool was het eerste voorwerp dat het verzet als ze daarmee in contact kwamen ingepikt werd. Die hadden geen behoefte aan piloot die mogelijk kon gaan rondknallen.
Ik ken een paar verhalen van bemanningsleden die op de grond geschoten hebben om achtervolgers op afstand te houden. Ook een verhaal van een piloot die nadat hij geland was meteen richting waarvan hij Duitsers vermoedde zijn pistool leegschoot en vertrok.

Het werd bemanningsleden aangeraden hun militaire id plaatjes nooit af te doen! Dit om te verkomen dat ze aangezien zouden worden als spionnen als ze gepakt werden. Hoewel het voorgekomen is dat er een aantal in concentratiekampen zijn verdwenen of doodgeschoten als spion.

Dit is een hele goede blog over wo2 escape and evasion:
http://theescapeline.blogspot.nl/2012_0 ... chive.html

Iets over inhoud escape kit:
http://theescapeline.blogspot.nl/2012_0 ... chive.html
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie