Mauser C96 in ww2

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Otto_Von_Bismarck
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2017, 22:49

Mauser C96 in ww2

Bericht door Otto_Von_Bismarck »

Goedemiddag kenners.

Wellicht kan iemand mij hier vertellen of de Mauser C96 (de standaard semi-auto 9mm, niet de Schnellfeuer)nog gebruikt werd door Duitse troepen in ww2.
Alvast bedankt en de groeten!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Mauser C96 in ww2

Bericht door asjemenou »

Een wapenkenner wil ik mijzelf niet noemen hoor. :)

Als ik het boek "World war II small arms" van John Weeks er op na sla dan lees ik over de Mauser C96:

The Mauser C96 was one of the oldest pistols used in World War II and was issued on a limited scale to the German Army. It had never been officially adopted, although 150,000 were made by Mauser in World War I in 9 mm. calibre when it was realized that Germany was desperately short of small arms. These pistols were still in store, or at least many of them were , in 1939 and were re-issued to units.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Mauser C96 in ww2

Bericht door svdwal »

De Mauser werd inderdaad gedurende wo2 gebruikt.
Ik heb in mijn collectie (met de juiste vergunning uiteraard) een C96 (9mm) welke gedurende wo1 gebruikt is, tijdens de terugtocht door Limburg van Duitse troepen is dit wapen door een Nederlandse officier ingenomen. Deze heeft hem gehouden en is door hem aan zijn zoomn gegeven toen deze aan de KMA midden jaren 30 af studeerde. Dit pistool is vervolgens tijdens de meidagen ?gebruikt?, maar in ieder geval in het verzet gebruikt. Ik heb dit pistool gekregen van de zoon van de laatste eigenaar welke hem op zolder bewaart had. Vervolgens met de hulp van bijzondere wetten en het NFI dit pistool op vergunning gekregen alweer heel wat jaartjes geleden.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Plaats reactie