Uitrusting Gebirgsjäger

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Uitrusting Gebirgsjäger

Bericht door Bundeswehr »

Beste forumleden,

Ik was wat foto's aan het 'Googelen' van Gebirgsjägers. Nu viel me daarin iets aparts op.
Naar ik weet hebben Gebirstruppe de beschikking over een grotere m31 veldfles (1L) met extra versteviging. Maar op meerdere (!) foto's met Gebirgsjägers verschijnen ook andere veldflessen. Die lijken op de veldfles van de Sanitäter, maar zijn allemaal voorzien van een karabijnhaak ipv een "lipje". Ook is de draagriem bij allen verwijderd en wordt de veldfles als een normale m31 aan de broodzak opgehangen.
Weet iemand hoe dit zit?

Twee foto's als voorbeeld:
Gebirgsjäger soldaten mit Sturmgepäck - Ost Front
Gebirgsjäger soldaten mit Sturmgepäck - Ost Front
Je ziet op bovenstaande foto duidelijk de karabijnhaak die ook nog eens achterstevoren aan de webbing zit. Op de achtergrond de m31 1L versie van de Gebrigsjäger.
1940, Danemark, Fradrikshavn,
1940, Danemark, Fradrikshavn,
Opvallend is ook dat iedereen op deze foto zo'n kleine metalen beker heeft. Op de voorgrond is duidelijk te zien hoe de draagriem is verwijderd en de veldfles aan de karabijnhaak is opgehangen. Als je heel goed kijkt (op de originele foto, zie link) zie je dat ook bij deze veldfles de karabijnhaak achterstevoren aan de webbing zit. De originele foto is van betere kwaliteit: http://farm9.static.flickr.com/8245/851 ... b68a73.jpg
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Re: Uitrusting Gebirgsjäger

Bericht door Bundeswehr »

Nog wat extra foto's. Opvallend is de veel voorkomende kleine (zwartgeverfde) metalen beker. Bakelieten bekers komen heel weinig voor op de foto's.
e7471364a292fa0f7e579e316ba58af52124c8a68ac49d81c343e3430f9327df_1.jpg
Met bestemming Kreta.
Met bestemming Kreta.
De Sanitäters lijken dezelfde uitvoering te dragen als de soldaten; geen grotere inhoud o.i.d.
De Sanitäters lijken dezelfde uitvoering te dragen als de soldaten; geen grotere inhoud o.i.d.
760734_orig.jpg
Plaats reactie