Munitie Amerikaanse para's

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Jarnob
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2011, 21:39
Contacteer:

Munitie Amerikaanse para's

Bericht door Jarnob »

Hallo,

even een interessante vraag.
Op een veld in Malden, waar de 504th Parachute Infantry Regiment en 505th PIR (allebei 82nd) in september 1944 gevochten hebben, heb ik een aantal hulzen gevonden.

Deze hadden de volgende headstamps:
K2 43 WIIZ Kynoch UK Armour Piercing
D1 1943 Z Def.Ind. Canada normal grotere rand
RG 44 WI Roy.Ordn.Fact. UK Armour Piercing grotere rand
K43 BIZ Kynoch UK Incendiary
K5 43 IIZ Kynoch UK Normal

Dit zijn dus allemaal hulzen van Britse makelij. Allemaal formaat .303 (Enfield) of 30-06 (Garand)

Een tweetal vragen:

1. Aangezien het 82nd voor Market Garden opsteeg vanuit Engeland, werden de para's voorzien van munitie van Britse makelij? Gebruikten Amerikanen uberhaupt munitie van Britse makelij?
Ik heb wel gevonden dat de Britten de juiste kalibers maakten voor Amerikaanse wapens.

2. De 'D1 1943 Z' en 'RG 44 WI' hulzen hebben allemaal een rand aan de slaghoed zijde met een grotere diameter als de huls zelf.
Bij Alle Enfield wapens kom ik altijd deze munitie tegen.
Waarvoor is deze grotere rand? Kan munitie met en zonder rand door elkaar gebruikt worden?
Werden er wapens gebruikt waarop beide huls types geladen konden worden?
20170831_101542b.jpg
Hierboven links huls met grote rand en rechts huls met kleine rand

Ben benieuwd of iemand antwoord weet!

groetjes,

Jarno Boer
"Veni?... Vici!"

145-onderhoudsplanner PC7 131squadron EMVO vlb Woensdrecht, Koninlijke Luchtmacht
www.jarnob.nl
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door Jim »

1) De Britten hebben inderdaad munitie gefabriceerd voor de Amerikanen. Of de 82nd of eenheden hiervan gebruik hebben gemaakt geen idee.

2) Niet alleen Amerikanen hebben in Malden gezeten. Nadat deze vertrokken hebben Canadezen en Britse eenheden hun posities overgenomen. Dus een vondst met een mix van Brits Amerikaans Canadees is in die gebieden absoluut niet apart.

Als een patroon is afgevuurd moet de huls uit de loop getrokken worden. Daarvoor dient de rand. Bij de enfield is dat een brede overstekende rand en bij de M1 garand is de rand net zo breed als de huls maar door de verdunning /groef achter de rand kan daar vastgerepen worden en uit de loop getrokken.
Bij de enfield heet het "grijpertje" extractor claw bij de M1 geweer extractor. Verschillende wapens met verschillende wapens met ieder zijn soort munitie heb je dus een eigen systeem extractor. Dus verschillende soorten patronen hulzen kunnen niet zomaar door 1 dezelfde wapen afgevuurd worden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door ammo »

@ Jim 1) De Britten hebben inderdaad munitie gefabriceerd voor de Amerikanen. Of de 82nd of eenheden hiervan gebruik hebben gemaakt geen idee.

welke munitie?

@ Janob Dit zijn dus allemaal hulzen van Britse makelij. Allemaal formaat .303 (Enfield) of 30-06 (Garand)

Zijn geen 30-06 (Garand) hulzen maar 7,92x57 (Besa)
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door racefiets »

Het is eerder andersom. De Amerikanen hebben munitie gemaakt voor de Britten. In 9mm, .303, .50 en misschien nog wel meer kalibers.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door Jan m »

Racefiets, bedankt voor de info. Hoe werden bijvoorbeeld de .303 hulzen dan gemarkeerd (fabrikant)
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door ammo »

WRA
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Jarnob
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2011, 21:39
Contacteer:

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door Jarnob »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Als ik het goed begrijp zijn dit dus hulzen afgevuurd door Britten/Canadezen.
De BESA types (zonder grotere rand dus) zijn afgevuurd door boordwapens van voertuigen/tanks
"Veni?... Vici!"

145-onderhoudsplanner PC7 131squadron EMVO vlb Woensdrecht, Koninlijke Luchtmacht
www.jarnob.nl
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door racefiets »

Ik zit net nog even je bovenste rijtje bodemstempels te bekijken maar daar zit geen .30-06 tussen. Hoogstens een 7,92x57.
Gebruikersavatar
Jarnob
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2011, 21:39
Contacteer:

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door Jarnob »

Hoe zie je dat dit 7,92x57's (BESA) zijn?
En dit zijn toch boordwapens voor tanks en zo? Werden die gewoon random overal gedumpt na het vechten?
"Veni?... Vici!"

145-onderhoudsplanner PC7 131squadron EMVO vlb Woensdrecht, Koninlijke Luchtmacht
www.jarnob.nl
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door racefiets »

Het bodemstempel samen met het feit dat je zegt dat de huls geen uitstekende rand heeft. Dat type bodemstempel ken ik niet in andere kalibers. Wil je het controleren dan moet je even de hulslengte op meten. Die moet 57mm zijn plus of min een klein beetje.
Ik vermoed dat hulzen inderdaad naar buiten geknikkerd werden op rustige momenten. Een vloer vol lege hulzen is ook niet echt fijn om in te werken.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door Mr_Flibble »

racefiets schreef: Ik vermoed dat hulzen inderdaad naar buiten geknikkerd werden op rustige momenten. Een vloer vol lege hulzen is ook niet echt fijn om in te werken.
Veel gepantserde voertuigen hadden daarom een voorziening in de vorm van een canvas opvangzak/envelop om dat te voorkomen.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door Erik »

Mr_Flibble schreef:
racefiets schreef: Ik vermoed dat hulzen inderdaad naar buiten geknikkerd werden op rustige momenten. Een vloer vol lege hulzen is ook niet echt fijn om in te werken.
Veel gepantserde voertuigen hadden daarom een voorziening in de vorm van een canvas opvangzak/envelop om dat te voorkomen.
In het voertuig wel. Reden was niet vanwege het prettig werken maar meer bedoeld om te voorkomen dat de hulzen in het draaiwerk van de toren zouden komen of onder de vloerplaten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
QMGRS.com
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2017, 17:01

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door QMGRS.com »

De welbekende .30 Caliber Ammunition Boxes zijn veelal gemaakt door Crown en Reeves, echter is er ook een British-Made voor de Amerikanen, gemaakt door S.F. Limited. Zou logisch zijn als bedrijven als Kynoch de munitie ervoor leverden.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door ammo »

@ QMGRS.com British-Made voor de Amerikanen, gemaakt door S.F. Limited.
Heb je hier een voorbeeld van, en ik betwijfel of de Britten deze voor de Amerikanen maakten,
ik denk eerder voor zichzelf.
Nemo Me Impune Lacessit
QMGRS.com
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 sep 2017, 17:01

Re: Munitie Amerikaanse para's

Bericht door QMGRS.com »

U.S. en Flaming Bomb markering.
Bijlagen
112.jpg
111.jpg
Plaats reactie