Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door patrickh »

Prima, ik zou het zo goed mogelijk documenteren als ik jou was. Je zult het nooit meer kunnen verkopen met alleen het verhaal erbij ben ik bang.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door Ratlook »

patrickh schreef:Prima, ik zou het zo goed mogelijk documenteren als ik jou was. Je zult het nooit meer kunnen verkopen met alleen het verhaal erbij ben ik bang.
Maar ik koop iets niet om weer te verkopen :wink:

Ik ben gek op "verhalen" achter dingen.

---
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door racefiets »

Niet dat ik je niet geloof maar ook verhalen kunnen na 70 jaar veranderen. Ik ken een verhaal waarbij een wapen persoonlijk door iemand van een Duits schip is gehaald. Geen enkele reden om te twijfelen aan het verhaal uit eerste hand. Alleen jammer dat het wapen een model is wat in de jaren 50 fabrieksmatig verbouwd is in Noorwegen. Ergens is er dus iets mis gegaan in de herinnering door de persoon. Je kan er niet altijd 100% op vertrouwen dat het verhaal helemaal klopt.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door Ratlook »

---
Natuurlijk zullen verhalen in de loop der jaren wel eens een beetje worden

"opgeleukt " maar het is en blijft een stukje eigen-fabrikaat uit de oorlog en dat

is nu voor mij voldoende :wink:

---
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door racefiets »

Je zou eens kunnen onderzoeken of het betonijzer uit die tijd ook al dit ribbel patroon had.
Opgeheven account 9928

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door Opgeheven account 9928 »

Tja....
Wat mij opvalt is het "handvat"
Dit stukje noem je in de betonijzerwereld een zgn Stekeind. Wordt op uiteinde betonijzer geklemd en aan de andere zijde kon je een ander stuk betonijzer doen of bv een stuk schroefdraad monteren.

Jammere hieraan is.....stekeinden komen uit de jaren 60 en worden nu nog gebruikt.
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door Ratlook »

Eabe schreef: 07 aug 2020, 11:05 Tja....
Wat mij opvalt is het "handvat"
Dit stukje noem je in de betonijzerwereld een zgn Stekeind. Wordt op uiteinde betonijzer geklemd en aan de andere zijde kon je een ander stuk betonijzer doen of bv een stuk schroefdraad monteren.

Jammere hieraan is.....stekeinden komen uit de jaren 60 en worden nu nog gebruikt.
Ik heb eens op Google gekeken naar die dingen en voor de helft lijken ze er wel wat op.

Alleen het grote verschil is dan de "andere" kant, die zit er toch echt vast aan en dat kom ik

bij die dingen nergens tegen.

Maar het is een goede vondst van je en misschien ben ik er "ingetuind " ??

Ik vraag mij alleen af wie en waarvoor iemand zoveel moeite doet om zoiets te maken :? :?

---
Opgeheven account 9928

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door Opgeheven account 9928 »

Van de Stekeind zijn verschillende uitvoeringenin de handel. Die op uw "dolk" zit is ook behoorlijk rond geslepen dus de oorspronkelijke vorm is aangetast. Stekeinden worden op betonijzer geperst met een speciale tool. Zit dan muurvast.

Waarom iemand die maakt?

Tja...geld is een reden, plak er een leuk verhaal aan vast en hoppa een instant bijzonder wapen uit het verzet.

Let wel.....ik zeg niet dat ik gelijk heb maar in mijn ogen is het een item gemaakt om wat voor reden dan ook ergens in een schuur ver na 1945. Voor u hoop ik dat ik ongelijk heb.......
Het is bij mij altijd zo geweest:
Buy the item, not the story
Gebruikersavatar
Ratlook
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 19 apr 2020, 11:32

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door Ratlook »

---
Ik heb er 15 euro voor betaald, dus of "geld " dan een reden is :roll:

Wat het nu ook wel of niet is, het blijft een heel indrukwekkend "ding"

Maar ik vind bij veel dingen een verhaal ook heel erg belangrijk hoor .

Dat het "verzonnen" kan zijn weet ik, maar spullen met een mooi verhaal hou ik van 8)

---
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Eigengemaakte "Verzets - Dolk"...

Bericht door racefiets »

Zoals ik al eerder zei kunnen herinneringen ook veranderen met de jaren. Bij het wapen waar ik het over had gaat het om iets wat geschonken is aan een museum. En er is geen enkele reden om te twijfelen aan het verhaal van de schenker die hem zelf van een schip heeft gehaald. Misschien moet er bij die man nog ergens een geweer liggen en heeft hij de 2 wapens in de 70 jaar verwisseld in zijn geheugen.
Plaats reactie