Info foto - eenheid?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Charlottevk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:48
Ontvangen: 1 keer

Info foto - eenheid?

Bericht door Charlottevk »

Graag kom ik wat meer te weten over de foto in bijlage. Via Facebook kwam ik erachter dat dit waarschijnlijk een foto van na de oorlog is. Ik ben 99% zeker dat mijn grootvader op deze foto staat (links naast de "schoorsteen"), alleen heeft niemand ooit gehoord dat hij na de oorlog in dienst heeft gezeten.. Hij was geboren in 1914. Ondertussen heb ik maar zijn staat van dienst opgevraagd.
Ik moet zeggen dat ik qua uniformen en regimenten een volledig beginner ben, dus vandaar ook de vraag. Desondanks lijkt het me wel interessant voor anderen om de foto ook hier te plaatsen.

Kan iemand mij ook maar iets van informatie verschaffen over de eenheid, plaats, ... ?
Hartelijk dank alvast!
Scan_20200921 (4).jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door asjemenou »

Hallo Charlottevk,

Je schrijft dat je al een onderzoek hebt ingesteld naar je grootvader. Ik neem aan dat je dit onderzoek hebt ingediend bij een officiële instantie, zoiets als het Ministerie van Defensie? In dat geval is het afwachten of wat zij je te melden hebben over je grootvader.

Uitgaande van de uniformering van de soldaten op de foto, denk ik niet dat het om een groep naoorlogse dienstplichtige soldaten gaat. Helaas is de foto niet al te groot, maar de rangen en emblemen op de uniformen en de baretten doen mij vermoeden dat het soldaten zijn van de Koninklijke Nederlandse Brigade Prinses Irene; https://nl.wikipedia.org/wiki/Prinses_Irene_Brigade en http://www.prinsesirenebrigade.nl/index.html .
Is het bij jou of je familie bekend dat je grootvader tijdens de oorlog in Engeland verbleef?
Op de foto staan drie militairen met sergeant strepen op hun mouw naar Brits model. Dit Britse model is na november 1946 bij de Nederlandse landmacht vervangen door een eigen Nederlands model.
De architectuur van de kazernegebouwen op de achtergrond doen mij ook vermoeden dat de foto in Nederland is genomen. De foto zal dan waarschijnlijk in de periode van mei 1945 tot november 1946 zijn genomen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Charlottevk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:48
Ontvangen: 1 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door Charlottevk »

asjemenou schreef: 02 okt 2020, 15:03 Hallo Charlottevk,

Je schrijft dat je al een onderzoek hebt ingesteld naar je grootvader. Ik neem aan dat je dit onderzoek hebt ingediend bij een officiële instantie, zoiets als het Ministerie van Defensie? In dat geval is het afwachten of wat zij je te melden hebben over je grootvader.

Uitgaande van de uniformering van de soldaten op de foto, denk ik niet dat het om een groep naoorlogse dienstplichtige soldaten gaat. Helaas is de foto niet al te groot, maar de rangen en emblemen op de uniformen en de baretten doen mij vermoeden dat het soldaten zijn van de Koninklijke Nederlandse Brigade Prinses Irene; https://nl.wikipedia.org/wiki/Prinses_Irene_Brigade en http://www.prinsesirenebrigade.nl/index.html .
Is het bij jou of je familie bekend dat je grootvader tijdens de oorlog in Engeland verbleef?
Op de foto staan drie militairen met sergeant strepen op hun mouw naar Brits model. Dit Britse model is na november 1946 bij de Nederlandse landmacht vervangen door een eigen Nederlands model.
De architectuur van de kazernegebouwen op de achtergrond doen mij ook vermoeden dat de foto in Nederland is genomen. De foto zal dan waarschijnlijk in de periode van mei 1945 tot november 1946 zijn genomen.
Bedankt voor de opmerkingen! Ik heb inderdaad twee weken geleden een aanvraag gedaan bij defensie, dus dat is nog even afwachten. In de tussentijd probeer ik wat foto's te ordenen, want de familiegeschiedenis is te interessant. Het probleem is een beetje dat ik een grote envelop heb met foto's uit de oorlogstijd, maar alles zit dan ook door elkaar. Ik denk dat ik foto's heb van drie periodes, mijn grootvaders diensttijd in Ede, mobilisatie in Veenendaal en dan eventueel nog een onbekende periode waar bovenstaande foto bij kan horen. Dat denk ik vooral omdat de uniformen op de andere foto's, waarvan ik bijna zeker ben dat ze gemaakt zijn in Veenendaal of Ede, heel anders zijn, maar nogmaals ik ken niets van uniformen.
Mijn grootvader nam in ieder geval van 1944 tot 1945 deel aan het verzet in de Haarlemmermeer (en waarschijnlijk ook eerder) en net na de bevrijding was hij bij de Binnenlandse Strijdkrachten. Het zou de verrassing van de eeuw zijn als hij lid zou zijn geweest van de Prinses-Irene Brigade, maar dat lijkt me eigenlijk totaal niet.
Ik zet er toch nog een paar foto's bij, die voor mij bij elkaar horen wegens dezelfde uniformen... Helaas ook hier weer, niet de duidelijkste foto's.

Bovenste rij, tweede van links.
Scan_20200921 (3).jpg
Waarschijnlijk zit mijn grootvader achter de man helemaal rechts die naar de camera 'schiet'
Scan_20200921.jpg
Links leunend op de truck. Ik hoorde dat dit een Canadese Ford 3-tons truck zou zijn, in 1946 overgenomen van het Canadese leger.
Scan_20200921 (2).jpg
Charlottevk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:48
Ontvangen: 1 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door Charlottevk »

Dan ben ik deze nog vergeten. Het lijkt me wel een interessante foto aangezien iemand zei dat dit waarschijnlijk de Van Horne Kazerne in Weert zou zijn. Alleen zie ik in ieder geval mijn grootvader niet op de foto, dus het zou kunnen dat dit er niets mee te maken heeft.
Nog heel veel raadsels dus..

(Blijkbaar op zijn kop, maar ik heb hem normaal geüpload. Ik vrees even handmatig opslaan en draaien.)

Van Horne Kazerne.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door asjemenou »

De foto heb ik voor je recht gezet.

Tot welk legeronderdeel je grootvader heeft behoord en in welke periode, dat blijft gissen voor mij. Het enige wat ik je kan vertellen is wat voor uniformen ik zie op de foto's. Ik kan er geen legeronderdeel aan koppelen. Het zijn Nederlandse militairen in Brits/Canadese uniformen.
Deze uniformen waren in de periode gedurende de oorlog (Pr. Irene Brigade) tot vroeg in de jaren vijftig in gebruik bij het Nederlandse leger.
Vanwege de uniformen en emblemen was mijn eerste ingeving dat je grootvader bij de Brigade Prinses Irene zou hebben gediend. Zo denk ik ook nog aan het Regiment Stootroepen, maar dit behoeft het beiden niet te zijn.
Op de bovenste foto, waar de soldaten in het veld poseren, zie ik bij sommige van hen toch heel duidelijk een Nederlandse leeuw op de baret, een zg. baretleeuw.
Wanneer ik in de boeken duik (M. Talens), dan maak ik hieruit op dat de baretleeuw en het Britse model rangonderscheidingsteken (sergeant chevrons) bij Ministeriële Beschikking van 9 november 1946 zijn komen te vervallen. Ze werden door nieuwere modellen vervangen. Dit doet mij dus vermoeden dat de foto's voor november 1946 zijn genomen.

Ik begrijp uit je verhaal dat je grootvader ook opgeroepen is tijdens de mobilisatie van 1939. Als dit zo is, dan staat dit vast wel vermeld in het dossier over hem bij Defensie. De enige die je iets kan vertellen over de militaire loopbaan en de legeronderdelen waarbij je grootvader heeft gediend, dat is Defensie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door Erik »

Laatste foto betreft inderdaad de van Hornekazerne. Zeer waarschijnlijk zijn dit de oorlogsvrijwilligers (OVW) voor Indie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door asjemenou »

Foto's als deze uit de "Brits/Canadese" uniform periode zijn zonder verdere aanknopingspunten lastig te dateren vind ik.
Het kunnen ook OVW'ers voor Nederlands-Indië zijn, maar dan wel voor november 1946 mag ik aannemen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Charlottevk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:48
Ontvangen: 1 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door Charlottevk »

Hartelijk dank voor de reacties. Toch weer wat info erbij. Voorlopig datering maar mei '45 - november '46.
Het is inderdaad wachten op Defensie, maar ja, te nieuwsgierig :)

De foto van de Van Horne Kazerne hou ik voor nu maar apart, mijn grootvader is in ieder geval niet in Indië geweest. Desondanks wel interessant om daar ook wat meer van te weten te komen en misschien zit er toch een link met de familie in.
Laatst gewijzigd door Charlottevk op 03 okt 2020, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door Erik »

asjemenou schreef: 03 okt 2020, 14:13 Het kunnen ook OVW'ers voor Nederlands-Indië zijn, maar dan wel voor november 1946 mag ik aannemen?
Het zijn toch zeer waarschijnlijk OVW-ers.
Meteen na de oorlog is de kazerne in gebruik genomen als opleidingscentrum voor Indië-gangers. Vóór het einde van WO2 zaten er Engelsen (staf XII Corps, vanaf sept '44 1st Bn Heresfordshire Regt, die ook de gebouwen voorzien hebben van namen van Engelse steden, op de foto zie je Edinburgh)
De Prinses Irenebrigade was op 16 huli 1945 al opgeheven en middels een omweggetje tot infanterieregiment gemaakt (uitvoering ontbinding v.a. 24 dec 45)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Charlottevk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:48
Ontvangen: 1 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door Charlottevk »

Erik schreef: 03 okt 2020, 15:08
asjemenou schreef: 03 okt 2020, 14:13 Het kunnen ook OVW'ers voor Nederlands-Indië zijn, maar dan wel voor november 1946 mag ik aannemen?
Het zijn toch zeer waarschijnlijk OVW-ers.
Meteen na de oorlog is de kazerne in gebruik genomen als opleidingscentrum voor Indië-gangers. Vóór het einde van WO2 zaten er Engelsen (staf XII Corps, vanaf sept '44 1st Bn Heresfordshire Regt, die ook de gebouwen voorzien hebben van namen van Engelse steden, op de foto zie je Edinburgh)
De Prinses Irenebrigade was op 16 huli 1945 al opgeheven en middels een omweggetje tot infanterieregiment gemaakt (uitvoering ontbinding v.a. 24 dec 45)
In het boek "De Slag om de Haarlemmermeer" van Gerrit en Jan Kuipers lees ik het volgende "Op 8 augustus 1945 hielden de Binnenlandse Strijdkrachten op te bestaan, en het dijkleger van de Haarlemmermeer ging op in de Koninklijke Landmacht als onderdeel van bataljon 2-4 RI, ook wel het Kennemer Bataljon genoemd. De kern van het bataljon werd uitgemaakt door OVW-ers uit gewest 12: Haarlem, en de Haarlemmermeer en omstreken. Het was een 'streekbataljon", die als een hechte eenheid vertrok en het hele verblijf in de Oost bij elkaar zou blijven."
Hun training kregen ze in de Sancta Maria in Noordwijkerhout.

Het heeft er misschien weinig mee te maken, maar het gaat in het voorgaande stuk wel om mede-verzetsleden uit de regio.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door asjemenou »

Je zou eens rond kunnen vragen in je familie, of er meerdere familieleden zijn met een militair verleden en mogelijk ook in Nederlands-Indië zijn geweest.
Voor de rest houd mijn kennis m.b.t. de foto's op.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Charlottevk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:48
Ontvangen: 1 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door Charlottevk »

asjemenou schreef: 03 okt 2020, 16:44 Je zou eens rond kunnen vragen in je familie, of er meerdere familieleden zijn met een militair verleden en mogelijk ook in Nederlands-Indië zijn geweest.
Voor de rest houd mijn kennis m.b.t. de foto's op.
Snap ik, bedankt. Laat het hier wel weten als Defensie iets heeft opgeleverd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door asjemenou »

Succes in ieder geval. Op het forum vinden we het altijd interessant om te vernemen of wat je zoektocht uiteindelijk heeft opgeleverd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Charlottevk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:48
Ontvangen: 1 keer

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door Charlottevk »

asjemenou schreef: 04 okt 2020, 17:09 Succes in ieder geval. Op het forum vinden we het altijd interessant om te vernemen of wat je zoektocht uiteindelijk heeft opgeleverd.
Na lange tijd maar een update. Ondertussen heb ik zijn staat van dienst verkregen en is al heel wat opgehelderd.
Vanaf augustus '39 tot juni '40 was hij in dienst bij het MC-III-10 RI. Daarvan heb ik wel al wat verslagen (oa NIMH).
Voor het verdere verloop zie foto. Dit moet ik wel nog wat uitzoeken.
Bijzondere aantekeningen - staat van dienst - fragment.jpg
Ik denk dat het kaderbataljon op de foto van de Van Hornekazerne moet staan. De andere groepsfoto is me nog niet echt duidelijk. Ook omdat ik er nog niet helemaal achter ben waar de centrale kaderschool in Utrecht precies was, hetzelfde voor de Genietroepen (Kamp Prinsenbosch?).

Toch een grote verrassing dat hij toch nog wel een tijd in het leger heeft gezeten na de oorlog!
Bandoeng23
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2022, 15:45

Re: Info foto - eenheid?

Bericht door Bandoeng23 »

Hallo CharlotteVK,

Ik weet niet of je nog op zoek bent naar antwoorden op je vragen, maar misschien dat dit je kan helpen bij je zoektocht.

Uit je verhaal lees ik verschillende aanknopingspunten.
De foto is vermoedelijk genomen op de VanHorne kazerne Weert. Waarschijnlijk ergens eind '45 of '46. Het is in ieder geval in Nederland. Te zien aan de gebouwen op de achtergrond, zijn deze volgens het ' Boost' kazerne ontwerp. Tussen 1920 en 1939 zijn verschillende kazernes in NL neergezet volgens dit ontwerp. Ze worden ook wel grensbataljon kazernes genoemd. Tijdens de oorlog maakte de Duitse bezetter gebruik van deze kazernes voor de legering van de troepen. Na de oorlog werden Engelse en Canadese eenheden er in gelegerd. De Engelsen en Canadezen gaven de kazerne gebouwen vaak namen in plaats nummers of letters. Bij de VanHorne waren deze nog aanwezig tot dat Defensie de kazerne overdroeg. Een van de namen die ik mij herinner is "Edenburgh". De laatste letters lijken zichtbaar te zijn op een andere foto uit je collectie. Of ze er nu nog op staan weet ik niet. Bij de Elias Beeckman kazerne in Ede, ook een grensbataljon kazerne, waren deze al na vertrek van de Canadezen verwijderd.
Een ander aanknopingspunt is het 'monument' waar het peloton voor staat. Dit 'monument' is de 'Vlaggenmast' en was onderdeel van het kazerne ontwerp. De Vlaggenmast stond bij de hoofdingang van de VanHorne kazerne. De foto lijkt te zijn genomen vanaf de zijkant/ achterkant van de Vlaggenmast. Op de achtergrond is het Bureelgebouw of het Wachtgebouw te zien.

Verder geef je aan dat je grootvader bij het verzet en de Binnenlandse Strijdkrachten in 44 en 45 heeft gezeten. Het zou dan waarschijnlijker zijn dat hij bij de Stoottroepen heeft gezeten en minder waarschijnlijk bij Prinses Irene Brigade. De Irene Brigade in Engeland opgericht tijdens de oorlog en bestond hoofdzakelijk uit Engelandvaarders en vrijwilligers die uit de overzeese gebiedsdelen kwamen. Zij kwamen in '44 met de Geallieerden troepen aan in Normandie en gingen mee in de opmars richting NL met de Engelsen. In dec 45 werd de Irene Brigade ontbonden en werden vanuit depot Arnhem de Fusiliers Prinses Irene opgericht en gevuld met dienstplichten die werden ingezet in Ned. Indie. De onderdelen van het verzet en Binnenlandse Strijdkrachten gingen op in verschillende OVW bataljons en Regiment Stoottroepen en vormden daarmee de basis van naoorlogse krijgsmacht totdat er voldoende dienstplichtigen waren opgeleid.
De Stoottroepen werden na de zomer van 45 ondergebracht in Weert op de VanHorne kazerne. Eind oktober 45 vertrokken de eerste onderdelen van de Stoottroepen en andere OVW bataljons naar Ned. Indie via Engeland waar ze een aanvullende opleiding kregen.

Aanknopingspunten:
Het 1RS bataljon Stoottroepen bestond uit Binnenlandsestrijdkrachten gewest Limburg met aanvullingen uit Rotterdam en Gelderse vallei.
(Je schreef dat je grootvader ook tijd had doorgebracht in Ede/ Veenendaal)
BinnenlandseStrijdkrachten gewest Haarlemmermeer zijn opgegaan in OVW bataljon "de Kennemers"
Beide eenheden zijn vanaf eind 45 naar Ned. Indie gestuurd.
Wellicht dat je iets kan achterhalen over een Engeland, Malakka of Ned. Indie periode.

De kazerne foto's en de 'oefening te velde' lijkt vanuit een opleidingsregime te zijn. Dit is af te leiden uit bovenste knoop gesloten en op het kazerne tenue zijn geen onderdeels tekens te zien. Alleen de kaderleden dragen de mouwleeuw (met tekst 'nederland'). Alleen de PelotonsSergeant heeft de bovenste knoop open. Mijn vermoeden is dat de foto's gelet op het weer en het 'groen' op de achtergrond in eind 45 genomen genomen.

Succes met je zoektocht. groeten.
Plaats reactie