Nederlandse SS training

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Harro schreef:
101st Michiel schreef:Nou, je kan ze nu niet bepaald schatjes noemen na wat ze mensen allemaal hebben aangedaan
Misschien dat jij even op een rijtje kan zetten wat de Nederlandse SS-ers de mensen allemaal hebben aangedaan?
Ik had het niet over de nederlandse SS, ik had het meer over het algemeen. Dus niet over individu soldaten.....
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Maar de opmerking "tuig" sloeg op die Nederlandse SS'ers. Het leek mij logisch dat jouw opmerking dan ook over Nederlanders ging.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

pfff ga dit via PB uitvechten ofzo?

het gaat hier niet wat de SS wel of niet hebben gedaan, maar over een heel ander aspect!
Niwde
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2005, 15:08

Bericht door Niwde »

Guido schreef: Edwin,

kan je me meer vertellen over het feit dat deze eenheden veel gebruikt maakten van Franse wapens?

Maar ik heb het dus juist gezien op de beelden? Ik had ook vernomen dat deze beelden in de buurt van grave etc zijn gemaakt kan dat kloppen?
De Landwacht Nederland / Landstorm Nederland was van oorsprong (medio 1943) een eenheid die belast was met de territoriale verdediging van Nederland. Geen fronttroepen dus, vandaar ook dat de bewapening niet bepaald up to date was. De Landwacht moest het doen met Franse infanteriewapens, met andere woorden trage machinegeweren en slechte karabijnen en geweren.

Ik weet niet wat voor beelden je hebt gezien Guido, dus daar kan ik je niet veel verder mee helpen.

Gr.
Edwin
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Harro schreef:Maar de opmerking "tuig" sloeg op die Nederlandse SS'ers. Het leek mij logisch dat jouw opmerking dan ook over Nederlanders ging.
Ok, zal volgende keer iets duidelijker zijn ;)


Guido schreef:pfff ga dit via PB uitvechten ofzo?
Tss, hou je er gewoon buiten. Het zijn 4 posts van allemaal, maak je niet zo druk man.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

101st Michiel schreef:
Harro schreef:Maar de opmerking "tuig" sloeg op die Nederlandse SS'ers. Het leek mij logisch dat jouw opmerking dan ook over Nederlanders ging.
Ok, zal volgende keer iets duidelijker zijn ;)


Guido schreef:pfff ga dit via PB uitvechten ofzo?
Tss, hou je er gewoon buiten. Het zijn 4 posts van allemaal, maak je niet zo druk man.
Graag on-topic vanaf hier. Wil je hier inderdaad verder over discussiëren kan dat eventueel in een nieuw topic.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Niwde schreef:
Guido schreef: Edwin,

kan je me meer vertellen over het feit dat deze eenheden veel gebruikt maakten van Franse wapens?

Maar ik heb het dus juist gezien op de beelden? Ik had ook vernomen dat deze beelden in de buurt van grave etc zijn gemaakt kan dat kloppen?
De Landwacht Nederland / Landstorm Nederland was van oorsprong (medio 1943) een eenheid die belast was met de territoriale verdediging van Nederland. Geen fronttroepen dus, vandaar ook dat de bewapening niet bepaald up to date was. De Landwacht moest het doen met Franse infanteriewapens, met andere woorden trage machinegeweren en slechte karabijnen en geweren.

Ik weet niet wat voor beelden je hebt gezien Guido, dus daar kan ik je niet veel verder mee helpen.

Gr.
Edwin

Dus grote kans dat ik Nederlandse SS aangezien had als Landstorm / De Landwacht? Nou ik zal eens iemand bellen waar van ik weet dat hij die beelden ook heeft gezien!

in ieder geval bedankt voor de uitleg
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

ook SS

Bericht door jan willem »

Benamingen:

11.03.1943 tot 16.10.1943 Landwacht Nederland
16.10.1943 tot 01.11.1944 SS-Grenadier Regiment "Landstorm Nederland"
01.11.1944 tot 10.02.1945 SS-Freiwilligen Grenadier Brigade "Landstorm Nederland
10.02.1945 tot 05.05.1945 34.SS-Grenadier Division "Landstorm Nederland"
Bron:Nederlandse Vrijwilligers in Europese Krijgsdienst deel I.

Verschil dat ze dus niet aan het Oostfront zaten maar als enige Freiwillige Division binnen de Waffen-SS aan het Westfront hebben gevochten en zelfs op "eigen" grondgebied!

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Jan Willem, vermeld het boek ook waar deze Nederlanders hebben gezeten? vooral in het oostelijke deel van het land?
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

opsomming!

Bericht door jan willem »

zal nu een korte opsomming geven, van de week als de tijd het toestaat wat meer info:

bij de oprichting was het voornaamste doel, territoriale organisatie voor de landsverdediging, welke bestemd is voor de afweer van buitenlandse of binnenlandse vijanden binnen Nederland.

april 1944 bijvoorbeeld op de lijn Tilburg/eindhoven/Roermond

Gevechten september '44: Het gebied tussen het Albertkanaal en Maas-Schelde Kanaal.

Zal van de week nog aantal opnoemen! Je kunt ook een kijkje nemen op de site van Edwin :!:

http://www.waffen-ss.nl
Hier kom je ook een aantal namen tegen die je ook op deze site tegenkomt. Je zult je wel moeten aanmelden en een kleine vergoeding betalen. Krijg je aantal zaken voor terug en belangrijkste is dat je een niet gewenst publiek zonder moeite kan verwijderen. Site voor geinteresseerden zonder politieke nonsens!!

http://195.241.8.237/landstorm/

Dit is ook een zeer goede site boordevol informatie!

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Dank je Jan Willem!

Kan jij mij ook vertellen of deze mensen bij grave hebben gevochten en of ze toen ook nog de Franse beuttewaffe in gebruik hadden.

Zal eens kijken wat ik kan uitvinden op de sites!

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

welke periode?

Bericht door jan willem »

Guido, ik ben absoluut geen Landstorm kenner, wat dat aangaat zou ik je willen adviseren om via de andere 2 sites te zoeken/informeren. Ik zelf ben veel meer bezig met de ss-Divisie Wiking en haar historie en vooral ss-Regiment 10 Westland. Aangezien hier een aanzienlijk deel Nederlandse vrijwilligers diende.

Ik denk dat het deel van de franse wapens al door Edwin is beantwoord!

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ok,

Bedankt voor het advies!
Plaats reactie