Ik had het niet over de nederlandse SS, ik had het meer over het algemeen. Dus niet over individu soldaten.....Harro schreef:Misschien dat jij even op een rijtje kan zetten wat de Nederlandse SS-ers de mensen allemaal hebben aangedaan?101st Michiel schreef:Nou, je kan ze nu niet bepaald schatjes noemen na wat ze mensen allemaal hebben aangedaan
Nederlandse SS training
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
We will remember them.
- Harro
- Lid
Maar de opmerking "tuig" sloeg op die Nederlandse SS'ers. Het leek mij logisch dat jouw opmerking dan ook over Nederlanders ging.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
-
- Lid
De Landwacht Nederland / Landstorm Nederland was van oorsprong (medio 1943) een eenheid die belast was met de territoriale verdediging van Nederland. Geen fronttroepen dus, vandaar ook dat de bewapening niet bepaald up to date was. De Landwacht moest het doen met Franse infanteriewapens, met andere woorden trage machinegeweren en slechte karabijnen en geweren.Guido schreef: Edwin,
kan je me meer vertellen over het feit dat deze eenheden veel gebruikt maakten van Franse wapens?
Maar ik heb het dus juist gezien op de beelden? Ik had ook vernomen dat deze beelden in de buurt van grave etc zijn gemaakt kan dat kloppen?
Ik weet niet wat voor beelden je hebt gezien Guido, dus daar kan ik je niet veel verder mee helpen.
Gr.
Edwin
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
Ok, zal volgende keer iets duidelijker zijnHarro schreef:Maar de opmerking "tuig" sloeg op die Nederlandse SS'ers. Het leek mij logisch dat jouw opmerking dan ook over Nederlanders ging.

Tss, hou je er gewoon buiten. Het zijn 4 posts van allemaal, maak je niet zo druk man.Guido schreef:pfff ga dit via PB uitvechten ofzo?
- Peter M
- Lid
Graag on-topic vanaf hier. Wil je hier inderdaad verder over discussiëren kan dat eventueel in een nieuw topic.101st Michiel schreef:Ok, zal volgende keer iets duidelijker zijnHarro schreef:Maar de opmerking "tuig" sloeg op die Nederlandse SS'ers. Het leek mij logisch dat jouw opmerking dan ook over Nederlanders ging.
Tss, hou je er gewoon buiten. Het zijn 4 posts van allemaal, maak je niet zo druk man.Guido schreef:pfff ga dit via PB uitvechten ofzo?
- Guido
- Lid
Niwde schreef:De Landwacht Nederland / Landstorm Nederland was van oorsprong (medio 1943) een eenheid die belast was met de territoriale verdediging van Nederland. Geen fronttroepen dus, vandaar ook dat de bewapening niet bepaald up to date was. De Landwacht moest het doen met Franse infanteriewapens, met andere woorden trage machinegeweren en slechte karabijnen en geweren.Guido schreef: Edwin,
kan je me meer vertellen over het feit dat deze eenheden veel gebruikt maakten van Franse wapens?
Maar ik heb het dus juist gezien op de beelden? Ik had ook vernomen dat deze beelden in de buurt van grave etc zijn gemaakt kan dat kloppen?
Ik weet niet wat voor beelden je hebt gezien Guido, dus daar kan ik je niet veel verder mee helpen.
Gr.
Edwin
Dus grote kans dat ik Nederlandse SS aangezien had als Landstorm / De Landwacht? Nou ik zal eens iemand bellen waar van ik weet dat hij die beelden ook heeft gezien!
in ieder geval bedankt voor de uitleg
- jan willem
- Lid
ook SS
Benamingen:
11.03.1943 tot 16.10.1943 Landwacht Nederland
16.10.1943 tot 01.11.1944 SS-Grenadier Regiment "Landstorm Nederland"
01.11.1944 tot 10.02.1945 SS-Freiwilligen Grenadier Brigade "Landstorm Nederland
10.02.1945 tot 05.05.1945 34.SS-Grenadier Division "Landstorm Nederland"
Bron:Nederlandse Vrijwilligers in Europese Krijgsdienst deel I.
Verschil dat ze dus niet aan het Oostfront zaten maar als enige Freiwillige Division binnen de Waffen-SS aan het Westfront hebben gevochten en zelfs op "eigen" grondgebied!
JW
11.03.1943 tot 16.10.1943 Landwacht Nederland
16.10.1943 tot 01.11.1944 SS-Grenadier Regiment "Landstorm Nederland"
01.11.1944 tot 10.02.1945 SS-Freiwilligen Grenadier Brigade "Landstorm Nederland
10.02.1945 tot 05.05.1945 34.SS-Grenadier Division "Landstorm Nederland"
Bron:Nederlandse Vrijwilligers in Europese Krijgsdienst deel I.
Verschil dat ze dus niet aan het Oostfront zaten maar als enige Freiwillige Division binnen de Waffen-SS aan het Westfront hebben gevochten en zelfs op "eigen" grondgebied!
JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
- jan willem
- Lid
opsomming!
zal nu een korte opsomming geven, van de week als de tijd het toestaat wat meer info:
bij de oprichting was het voornaamste doel, territoriale organisatie voor de landsverdediging, welke bestemd is voor de afweer van buitenlandse of binnenlandse vijanden binnen Nederland.
april 1944 bijvoorbeeld op de lijn Tilburg/eindhoven/Roermond
Gevechten september '44: Het gebied tussen het Albertkanaal en Maas-Schelde Kanaal.
Zal van de week nog aantal opnoemen! Je kunt ook een kijkje nemen op de site van Edwin
http://www.waffen-ss.nl
Hier kom je ook een aantal namen tegen die je ook op deze site tegenkomt. Je zult je wel moeten aanmelden en een kleine vergoeding betalen. Krijg je aantal zaken voor terug en belangrijkste is dat je een niet gewenst publiek zonder moeite kan verwijderen. Site voor geinteresseerden zonder politieke nonsens!!
http://195.241.8.237/landstorm/
Dit is ook een zeer goede site boordevol informatie!
JW
bij de oprichting was het voornaamste doel, territoriale organisatie voor de landsverdediging, welke bestemd is voor de afweer van buitenlandse of binnenlandse vijanden binnen Nederland.
april 1944 bijvoorbeeld op de lijn Tilburg/eindhoven/Roermond
Gevechten september '44: Het gebied tussen het Albertkanaal en Maas-Schelde Kanaal.
Zal van de week nog aantal opnoemen! Je kunt ook een kijkje nemen op de site van Edwin

http://www.waffen-ss.nl
Hier kom je ook een aantal namen tegen die je ook op deze site tegenkomt. Je zult je wel moeten aanmelden en een kleine vergoeding betalen. Krijg je aantal zaken voor terug en belangrijkste is dat je een niet gewenst publiek zonder moeite kan verwijderen. Site voor geinteresseerden zonder politieke nonsens!!
http://195.241.8.237/landstorm/
Dit is ook een zeer goede site boordevol informatie!
JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
- Guido
- Lid
- jan willem
- Lid
welke periode?
Guido, ik ben absoluut geen Landstorm kenner, wat dat aangaat zou ik je willen adviseren om via de andere 2 sites te zoeken/informeren. Ik zelf ben veel meer bezig met de ss-Divisie Wiking en haar historie en vooral ss-Regiment 10 Westland. Aangezien hier een aanzienlijk deel Nederlandse vrijwilligers diende.
Ik denk dat het deel van de franse wapens al door Edwin is beantwoord!
JW
Ik denk dat het deel van de franse wapens al door Edwin is beantwoord!
JW