Vlamingen in de SS-Langemark.. Vraagje

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Vlamingen in de SS-Langemark.. Vraagje

Bericht door johan willaert »

Beroepshalve begeleid ik volgende week een Detachement van de Bundeswehr in de Westhoek (Slagveld 14-18 )
Er staat onder andere een bezoek aan het Duitse kerkhof van Langemark op het programma. Daar liggen duizenden jonge Duitsers begraven die reeds in 1914 sneuvelden...
In juni 1940 bezocht Hitler deze begraafplaats....

Mijn vraag...

Verwijst de naam 'Brigade Langemark' (Vlamingen die bij de SS aan het Oostfront vochten) op één of andere manier naar dit kerkhof???

Thanks,

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Vlamingen in de SS-Langemark.. Vraagje

Bericht door Peter M »

johan willaert schreef: Verwijst de naam 'Brigade Langemark' (Vlamingen die bij de SS aan het Oostfront vochten) op één of andere manier naar dit kerkhof???
Zeer zeker. Op 20 april 1942 werd de naam 'Langemarck' aan de 4. SS Infanterie Standarte gegeven, met de verwijzing naar de plaats Langemark. Later is die naam overgedragen aan de 'Vlaamse' Sturmbrigade Langemarck.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Thanks Peter, Wat moet ik mij voorstellen bij een 'Standarte'??? Grootte, Getalsterkte,....???

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

johan willaert schreef:Thanks Peter, Wat moet ik mij voorstellen bij een 'Standarte'??? Grootte, Getalsterkte,....???

Johan
Standarte is volgens mij te vergelijken met een (Heer) Regiment. Hoe groot een regiment was weet ik helaas ook niet :) .
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Jongens... dat is 'gewijde vaderlandse geschiedenis' !!!! :o

Op 10 en 11 november 1914 bestormden Duitse studenten (toen in oorlogstijd aspiranten en kandidaat-officieren) nabij Langemark met blanke wapens, "Deutschland über alles" zingend, het vormende ijzerfront. Tegenover hen zaten Schotse (beroeps)soldaten en dezen spaarden weinigen... Het draaide uit op een volledige nederlaag voor Duitsland... De molen nabij werd symbolisch de 'Totenmüle' genoemd. Sindsdien was 'Langemark' (of Langemarck') voor de Duitsers het symbool van jeugd en heldendom....

Hitler verleende de naam in '42 aan het 4 SS Infanteriegeriment. (Was toen onderdeel van Division 'Das Reich'...)

Vanaf juni 1943 werd de 6. SS-Freiwilligen Sturmbrigade opgericht en werd genoemd 'Langemarck' (De (versterkte) brigade nam de naam en tradities van het 4. SS Infanterieregiment over) ( * )

Afbeelding

( * ) noot: De voorloper van de 6. SS Sturmbrigade was natuurlijk het Vlaams Legioen of Frw. Legion Flandern... Na het oprichten van de 'Langemarck' werd het oude Vlaams Legioen ontbonden... Tot grote spijt van veel Vlaams Legioen-mannen werd de naamsverandering een feit...

MvG,

Gerd
Laatst gewijzigd door willysproject op 19 apr 2005, 22:36, 3 keer totaal gewijzigd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Gerd,

Dat moet 'Vaderlandsche' zijn......


Ik ga die Fritzen dat daar eens vertellen volgende week.... :lol:


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Völlig ins Deutsch?

Schöne Aufträgen haben Sie ins Armee!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik ken nog wel wat Duits van mijn jaren in Köln....

Ik ga der ook mee naar de AtlantikWall in Oostende.... Should be fun!! :lol:


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Hmmm. Van welk soort programma is dit deel? Gebeurt dat meer van die geschiedenis excursies in het leger?
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

En niet te vergeten.... :evil:

Afbeelding

MvG,
willysproject
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Narcolepticus schreef:Hmmm. Van welk soort programma is dit deel? Gebeurt dat meer van die geschiedenis excursies in het leger?
Ik werk als PR-Officer in een Belgische Militaire School voor Onderofficieren....
Wij werken samen met verschillende buitenlandse scholen.....

Volgende week heb ik een delegatie van de UnteroffizierenSchule Munster en in juni een detachement van e Koninklijke Militaire School uit Weert (NL)....

Vorige week was ik stap met een detachement uit Schotland....

Zodoende bezoek ik zo'n 20 keer/jaar Ieper en omstreken, het Legermuseum in Brussel, Brugge, AtlantikWall, enz, enz.....

In juli ga ik met een Belgisch detachement naar Normandië op studiereis....

Het leven kan fun zijn..... :lol:


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

johan willaert schreef:
Narcolepticus schreef:Hmmm. Van welk soort programma is dit deel? Gebeurt dat meer van die geschiedenis excursies in het leger?
Ik werk als PR-Officer in een Belgische Militaire School voor Onderofficieren....
Wij werken samen met verschillende buitenlandse scholen.....

Volgende week heb ik een delegatie van de UnteroffizierenSchule Munster en in juni een detachement van e Koninklijke Militaire School uit Weert (NL)....

Vorige week was ik stap met een detachement uit Schotland....

Zodoende bezoek ik zo'n 20 keer/jaar Ieper en omstreken, het Legermuseum in Brussel, Brugge, AtlantikWall, enz, enz.....

In juli ga ik met een Belgisch detachement naar Normandië op studiereis....

Het leven kan fun zijn..... :lol:


Johan
Mss kom ik je daar wel tegen :D
Ik zelf ga van 9-16 juli naar normandië :)
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Thijs
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jan 2005, 21:18
Locatie: Meise/Belgie

Bericht door Thijs »

de sturmbrigade langenmack was bij het begni een volledig gemotoriseerde brigade,later in 44 weden langnmarck omgevormd tot een panzergrenadier brigade als ik het goed heb
info dankzij GERD :wink:
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Thijs schreef:de sturmbrigade langenmack was bij het begni een volledig gemotoriseerde brigade,later in 44 weden langnmarck omgevormd tot een panzergrenadier brigade als ik het goed heb
info dankzij GERD :wink:

Divisie...
Hoewel het op papier een divisie was, werd de volledige gestalsterkte nooit bereikt... Alle Vlaamse formaties die zich op dat moment niet meer in België bevonden (Vlaamse Wacht, Flämische FLAK-brigade, Vlamingen bij de Kriegsmarine, formaties uit de Alg SS Vlaanderen, DM-ZB, Vlaamse Arbeidsdienst en jeugdgroeperingen...) waren verplicht van in de Divisie Langemarck op te gaan... In tegenstelling met de Sturmbrigade Langemarck, was de Divisie Langemarck niet volledig gemotoriseerd...
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Thijs schreef:de sturmbrigade langenmack was bij het begni een volledig gemotoriseerde brigade,later in 44 weden langnmarck omgevormd tot een panzergrenadier brigade als ik het goed heb
info dankzij GERD :wink:
Een SS-Freiwilligen-Grenadier-Division, geen SS-Panzergrenadier Division.
Michael
Plaats reactie