Bospartizanen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Miesjel
Lid

Bospartizanen

Bericht door Miesjel »

Ik ben op zoek naar alle informatie omtrent de zogenoemde Bospartizanen die in de omgeving van Baarlo zeer actief waren tijdens de tweede wereldoorlog.

Ze staan nog steeds bekend om hun actieve verzetsacties, ze hebben bijv. gewapende overvallen gepleegd op distributiekantoren en zo'n 75 duitse soldaten gegijzeld gehouden.
Hierbij kregen ze steun van bijv. boeren in de omgeving die hun aardappels en dergelijke leverden.

Ik heb een beetje rond zitten zoeken op nederlandse sites maar informatie is nogal schaars blijkbaar. Ik weet inmiddels ook dat er een boek is hierover. Heeft misschien iemand daar een ISBN etc. van?

Alle andere informatie is natuurlijk ook welkom.
Alle beetjes helpen ;)

Alvast bedankt, Michel. :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Hier een krantenartikel in Dagblad de Limburger van woensdag 4 mei:

'Je verdrinkt niet graag, vlak voor de bevrijding'
John Verstraelen
Baarlo
-
Jacques Segers (92) uit Baarlo is een van de laatste nog levende leden van de verzetsgroep de Bospartizanen. Zijn relaas van een bloedstollende vlucht over de Maas lag jaren in een la.

Hulproepende, in doodsangst verkerende mensen. (..) Niemand die ook maar een hand kon uitsteken. ({hellip}) Een kano had ik nooit gevaren; zwemmen kon ik niet. (..) Bang? Ja, verdrinken doe je niet graag, vlak voor de bevrijding; eigenlijk heb je niet zoveel tijd om bang te zijn....
eigenaardig.

De 92-jarige Jacques Segers blikt in zijn woning aan de Veldstraat in Baarlo terug op de Tweede Wereldoorlog. Op zijn angstige belevenissen in november en december 1944. Bovenstaande citaten komen uit een persoonlijk verhaal, dat Segers in 1982 aan het papier toevertrouwde. Op acht A4-tjes staan zijn herinneringen aan die bewogen nacht, toen hij per kano van Steyl over de Maas vluchtte naar Baarlo/Hout-Blerick. Een verhaal dat 33 jaar in de la lag. Jan Derix, schrijver van een boek over de Bospartizanen, kende het niet. De Tegelse publicist Willem Kurstjens rept in zijn boek Tegelen in de Tweede Wereldoorlog - dat vandaag wordt gepresenteerd- wel over de nachtelijke vlucht.

Segers maakt tijdens de oorlog deel uit van de Noord-Limburgse verzetsgroep de Bospartizanen. In de bossen bij Baarlo houden de leden zich schuil in een provisorisch kamp met onderaards hol, samen met 29 gevangen genomen Duitsers. Wachtend op de bevrijders. Als ze voedsel gaan halen voor de mensen in de bossen worden Segers en een kompaan opgepakt door de Duitsers. ,,We hadden gelukkig onze wapens verborgen, anders waren we meteen gedood.''

Segers wordt voor verhoor overgebracht naar Steyl, waar de Sicherheitsdienst zit. ,,Ze geloofden dat ik van het Rode Kruis en de voedseldistributiedienst was. Ze kwamen er gelukkig niet achter dat ik deel uitmaakte van de Bospartizanen. Anders was ik neergeschoten of opgehangen.'' Voor de tweede keer ontsnapt de Baarlonaar aan een wisse dood.

Op 20 december verzamelen Segers en twaalf anderen zich 'savonds in de tuin achter slagerij Leenen aan de Koningsstraat in Steyl. Met drie tweepersoonskano's willen ze de Maas over, waar de Engelsen zitten.

Veertig meter van de rivier loopt een van de mannen op een landmijn. De Duitsers slaan alarm en beginnen te schieten, gebruiken lichtspoormunitie. Zes mannen keren uit angst terug. Eenmaal op de Maas worden twee vluchters in de kano doodgeschoten. Uiteindelijk haalt alleen Segers heelhuids de overkant. En ontsnapt dus voor de derde keer aan de dood.

In 1982 schrijft hij onder meer: Opeens merkte ik dat de eerst achter mij zittende niet meer aan boord was. Ik dreef in het donker onder de flitsers door langs de oever. Je moet naar de overkant. Na zeshonderd meter voelde ik de overkant. Waar bleven de anderen? Segers kruipt in het aardedonker op de slippen van zijn jas door de blubber. Uitgeput. Hij wil het veilige klooster De Berckt in Baarlo bereiken, maar is gedesoriënteerd. Ergens in de buurt van de Hout-Blerickse watermolen komt hij aan land. Ik bevond mij in niemandsland. Hij ziet een vage schim, denkt dat het een woonhuis is. Het blijkt een hooimijt. Dat was voor mij rustpauze. Hij trekt wat stro over zich heen. Als een haas heb ik verder de nacht doorgebracht. De volgende ochtend bereikt hij uiteindelijk het klooster De Berckt. Geen mijnenveld heb ik op de wandeling, zeker wel drie tot vier kilometer, bespeurd. Of ben ik op goed geluk maar over of tussen mijnen doorgestapt? Ik weet het niet. Laat het maar bij het geluk van de vorige nacht behoren.

In de kloosterboerderij staat hij van top tot teen onder de modder en met gescheurde kleren voor het eerst oog in oog met de Engelse bevrijders. In de keuken keek een veertigtal Engelsen mij hoogst verrast aan. Een burger in niemandsland? Ik sprak of verstond geen woord Engels. Een Engelsprekende pater maakte de bevrijders duidelijk welk varken men in de kuip had.

Met een jeep wordt Segers naar de Fieldsecurity in Helden gebracht. Daar geloven ze hem maar half. Met dertien op stap. Niet kunnen zwemmen. Nooit een kano bevaren. Nee, dat was onmogelijk. Een dag later reist Segers per jeep naar Baarlo.

,,En daar zit ik nu nog. Ik heb heel veel geluk gehad'', lacht de nog steeds behoorlijk vitale Baarlonaar. ,,Ik heb mijn schrijven uit 1982 nooit wereldkundig gemaakt. Maar laat het nu maar rondgaan.'' Segers zal vanavond weer present zijn om zeven uur bij de bevrijdingsherdenking op de Markt in zijn dorp. Een herdenking die hij jarenlang mee heeft georganiseerd. ,,Uiteraard is het goed dat we de bevrijding herdenken. Ook voor de jongeren. Laatst heb ik nog wat scholieren op bezoek gehad. Die heb ik verteld over mijn verzetsactiviteiten. Ik heb ze bij het afscheid nog wat restanten van munitie meegegeven.''

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

mvg Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Zoals ik al zei, alle beetjes helpen ;)

Bedankt Nick. :)
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Graag gedaan!! 8)
Infanterie: Königin aller Waffen!
Reca
Lid

Bericht door Reca »

Er is ook een boek hierover,maar ik neem aan dat je dat al hebt?

mvg
Rémy
----
Reca
Lid

Bericht door Reca »

oeps je bericht niet ehlemaal goed gelezen :oops:
zal het isbn nr. voor je opzoeken

mvg
Rémy
----
jeroen1944
Lid

Re: Bospartizanen

Bericht door jeroen1944 »

Miesjel schreef:Ik ben op zoek naar alle informatie omtrent de zogenoemde Bospartizanen die in de omgeving van Baarlo zeer actief waren tijdens de tweede wereldoorlog.

Ze staan nog steeds bekend om hun actieve verzetsacties, ze hebben bijv. gewapende overvallen gepleegd op distributiekantoren en zo'n 75 duitse soldaten gegijzeld gehouden.
Hierbij kregen ze steun van bijv. boeren in de omgeving die hun aardappels en dergelijke leverden.

Ik heb een beetje rond zitten zoeken op nederlandse sites maar informatie is nogal schaars blijkbaar. Ik weet inmiddels ook dat er een boek is hierover. Heeft misschien iemand daar een ISBN etc. van?

Alle andere informatie is natuurlijk ook welkom.
Alle beetjes helpen ;)

Alvast bedankt, Michel. :)
Hoi Michel,

Ik woon in de omgeving van het hele gebeuren, circa 5 km van de HIDEOUT in het bos, de bossen liggen rondom mijn woonplaats, er zijn ook nog resten van de schuilplaats en een monument, in het dorp Baarlo.
Ik heb me er zelf niet in verdiept maar als je in de buurt bent kunnen we wel eens gaan kijken. Er waren meerdere onderduik kampen in de buurt in de bossen zoals in mn woonplaats Helden.

groetjes Jeroen
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Ik kom niet zo vaak daar in de buurt, maar als ik ooit op 'excursie' wil daar in de buurt zal ik het zeker laten horen :)
Reca
Lid

,,

Bericht door Reca »

ik heb je het isbn nr. gepb't

mvg
Rémy
----
Miesjel
Lid

Re: ,,

Bericht door Miesjel »

Rémy carré schreef:ik heb je het isbn nr. gepb't

mvg
Rémy
Bedankt :)

Nog steeds is alle andere informatie welkom :)

Michel.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Schopje omhoog.. ik ben nog steeds niet heel erg veel wijzer..
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Enkele van deze mannen hebben de bevrijding in de kelder van mijn oma afgewacht. Mijn oud tante bracht ze af en toe voedsel.
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

miesjel ik heb dit boek zelf

als je wil verkoop ik het je wel !
is de eerste druk !

gr van niels
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

ik had van een moderator die dergelijk topic opent en geintresseerd is minstens een reactie verwacht

jammer miesjel !
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Sorry Niels,

ik zie nu pas dat je gereageerd hebt.
Ik ben een paar dagen maar heel kort on-line geweest vanwege school.

Je kunt me een pb sturen met een prijsvoorstel als je wil :)

Michel.

Pas als je denkt dat de stilte voor eeuwig is komt het verlossende woord..
Plaats reactie