De beste Duitse Tank - wat vind jij?
De beste Duitse Tank - wat vind jij?
Hallo mensen,
Naar aanleiding van het eeuwige gekonkel over de beste WOII-tank op AHF, start ik een soortgelijke thread op WO2F.
Om een deel van het gekonkel te voorkomen stel ik een iets andere vraag en voorwaarden. Komt 'ie:
De Geallieerden hadden 2 tanks waarop practisch de hele oorlog is gewonnen, namelijk de M1A1 Sherman en de T-34 (76/85). Het waren beide geen perfecte tanks in het veld, maar hebben om verschillende redenen de oorlog helpen winnen. Om een paar redenen te noemen: Eenvoudig te bouwen, goede terrein-vaardigheid (T34) en in staat een aanzienlijk deel van de oorlogstaken te vervullen.
Mijn vraag luidt daarom niet zozeer welke Duitse tank de beste was, maar welke tank hadden de Duitsers volgens jou het beste in massa-productie kunnen nemen om daarmee de oorlog eventueel een andere draai te geven?
We gaan uit van het volgende:
- Het besluit én het ontwerp moeten in de winter van '42 al bestaan
- De productie van de tank is al op volle sterkte in het voorjaar van '43
- De Focke-Wulf FW-190 is op dat moment de enige jager die in duitsland geproduceerd word en houdt de meeste geallieerde bommenwerpers uit het duitse luchtruim, de Fabrieken kunnen dus grotendeels ongehinderd hun werk voortzetten
Hou je aan het volgende. Als je je mening geeft, vermeld dan (minstens een aantal van) de volgende punten:
- Vermeld waarom juist deze tank geschikt is voor massa-productie
- Vermeld duidelijk waarom deze tank de Duitse tegenhanger van de T-34 en de Sherman zou moeten worden
- Welke projecten en/of productie van welke eenheden zou gestopt moeten worden om de massa-productie van deze tank mogelijk te maken
Ik laat mijn mening in de loop van het topic nog horen.
Succes!
Naar aanleiding van het eeuwige gekonkel over de beste WOII-tank op AHF, start ik een soortgelijke thread op WO2F.
Om een deel van het gekonkel te voorkomen stel ik een iets andere vraag en voorwaarden. Komt 'ie:
De Geallieerden hadden 2 tanks waarop practisch de hele oorlog is gewonnen, namelijk de M1A1 Sherman en de T-34 (76/85). Het waren beide geen perfecte tanks in het veld, maar hebben om verschillende redenen de oorlog helpen winnen. Om een paar redenen te noemen: Eenvoudig te bouwen, goede terrein-vaardigheid (T34) en in staat een aanzienlijk deel van de oorlogstaken te vervullen.
Mijn vraag luidt daarom niet zozeer welke Duitse tank de beste was, maar welke tank hadden de Duitsers volgens jou het beste in massa-productie kunnen nemen om daarmee de oorlog eventueel een andere draai te geven?
We gaan uit van het volgende:
- Het besluit én het ontwerp moeten in de winter van '42 al bestaan
- De productie van de tank is al op volle sterkte in het voorjaar van '43
- De Focke-Wulf FW-190 is op dat moment de enige jager die in duitsland geproduceerd word en houdt de meeste geallieerde bommenwerpers uit het duitse luchtruim, de Fabrieken kunnen dus grotendeels ongehinderd hun werk voortzetten
Hou je aan het volgende. Als je je mening geeft, vermeld dan (minstens een aantal van) de volgende punten:
- Vermeld waarom juist deze tank geschikt is voor massa-productie
- Vermeld duidelijk waarom deze tank de Duitse tegenhanger van de T-34 en de Sherman zou moeten worden
- Welke projecten en/of productie van welke eenheden zou gestopt moeten worden om de massa-productie van deze tank mogelijk te maken
Ik laat mijn mening in de loop van het topic nog horen.
Succes!
- Tim Y.
- Lid
Mijn mening is de Tiger, De voorgaande tanks waren naar mijn mening te licht voor de geallieerde tanks, en de Koningstiger weer te zwaar en te complex. De Tiger had deze problemen natuurlijk ook maar lang niet zoveel als de Koningstiger. De enigste reden waarom te geallieerde tanks de Tiger versloegen was naar mijn mening dat ze meestal in de meerderheid waren. Als er meer Tigers waren geproduceerd en de productie van de Koningstiger nooit begonnen was hadden de duitsers een groot voordeel. De lichte bepantsering van de geallieerde tanks wasa geen partij voor voor het 88-mm geschut van de Tiger. Vanwege de sterke bepantsering van de Tiger waren en altijd meer treffers nodig om hem uit te schakelen, deze treffers waren er meestal ook door de meerderheid vcan de geallieerde tanks. Maar als de duitsers evenveel Tigers als bijv. Shermans wouden gaan produceren gaat hier erg veel tijd in zitten wnat de Tiger is natuurlijk veel complexer als de Sherman of de T-34.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
A man is not dead, until he is forgotten.
- Harro
- Lid
Voor mij de Panzerkampfwagen IV met het L48 kanon. Een chassis dat zich bewezen had, afdoende bepantsering en voldoende vuurkracht. Hun voorgangers waren idd. te licht. De Tiger, Panther en Königstiger waren deels te zwaar en allemaal technisch niet betrouwbaar genoeg.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Harro
- Lid
- Narcolepticus
- Lid
- Harro
- Lid
-
- Lid
Mee eens, machtig dingLt. Tim_NL schreef:Mijn mening is de Tiger, De voorgaande tanks waren naar mijn mening te licht voor de geallieerde tanks, en de Koningstiger weer te zwaar en te complex. De Tiger had deze problemen natuurlijk ook maar lang niet zoveel als de Koningstiger. De enigste reden waarom te geallieerde tanks de Tiger versloegen was naar mijn mening dat ze meestal in de meerderheid waren. Als er meer Tigers waren geproduceerd en de productie van de Koningstiger nooit begonnen was hadden de duitsers een groot voordeel. De lichte bepantsering van de geallieerde tanks wasa geen partij voor voor het 88-mm geschut van de Tiger. Vanwege de sterke bepantsering van de Tiger waren en altijd meer treffers nodig om hem uit te schakelen, deze treffers waren er meestal ook door de meerderheid vcan de geallieerde tanks. Maar als de duitsers evenveel Tigers als bijv. Shermans wouden gaan produceren gaat hier erg veel tijd in zitten wnat de Tiger is natuurlijk veel complexer als de Sherman of de T-34.

Groeten R.
Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
- Narcolepticus
- Lid
Bedankt hiervoor.Harro schreef:http://pedg.org/panzer/public/website/p1000.htm#1000
Maar ik zie het nu totaal niet in van zo'n zware rijdende doodskist.
- Narcolepticus
- Lid
- Harro
- Lid