De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Alhoewel een Jumbo M4 met hetzelfde 76mm kanon er uiteraard zijn best kon voor doen om de Panthers te evenaren. Het was wel niet de meest frekwente uitvoering...
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

PanzerMeister schreef:Alhoewel een Jumbo M4 met hetzelfde 76mm kanon er uiteraard zijn best kon voor doen om de Panthers te evenaren. Het was wel niet de meest frekwente uitvoering...
Nee, dat jammer genoeg niet.

Misschien maar best dat de Duitsers onze opmerkingen niet kenden. ;)
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
panzerfreak
Lid

Bericht door panzerfreak »

t34 , gaat tegen mijn principes in maar de t 34 kon ontzettend snel geproduceerd worden met een redelijke vuurkracht snelheid en brandstofverbruik

in Duitsland kan je er overigens een ritje in maken las ik laatst in de krant :D
Sanitäter!!!
PanzerMeister
Lid

Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen M4 sherman en T34 als meest economisch pantservoertuig uit WOII. Zoals je misschien al weet waren beide zeer gevoelig voor uitbranden indien geraakt. Opmerkelijk dat de Russen nooit klaagden trouwens over "hun" M4's..., waarschijnlijk omdat ze de T34 al gewoon waren... :|
De M4 werd zelfs aangepast teneinde niet meer als vuurdoos te verschijnen, de T34 niet. De M4 had OOk een hellend pantser. Beide pantsers waren ondanks de helling overigens toch nog iets te zwak tegenover Duitse kanonnen.
Getallen? M4 rond de 55 000 stuks. T34 rond de 35 000. Toen al reed de VS de communistische "oeverloze productie" eigenlijk ver voorbij...

Al bij al was (om binnen de vraagstelling te blijven) de Duitse Pz IV met lang 75mm kanon (L43 of L48) in 1942 weldegelijk in staat alles uit de weg te schieten. Al bij al toch de beste tank op dat moment.
Het eigen pantsertekort tegenover de geallieerde kanonnen valt vaak meer mee dan aangenomen in vergelijking met de T34 en M4 tegenover de Duitse kanonnen. De grotere productie aan geallieerde kant is en blijft de doorslaggevende factor.

In feite hoort dit in de topic "duits materieel"
Panzerkampfwagen Ausf.G vanaf midden 1942.
Afbeelding
Afbeelding
vincent
Lid

Bericht door vincent »

het was een soort upgrade van de T-34
Dat vind ik iets te kort door de bocht, aangezien de T-34 en Panther alleen het hellende pantser gemeen hebben. :wink:
Maar alsje het over het Panther prototype hebt, dat was inderdaad een"verbeterde" T-34.
Ik heb er geen kracht meer voor
Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

Zonder twijfel de Panther. Waarom? Even samengevat:

1. Goed gepositioneerde, dikke pantserbeplating. Lijkt me duidelijk.
2. Een zeer nauwkeurig, maar vooral krachtig 75mm kanon. Wie dit betwijfelt raad ik aan de prestaties van de Wiking bij Siedlce in Polen nog eens te bestuderen.
3. Hoge snelheid en groot bereik. Gezien het gewicht en de hoeveelheid bepantsering van de Panther waren deze prestaties zeer goed.
4. Goede mechanische betrouwbaarheid. Defecte onderdelen konden snel worden gerepareerd en de tank kon flink wat water en sneeuw verdragen.

Tot zo ver mijn mening.
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

TIGER!!!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

C. Works schreef:TIGER!!!
Tiger?... als de Tiger zijn bepantsering hellend was geweest en zo minder zwaar was geweest en ipv. een 88 mm kanon het kanon had gehad van de Panther, DAN was het een goeie tank geweest..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

88 milimeter kanon oppermachtig!
Vraag maar aan een geallieerde tankbemanner wat het engste was om tegen te komen...!
PanzerMeister
Lid

Niettemin staan zowel Panther als Tiger vrijwel buiten deze vraagstelling (operationeel zomer 1942). Tiger was pas ver in het einde van 1942 en dan nog wel in pietluttige hoeveelheden beschikbaar.
Uitstekende defensieve jagers, zeker weten en de Panther WAS de beste tank van WOII, maar globaal-krijgskundig gezien van geen invloed op uiteindelijke eindoverwinning.

Correcties aan de Pz IV zouden ook niet slecht geweest zijn. Mocht deze alleen al aan de voorkant een hellend pantsersysteem gehad hebben (lijkt mij niet zo ver gezocht en perfect uitvoerbaar) was hij trouwens al tien keer beter geweest. Ik heb ooit eens een excell-documentje gemaakt waarbij met minder staal (en dus gewicht, niet onbelangrijk) een beter pantservermogen bereikt werd in helling. Twee verdere pijnpunten waren snelheid van voertuig zelf én van koepel. Dat laatste heb ik ook nooit gesnapt: waarom niet manueel én elektrisch bediend tezelfdertijd (superpositie van twee momenten)?
Nicodemus
Lid

Re: De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Bericht door Nicodemus »

Sbf.Koch schreef:We gaan uit van het volgende:

- Het besluit én het ontwerp moeten in de winter van '42 al bestaan
- De productie van de tank is al op volle sterkte in het voorjaar van '43
- De Focke-Wulf FW-190 is op dat moment de enige jager die in duitsland geproduceerd word en houdt de meeste geallieerde bommenwerpers uit het duitse luchtruim, de Fabrieken kunnen dus grotendeels ongehinderd hun werk voortzetten
Het eerste ontwerp van de Panther was dat van Daimler-Benz, uit maart 1942. Het tweede, van MAN, was klaar in mei. Het besluit om de Panther in productie te nemen kwam in juli 1942, voor de winter van 1942. De eerste Panther Ausf. D liep op 11 januari 1943 van de lopende band, en op 12 mei 1943 waren de eerste 250 Panthers klaar, die vervolgens werden ingezet bij Panzer-Abteilungen 51 & 52 tijdens Zitadelle. Ondertussen (tijdens het voorjaar van '43) was de productie van de tweede reeks van 750 stuks al bezig.

Wat mij betreft voldoet de Panther dus wel degelijk aan deze criteria, tenzij Sbf. Koch dit anders aangeeft.
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
PanzerMeister
Lid

Re: De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Nicodemus schreef:
Sbf.Koch schreef:We gaan uit van het volgende:

- Het besluit én het ontwerp moeten in de winter van '42 al bestaan
- De productie van de tank is al op volle sterkte in het voorjaar van '43
- De Focke-Wulf FW-190 is op dat moment de enige jager die in duitsland geproduceerd word en houdt de meeste geallieerde bommenwerpers uit het duitse luchtruim, de Fabrieken kunnen dus grotendeels ongehinderd hun werk voortzetten
Het eerste ontwerp van de Panther was dat van Daimler-Benz, uit maart 1942. Het tweede, van MAN, was klaar in mei. Het besluit om de Panther in productie te nemen kwam in juli 1942, voor de winter van 1942. De eerste Panther Ausf. D liep op 11 januari 1943 van de lopende band, en op 12 mei 1943 waren de eerste 250 Panthers klaar, die vervolgens werden ingezet bij Panzer-Abteilungen 51 & 52 tijdens Zitadelle. Ondertussen (tijdens het voorjaar van '43) was de productie van de tweede reeks van 750 stuks al bezig.

Wat mij betreft voldoet de Panther dus wel degelijk aan deze criteria, tenzij Sbf. Koch dit anders aangeeft.
Ok, was beetje te sterk van stapel gelopen in mijn scepsis. :lol:
Op "volle sterkte in productie" in lente 1943? Dat lijkt mij echter nog steeds overdreven voor de Panther. En de Panthers die TOEN gemaakt werden zijn gewoon slechter (betrouwbaarheid?onderhoud?) dan de IV vanwege die overhaaste productie.
De enige manier waarop de Panther dan numero uno zou zijn, ligt in een overdonderend succes per luttele Panther in Kursk (maw: zonder operatie Zitadelle in zijn geheel bekeken), wat dus helemaal niet het geval was.
Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

Ok, dan ga ik voor de PzKpfw IV Ausf H/J, die was verreweg het beste in die tijd. Vergeet niet dat het grootste deel van de 600 duitse tank kills op 13 juli bij Prokhorovka werd gemaakt door Panzer IV's en III's (en een kleiner deel door Tigers). Het II. SS-Panzer-Korps had zelfs helemaal geen Panthers ten tijde van Zitadelle, een veelgemaakte fout.
Hierbij wil ik graag dit artikel nog eens onderstrepen, het is zeer verhelderend en helpt de grote mythe die Prokhorovka heet de wereld uit:
http://www.thehistorynet.com/wwii/blkursk

Nick
PanzerMeister
Lid

Ja, had die site al gezien! Verbluffend hoe de misinterpretaties van Hitler zich almaar opstapelen...

Belangrijk om in te zien is dat "überpanzers" totaal geen rol speelden. De PzIV was inderdaad vrij sterk vertegenwoordigd, maar zelfs de III was ongeveer evenveel aanwezig. Het was geen slecht idee om tijdens "Zitadelle" het overgrote deel Tigers in de defensieve gordels te verankeren verspreid over de rest van het front waar ze "schietsport" konden spelen met eventuele T34's op afstand.
braaf manneke
Lid

tiger

Bericht door braaf manneke »

mijn mening de tiger 1, de koningstiger eigenlijk ook maar die was veel te zwaar en had in het ardennenoffensief ook startproblemen met de dieselmotor en ook het enorme verbruik was een probleem :wink:
Duits wo2 militaria gezocht
Plaats reactie