De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

juist volgens mij had ik de mijne al gepost mara kan hem niet meer terugvinden?? naja, de panzerkampfwagen IV of V (beter bekend als de panther). IV: betrouwbaar, (realtief) snel, kanon is krachtig genoeg, bepantsering sterk genoeg, veel van en makkelijk te maken. Panther: redelijk betrouwbaar, sterk en blijkbaar accuraat kanon, sterke hellende bepantsering, snel en wenddbaar genoeg. ik vraag me alleen af of het wel snel genoeg te maken was...
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Panther en de daarna komende tanks stonden bekent als te ingewikkelt en moeilijk te repareren terwijl de T34 simpel was en zelfs met auto-onderdelen kon worden gerepareert. De overingewikkeltheid van de Duitse tank droeg ook bij dat er nooit in de massale aantallen die nodig waren geproduceert kon worden. Als ik moet zeggen welke tank ik zou kiezen word het toch wel de Panzerkampfwagen V Panther Ausf. G. Deze was versimpelt en had veel penetratiekracht met zijn 75mm kanon. Snelheid viel ook niet over te klagen en de motor was krachtig genoeg. Alleen die overlappende loopwielen... tsjah bij strenge vorst konden die wel eens vastvriezen en dan sta je daar met je tank.
Dictators die, like all men.
Sander Hoenjet
Lid

Bericht door Sander Hoenjet »

ik zou kiezen voor de Panzerkampfwagen IV de latere versies met het lange kanon,
of een hybride versie van de Panther en de panzerkampfwagenIV
(jah hij bestaat!!!!)
deze zou eigenlijk perfect zijn vanwege het superieure kanon van de Panther en de eenvoud van de Panzerkampfwagen IV
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Ik kies voor de Pzkpfw VI; de Tiger I
Het had een krachtig 88mm kanon, sterke bepantsering en een redelijk hoge snelheid. Bovendien heeft de Tiger tank goed gevochten op het Oostfront en in West-Europa. Deze tank scheurde de Shermans, de Duitse bijnaam voor deze tank was: Tommie oven, aan stukken. Het eneige minpunt was de productie, deze was duur en het duurde een tijdje voordat deze geproduceerd was. Het resultaat was dan ook wel practig, zoals je hier onder kunt zien.
Hier een plaatje van hét monster:
Afbeelding
Better to fight for something than live for nothing.
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Sander Hoenjet schreef:ik zou kiezen voor de Panzerkampfwagen IV de latere versies met het lange kanon,
(jah hij bestaat!!!!)
deze zou eigenlijk perfect zijn vanwege het superieure kanon van de Panther en de eenvoud van de Panzerkampfwagen IV
Maar die hybride heeft juist de complexiteit van een Panther en het kanon van een Panzer IV. ^^
Ik heb er geen kracht meer voor
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Ja als ik dan zou kiezen zou het Pz IV zijn.. Panther kon maar een kort afstand afleggen.. 80-120km voordat het getankt moest worden.. ja heb je niet zo veel aan als je blizkrieg moest voeren. Pz IV ja goedkoper vuurkracht niet veel minder alleen ja te slecht beschermd. Maar dat waren Sherman en T-34 ook al.. Dus of je moets Panther goed opwaarderen dat het minimaal 200km af kon leggen. Of Pz IV massa productie als hoofd tank. En Panther inzetten waar het nodig is. En Tiger is helemaal een Logestiek nachtmerrie!!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Foxley schreef:Deze tank scheurde de Shermans, de Duitse bijnaam voor deze tank was: Tommie oven, aan stukken. Het
De bijnaam van de Sherman was de Tommy Cooker omdat hij op benzine reed vloog hij namelijk snel in brand na geraakt te zijn.
Dictators die, like all men.
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

De bijnaam van de Sherman was de Tommy Cooker omdat hij op benzine reed vloog hij namelijk snel in brand na geraakt te zijn.
Later in de oorlog was de brandstof geen benzine maar werd die vervangen door diesel. Hierdoor ontplofte de tank minder snel bij een voltreffer. Een positieve vooruitgang voor de tankcrew van een Sherman.
Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

Dat de Sherman brandbaarder was omdat hij op benzine reed is ook weer een fabeltje. Dat hij zo snel ontplofte was te wijten aan het feit dat de munitievoorraad vrij onbeschermd was en deze dus snel de lucht in ging. Niet zo maar alles geloven wat je leest en hoort jongens, gebruik je kritische geest!
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Idd waar, geen ene tank reed op benzine na 1942... Duitse tanks tot aan Panther wel.. En dat kwam goed uit bij slag om Frankrijk waarbij Franse tank kerosine gebruikte en als brandstof opwas ja moesten ze wachten tot tankwagen of ze werden afgemaakt. Duitse Tanks konden gewoon bij de benzine pomp ff 1 uurtje stoppen tanken en weer gaan!!!

Of het is ook gewoon een anekdote :P
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

dat tommy cooker verhaal van die benzine en diesel is anders wel heel bekend, en wordt ook wel eens in docus op bijv. discovery channel aangehaald. is het waar dat ze het van benzine in diesel hebben veranderd? en hebben ze dan tegelijk de munitieplek verandert zodat het inderdaad minder explosief werd ofzo?
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Ik dacht toch ook dat in het begin van de campagne in Normandië de Sherman op benzine reed. Ik heb een boek genaamd Het einde van het Derde Rijk hierin staat een plaatje van een Sherman die ontploft doordat een Duitse granaat de voorkant doorboord en de benzine vlam vat. Doordat deze Shermans eerder in brand vlogen met benzine dan met diesel is de brandstof voor deze tank veranderd in diesel, volgens mij nog tijdens de slag om Normandië.
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Het zal wel een combinatie zijn van de twee (brandstof+munite). Er zijn idd vooral veel latere versies gemaakt met een bescherming naast de munitieopslag, hetzij dikker (bekende dikker zijrechthoekje op latere shermans) hetzij met een vloeistofomhulsel.
Maar die hybride heeft juist de complexiteit van een Panther en het kanon van een Panzer IV. ^^
Juist.
Een IV onderstel kon in elk geval geen Pantherkoepel dragen.
Veel overtollige koepels werden in vaste defensieve linies geplaatst.
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

zonde van die koepels. bleven er veel van over?
Sander Hoenjet
Lid

Bericht door Sander Hoenjet »

--------------------------------------------------------------------------------
Sander Hoenjet schreef:
ik zou kiezen voor de Panzerkampfwagen IV de latere versies met het lange kanon,
(jah hij bestaat!!!!)

neej juist andersom!!!
hij had het simpele onderstel van een panzerkampfwagenIV en de koepel(en kanon) van een Panther!!!!
Plaats reactie