De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

Dat is i.v.m. het gewicht niet mogelijk
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
steben
Lid

Bericht door steben »

Sander Hoenjet schreef:--------------------------------------------------------------------------------
Sander Hoenjet schreef:
ik zou kiezen voor de Panzerkampfwagen IV de latere versies met het lange kanon,
of een hybride versie van de Panther en de panzerkampfwagenIV
(jah hij bestaat!!!!)
deze zou eigenlijk perfect zijn vanwege het superieure kanon van de Panther en de eenvoud van de Panzerkampfwagen IV

Maar die hybride heeft juist de complexiteit van een Panther en het kanon van een Panzer IV. ^^

neej juist andersom!!!
hij had het simpele onderstel van een panzerkampfwagenIV en de koepel(en kanon) van een Panther!!!!
Echt? Show me!

In elk geval heb ik wél dit:
Afbeelding
(Panther D met vastgeschroefde Pz IV H koepel soort tankjager)

Hier het omgekeerde:
Afbeelding
Pz IV H met "smalle" Panther F koepel.
maar met deze commentaar: In November of 1944, interesting concept was proposed by Krupp to mount Panzer IV Ausf H with Panther Ausf F's new narrow turret (mounted with 75mm KwK 42 or 44/1 L/70 gun), but it was rejected since it would overburden the chassis. In addition, in 1944, Krupp designed simplified six sided turret (Vereinfachter Turm fuer PzKpfw IV) with cupola and three simple hatches but it was not approved.
bron: http://www.achtungpanzer.com
"Wetten gelden enkel voor hen die ze niet mogen overteden"
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Wtf vast geschroeft!!! Handig(?) konden ze het niet draaiend maken.. zou veeeel beter zijn geweest!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
vincent
Lid

Bericht door vincent »

@steben: je hebt je eigen vraag beantwoord, zoals ik als zei: De Panther D had de complexiteit van een Panther en het kanon van een Panzer IV.

En zoals je al zelf hebt gequoted, de Panzer IV/Panther F is slechts een tekening en er heeft nooit een gebouwde versie bestaan. Anders kan ik ook mooie verhalen geven op basis van de volgende generatie E-25. :roll:
Ik heb er geen kracht meer voor
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

steben schreef:(Panther D met vastgeschroefde Pz IV H koepel soort tankjager)
Dat was geen tankjager maar een bevelsvoertuig uit schwere Panzerjäger Abteilung 653. De toren was vastgeschroeft, volgestopt met radio apparatuur en het "kanon" diende ter camouflage en was enkel een dummy loop. Dit om te voorkomen dat de Russen direct de commandant zouden uitschakelen. Bovendien was er maar één van.

Dit bataljon had wel meer "funnies" zoals de buitgemaakte T 34 met een Vierling-FlaK ipv. de toren.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Harro schreef:
steben schreef:(Panther D met vastgeschroefde Pz IV H koepel soort tankjager)
Dit om te voorkomen dat de Russen direct de commandant zouden uitschakelen. Bovendien was er maar één van.
hehe, er was maar één travestiet van een tank en met de bedoeling niet op te vallen? :lol:
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Er waren veel meer Befehls- en Funkpanzer met een dummy loop om het voertuig op een gewone tank te laten lijken. Bekende voorbeelden zijn de versies op basis van de Pz. III. Er was er echter maar eentje met een Panther romp (overigens een ausf. D1) en een Pz. IV toren. Dit was in het veld gedaan door de Werkstatt-Kompanie van de Abteilungsstab.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Harro schreef:Er waren veel meer Befehls- en Funkpanzer met een dummy loop om het voertuig op een gewone tank te laten lijken. Bekende voorbeelden zijn de versies op basis van de Pz. III. Er was er echter maar eentje met een Panther romp (overigens een ausf. D1) en een Pz. IV toren. Dit was in het veld gedaan door de Werkstatt-Kompanie van de Abteilungsstab.
Dat weet ik. Maar die III's vielen toch wel minder op dan die Panther / IV zeker?
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
maichel wittman
Lid

Re: De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Bericht door maichel wittman »

Sbf.Koch schreef:Hallo mensen,

Naar aanleiding van het eeuwige gekonkel over de beste WOII-tank op AHF, start ik een soortgelijke thread op WO2F.
Om een deel van het gekonkel te voorkomen stel ik een iets andere vraag en voorwaarden. Komt 'ie:

De Geallieerden hadden 2 tanks waarop practisch de hele oorlog is gewonnen, namelijk de M1A1 Sherman en de T-34 (76/85). Het waren beide geen perfecte tanks in het veld, maar hebben om verschillende redenen de oorlog helpen winnen. Om een paar redenen te noemen: Eenvoudig te bouwen, goede terrein-vaardigheid (T34) en in staat een aanzienlijk deel van de oorlogstaken te vervullen.

Mijn vraag luidt daarom niet zozeer welke Duitse tank de beste was, maar welke tank hadden de Duitsers volgens jou het beste in massa-productie kunnen nemen om daarmee de oorlog eventueel een andere draai te geven?

We gaan uit van het volgende:

- Het besluit én het ontwerp moeten in de winter van '42 al bestaan
- De productie van de tank is al op volle sterkte in het voorjaar van '43
- De Focke-Wulf FW-190 is op dat moment de enige jager die in duitsland geproduceerd word en houdt de meeste geallieerde bommenwerpers uit het duitse luchtruim, de Fabrieken kunnen dus grotendeels ongehinderd hun werk voortzetten

Hou je aan het volgende. Als je je mening geeft, vermeld dan (minstens een aantal van) de volgende punten:

- Vermeld waarom juist deze tank geschikt is voor massa-productie
- Vermeld duidelijk waarom deze tank de Duitse tegenhanger van de T-34 en de Sherman zou moeten worden
- Welke projecten en/of productie van welke eenheden zou gestopt moeten worden om de massa-productie van deze tank mogelijk te maken

Ik laat mijn mening in de loop van het topic nog horen.

Succes!

naar mijn mening zou de panther de tank zijn waarmee de duitsers het kunnen hebben geflikt om de geallieerden uit te schakelen
hij heeft een 75mm hoog penertrerend kanon dat de zelfde penertratiekracht had als die van het 88mm kannon van de konigstiger
of tiger 1,hoe dan ook waarom de panther

1=dit is eigenlijk gelijk de belangrijkste ik ben gek op de panther tank.

de panther is gebaseert op de russische t-34 (75/85)versie
hij had "sloped armour" zodat de afgevuurde projectielen afketsten
het was 1 van de 2 tanks die dat hadden in het duitse opperbevel en de russen vochten er de hele oorlog al mee vandaan het,was puur dat de duitse panzer waffen superieur mee waren op de grond met de tanks en de gallieerden in de lucht dat duitsland de das om heeft gedaan
even weer terug op de panther tank ik heb eerder gelezen dat iemand zei de tiger,is goed respecteer ik zeer zeker goede bewapening zeer sterk in pantser en vuurkracht alleen geen sloped armour (in de eerste series die in rusland vochten)de tiger had een soort 2de model van de voorkant van een churchill mark v tank (vierkant eigenlijk)het is waar zeer zeker dat de tiger moeilijk met 3-4 shermans af the schieten was maar hij was wel goed te raken en de projectielen ontploften altijd de panther kon het afketsen

de panther ook lichter in gewicht kon over terein waar een tiger of soms een panzerkampfwagen 3 niet kwam
hij had een beter pantser dan de t-34 in het begin van de oorlog
het is dat de grote jonges in duitsland (hitler jodl en guderian de panther zo snel wouden inzetten ,maar de tank had zoveel technische mankementen hadden was het vaak zo dat ze soms midden in een tankslag stopten wat vaak fataal was voor de bemanning en de tank zelf)

als iemand kritiek heeft kan ik dat best begrijpen
maar dit is wel zeker

er is nimer een beste tank geweest in de 2 wereld oorlog
elke tank had eigenschappen waar hij een andere tank in kon overtreffen

een voorbeeld-

een konigstiger had een 3x zo hoge penertratie kracht dan een m-4 sherman tank

de sherman kon door meer terein heen omdat de konigstiger te zwaar was

de panther had een lichter pantser dan de konigs tiger waardoor hij makkelijk uit te schakelen was

de t-34 had eerst geen wiel bescherming en de duitser (ow zo slim uber goed achtung@!) knalden altijd zowat als eerste de wielen er vierkant en hard af) met een panther tiger of konigs tiger

feitenlijk zijn alle tanks gemaakt voor 1 doel

de duitsers deeden het om superieur te zijn aan de tegenstander

de russen moesten hard kunnen aanvallen in bijna ondragelijke weersomstandigheden

de amerikanen gingen voor massa productie zodat ze geen afwijkingen hadden in de fabrieken (het was bijna 85% zo dat een tiger of konigstiger uitgeschakeld werd door 5-7 shermans crommwells sherman-fireflys-of churchill tanks voordat ze de lucht ingingen een tiger 1-1 tegen een van die tanks zetten hoeven we niet lang te discusseren wie er gaat winnen

ik denk ja dat als de duitsers het puur op de tiger 1 en de panter v hadden gehouden dat de geallieerden de oorlog wel hadden kunnen winnen maar het had misschien 5-6 jaar langer geduurt

ik hoop op veel reacties goed of slecht

(als ik opmerkingen heb gemaakt die mensen kwetsen dan bied ik bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan)
viny
Lid

Bericht door viny »

De KING tiger natuurlijk! Vind ik dan...
'War is delightful for those who have not experienced it'
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Tja, ik weet het niet. Aan het begin van de oorlog liep alles "gesmeerd" en toen waren hun tanks zeker niet sterker dan die van de geallieerden. Ik vraag me af of ze hun moeite niet beter in een simpelere tank konden stoppen die tussen de IV en V in zat wat betreft vuurkracht en bepantsering, die veel sneller te maken was. En dat ze er dan enkele king tiger's bij deden in een peleton (of in een groep tanks) als ruggegraat...
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

King Tiger is slecht. Gewone Tiger is beter. Mechanisch beter. Makkelijk te onderhouden. King Tiger presteerde slecht tegen bijvoorbeeld IS-2
http://www.battlefield.ru/index.php?opt ... &Itemid=88
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Katusha schreef:King Tiger is slecht. Gewone Tiger is beter. Mechanisch beter. Makkelijk te onderhouden. King Tiger presteerde slecht tegen bijvoorbeeld IS-2
http://www.battlefield.ru/index.php?opt ... &Itemid=88
Grapjas, wat staat daar... :?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

De Tiger I was beter? De Tiiger II was ontwikkeld om (iets) minder technische problemen te hebben en (iets) makkelijker te repareren te zijn toch? En natuurlijk veel sterker te zijn. Maar de Tiger I was echt een ramp wat betreft onderhoud, en viel ook regelmatig uit... Dit was bij de Tiger II ook zo maar of dat echt meer was?
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Katusha, als je een link post moet je 'm wel eerst lezen. ^^

"After first encountering our superior tanks, the Germans created their clumsy monsters: the Tigers, Panthers, and Ferdinands. These tanks are inferior to ours. It was proven during recent battles, where the path of the German retreat was filled with the remnants of Tiger tanks and their other weaponry. The recently-introduced King Tiger tanks did not frighten our soldiers. During the first encounter, our tank crews and artillerymen proved the absolute superiority of our weaponry against the so-called secret weapon of the Germans. Our valiant tank crews under the command of Oskin, Udalov, and Potekha, destroyed a few King Tigers each. The battle results of the Soviet-German front indicate the obvious edge that Soviet tanks have on German tanks. Ours have better cannons, better ground-crossing capability, and better maneuverability."

Sadly, such blatant propaganda simply discredited the true victory of the Soviet tankers.

The reasons behind the Sandomierz King Tiger fiasco include cleverly prepared Soviet defenses and, without a doubt, the high level of professionalism of Soviet tank crews. The Germans failed due to faulty planning and tactics, and particularly because of the direction of the attack for the 70-tonne King Tigers. The need to put the newly designed, but still incomplete "wonder-weapon" into action, resulted in these errors.

@gamer: De Tiger II was ontworpen als een modernere en krachtigere uitvoering van de Tiger I.

Hij was even lastig te repareren (of vaak lastiger, vanwege de grootte en het gewicht van de tank) en had grotere technische problemen als zijn voorganger.
Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie