De beste Duitse Tank - wat vind jij?
- Narcolepticus
- Lid
- Harro
- Lid
- Tim Y.
- Lid
Wat heb je hier dan aan? Zo'n 800mm kanon duurt een half uur om te laden, dus in een tank gevecht zal je er niet veel aan hebben. En ik denk ook niet dat je met een 1500 ton wegende tank over een weg kan rijden.and it would be armed with 800mm super heavy mortar "Dora" type
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
A man is not dead, until he is forgotten.
Als je je bedenkt dat de (Königs) Tiger (allebei dus) al vaak te zwaar was voor bruggen, treinwagonnen e.d., dan is het moeilijk voor te stellen dat een ding van 11 meter hoog überhaupt nut zou hebben... En die 8x 20mm FlaK zou dan wel van pas komen want reken maar dat ze daar de gehele luchtmacht op af zouden sturen...!
maarre... back on topic?
Ik zelf ben (voorlopig) 'voor' de PzKpfw. V 'Panther'. Deze tank was een perfecte middenweg tussen de Pz IV en de Tiger I:
Toegegeven: de tank had in het begin kinderziektes (oa versnellingen, de motor) maar welke tank heeft dat niet, deze problemen waren immers (grotendeels) opgelost in de latere versies.
Goed jongens, jullie beurt weer!
maarre... back on topic?
Ik zelf ben (voorlopig) 'voor' de PzKpfw. V 'Panther'. Deze tank was een perfecte middenweg tussen de Pz IV en de Tiger I:
- - Beter bepantserd (schuine bepantsering, érg belangrijk, hadden de IV en de Tiger beide niet)
- een uitermate krachtig kanon, de 75mm KwK 42 L/70, even krachtig (ongeveer) als de 88mm van de Tiger I
- Veel beter in het terrein dan zowel de IV als de Tiger, want lichter dan de Tiger en beter onderstel dan de Pz IV
- Relatief goedkoop te produceren: iets duurder dan de IV, stukken goedkoper dan de Tiger I
- makkelijk te produceren
Toegegeven: de tank had in het begin kinderziektes (oa versnellingen, de motor) maar welke tank heeft dat niet, deze problemen waren immers (grotendeels) opgelost in de latere versies.
Goed jongens, jullie beurt weer!
- SiNiStEr
- Lid
Absoluut niet, er zijn al eens onderzoeken geweest die hebben uitgewezen dat als de Duitsers de Panzer III in massaproductie hadden genomen dat ze kwa tanks een enorme overmacht gehad zouden hebben ten opzichte van de geallierden. In dat geval zou Rusland in de meeste gevallen zijn veroverd voordat de Russen terug konden gaan slaan en de geallierden hadden geen voet aan de grond kunnen krijgen vanwege de enorme aantallen tanks die hun de weg versperden. Ik heb het hier over de aangepaste versie van de Panzer III met het 5 cm. kanon.
De Duitsers waren goed met massaliteit, daarmee hadden ze in het begin van de oorlog heel Europa mee op de knieen en daarmee hadden ze de over gebleven vijanden ook op de knieen gekregen. Je mag nog zulke sterke en goede tanks hebben, maar als je een bijna oneindige stroom met slechtere tanks tegen je krijgt houd je het niet vol.
Ik ben dan ook van mening dat de Duitsers de Panzer III in massaproductie hadden moeten nemen en later eventueel nog in een aantal nieuwgebouwde fabrieken + een aantal oude fabrieken de Panzer IV, dan hadden ze die nieuwere ontwerpen helemaal niet nodig gehad. Ik denk dat mijn mening nu wel duidelijk is.
De Duitsers waren goed met massaliteit, daarmee hadden ze in het begin van de oorlog heel Europa mee op de knieen en daarmee hadden ze de over gebleven vijanden ook op de knieen gekregen. Je mag nog zulke sterke en goede tanks hebben, maar als je een bijna oneindige stroom met slechtere tanks tegen je krijgt houd je het niet vol.
Ik ben dan ook van mening dat de Duitsers de Panzer III in massaproductie hadden moeten nemen en later eventueel nog in een aantal nieuwgebouwde fabrieken + een aantal oude fabrieken de Panzer IV, dan hadden ze die nieuwere ontwerpen helemaal niet nodig gehad. Ik denk dat mijn mening nu wel duidelijk is.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
-
- Lid
PIIIJ - PIIIM en PIIILSiNiStEr schreef: Panzer III met het 5 cm. kanon
De PIII kon het niet halen van de T-34, dat was al duidelijk in '42. De enige reden waaom de PIII op dat ogenblik verder werd geproduceerd was omdat de Duitsers op dat ogenblik geen efficiënte vervanger in hius hadden. Mss dat het massa-effect zoals je dat had met de geallieerde tanks tov panther-tiger-koningstiger de doorslaggevende rol zou hebben gespeeld dan, maar ik betwijfel dat, hoor, zeker als je uitgaat van het jaar '42. Trouwens, zeggen dat ze het zouden hebben gehaald mochten ze de PII in massaproductie genomen hebben is foutief (vind ik). Er zijn er toch goed 3000 à 3500 geproduceerd met het 5cm kanon.
De reactie die Duitsland had op de T-34 haalt het echter wel. Betrouwbaar, bijzonder goed bewapend, wendbaar en snel. De standaarduitrusting van iedere panzerdivisie: de PIV. Als je dan gaat kijken in de subcategoriën wordt het al wat moeilijker om te kiezen. Dan ga ik voor twee variaties: de PIVH en de PIVJ (door velen vaak verkeerdelijk geïdentificeerd als een tiger).
De Panzer III had het nooit gered als massa-tank. Hij presteerde prima in Frankrijk en Afrika, maar tegen de T-34 was hij maar amper opgewassen.
Onzin. De Duitsers waren nummeriek gezien helemaal niet in het voordeel. In Frankrijk niet, in de Balkan niet en in Rusland niet. De Fransen en Engelsen hadden juist méér tanks dan de Duitsers. Het grootste verschil was dat de Duitsers superieure tactieken gebruikten en extreem goed getrainde 'Panzermänner' had. De Geallieerden zagen tanks tot zeker eind '42 meer als een ondersteuningswapen van de Infanterie, de Duitsers wisten wel beter en pasten meermalen met succes de Blitzkrieg-tactiek toe. Daar lag de reden van hun succes, niét in het aantal tanks/manschappen.De Duitsers waren goed met massaliteit, daarmee hadden ze in het begin van de oorlog heel Europa mee op de knieen en daarmee hadden ze de over gebleven vijanden ook op de knieen gekregen.
De Panzer III was een oud ontwerp en was eigenlijk al (te) oud bij de Invasie van Rusland. De Panzer III had een kanon dat weinig toereikend zou zijn omdat men simpelweg wist dat tanks grotere kanonnen en meer bepantsering zouden krijgen, dus ook aan de vijandige zijde. De PzKpfw IV daarentegen was wél geschikt voor massa-productie omdat die de mogelijkheid bezat om relatief eenvoudig opgewaardeerd te worden met nieuwe bewapening en meer bepantsering, waar de PzKpfw III al niet verder kon worden opgewaardeerd. De PzKpfw IV had het wél gered met massa-productie, de PzKpfw III niet.Ik ben dan ook van mening dat de Duitsers de Panzer III in massaproductie hadden moeten nemen en later eventueel nog in een aantal nieuwgebouwde fabrieken + een aantal oude fabrieken de Panzer IV, dan hadden ze die nieuwere ontwerpen helemaal niet nodig gehad. Ik denk dat mijn mening nu wel duidelijk is.
- Jeeper704
- Lid
En de Jagdpanther? Of wordt die niet als tank bestempeld?
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
- Jeeper704
- Lid
Dat bespaart me de uitleg waarom ik die goed vindSbf.Koch schreef:Nee, de JagdPanther was geen tank. Het was een Tankjager of gemotoriseerd Anti-tank kanon.

Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
Nou vooruit, waarom zou de Jagdpanther volgens jou bovenaan het lijstje van rupsvoertuigen (eenmalige klassificerings-veranderingJeeper704 schreef:Dat bespaart me de uitleg waarom ik die goed vindSbf.Koch schreef:Nee, de JagdPanther was geen tank. Het was een Tankjager of gemotoriseerd Anti-tank kanon.![]()

-
- Lid
Lol, de jagdpanther, nog zoiets. Wanneer gebruikt in een statische positie en met voldoende ondersteuning en indekking inderdaad een hels voertuig maar, MAAR log, log, log. Dan was de Hetzer veel beter toch. De Hetzer was trouwens een van de weinige Duitse voertuigen de na de oorlog nog verder werd geproduceerd.
Dat zei ik toch.

Sbf.Koch schreef: De Panzer III was een oud ontwerp en was eigenlijk al (te) oud bij de Invasie van Rusland. De Panzer III had een kanon dat weinig toereikend zou zijn omdat men simpelweg wist dat tanks grotere kanonnen en meer bepantsering zouden krijgen, dus ook aan de vijandige zijde. De PzKpfw IV daarentegen was wél geschikt voor massa-productie omdat die de mogelijkheid bezat om relatief eenvoudig opgewaardeerd te worden met nieuwe bewapening en meer bepantsering, waar de PzKpfw III al niet verder kon worden opgewaardeerd. De PzKpfw IV had het wél gered met massa-productie, de PzKpfw III niet.
Dat zei ik toch.

Laatst gewijzigd door Lt.MoederTheresa op 07 jun 2005, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.