Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
hoppy schreef:De best allround tank was toch wel zeker de panther,maar als je gaat kijken naar welke de meest doorslag gevende was in de hele oorlog was dit toch wel de t-34
Uiteraard omdat de Panther pas veel later (te laat) beschikbaar was. Als de Panther op hetzelfde moment en in min of meer dezelfde getallen inzetbaar was als de T-34, zou het feest daar in het Oosten mss wel anders afgelopen zijn.
Nee, zeker niet de koningstijger.
Veeeeeel te duur(zowel tijdens als na de productie)
Veeeeeel te zwaar
Veeeeeel te complex in elkaar gezet
Hij is wel goed gepantserd, redelijk manouvreerbaar en zijn 88 mm L/71 is erg goed. Maar nee, bovenstaande 3 redenen zijn al voldoende om hem af te schrijven denk ik. Als je 88 mm L/71 kannonen wilt inzetten, neem dan de JagdPanther;)
Aramillo schreef:Nee, zeker niet de koningstijger.
Veeeeeel te duur(zowel tijdens als na de productie)
Veeeeeel te zwaar
Veeeeeel te complex in elkaar gezet
Hij is wel goed gepantserd, redelijk manouvreerbaar en zijn 88 mm L/71 is erg goed. Maar nee, bovenstaande 3 redenen zijn al voldoende om hem af te schrijven denk ik. Als je 88 mm L/71 kannonen wilt inzetten, neem dan de JagdPanther;)
kijk eens naar de naam van dit topic,
wat vind jij
vandaar dat er vaak persoonlijke favorieten genoemd worden .
Ik zou voor de Panther of Panzer IV gaan (toch makkelijker en sneller te produceren ---> -iets waar de Duitsers nogal problemen mee hadden- , als je de Panzer IV neemt dan wel de F of G versie)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Ja, oke, maar er staat *wat vind jij de beste tank*, dus dat is een feit met een mening beargumenteren, maar ja, zo zie ik het...ik kan me ook goed anders inleven, en dan was het een beetje overhaast.
Ik denk eigenlijk geen van de Duitse tanks. Ze hadden, net zoals de geallieerden lichte tanks moeten maken. Dat was ze best gelukt want naar mijn mening hadden de Duitsers een heel goed hoofd voor engineering. Ik denk alleen dat Hitler doorsloeg in het bouwen van ubertanks en dat het daarom misging. Maar als er een soort gelijke tank was gebouwd als een Sherman of een T34 hadden ze er daar lekker van kunnen maken. Een soort MG42 onder de tanks
Jah alleen volgens mij was de PIV ook overengineered. Die werden uiteraard meer en sneller gemaakt dan let's say de Tiger maar tog. Bovendien zijn er maar 8500 van gefabriceerd en het was een verouderd design met een rotarmor dat het zwakke punt had op een plek waar hij het meest werd geraakt. De PIII is ook zooi want die had een veel te kleine gun voor penetratie van andere tanks. Persoonlijk zit ik nog een beetje door te denken aan de Sturmgeschutz maar die had ook zijn beperkingen met zijn niet-draaibare (en eigenlijk zonder) geschutskoepel.
Maverick schreef:Ik denk eigenlijk geen van de Duitse tanks. Ze hadden, net zoals de geallieerden lichte tanks moeten maken. Dat was ze best gelukt want naar mijn mening hadden de Duitsers een heel goed hoofd voor engineering. Ik denk alleen dat Hitler doorsloeg in het bouwen van ubertanks en dat het daarom misging. Maar als er een soort gelijke tank was gebouwd als een Sherman of een T34 hadden ze er daar lekker van kunnen maken. Een soort MG42 onder de tanks
Ik denk dat het net een zwak punt was van de geallieerden dat zij geen tank hadden die het kon opnemen tegen de zwaardere Duitse modellen. Ten andere, de Duitsers zouden ver gekomen zijn met hun lichte tanks tegen de zware Russische tanks. Overigens zijn de Sherman en de T-34 geen lichte maar medium tanks.
Ja ok medium tanks. Maar het waren in die zin tanks die makkelijk te fabriceren waren. Er zijn uiteindelijk maar 3000 Tigers gemaakt in tegenstelling tot 55000 Shermans. Ik vind dat egt zieke cijfers en ik denk dat de Duitsers hun slimheden hadden moeten steken in eenvoud en massa. Dan hadden ze misschien wel meer kunnen bereiken. Niet dat dat positief was geweest maar ik spreek een beetje vanuit het Duitse militair oogpunt
Maverick schreef:Ja ok medium tanks. Maar het waren in die zin tanks die makkelijk te fabriceren waren. Er zijn uiteindelijk maar 3000 Tigers gemaakt in tegenstelling tot 55000 Shermans. Ik vind dat egt zieke cijfers en ik denk dat de Duitsers hun slimheden hadden moeten steken in eenvoud en massa. Dan hadden ze misschien wel meer kunnen bereiken. Niet dat dat positief was geweest maar ik spreek een beetje vanuit het Duitse militair oogpunt
Het probleem was dat de productie van tanks veel te weinig prioriteit kreeg. De Duitsers verspilden veel resources aan hun Wunderwaffe en dergelijke, waar het veel nuttiger was geweest menig tank en vliegtuig te produceren. Dan waren er zowel meer Panthers als Tigers geproduceerd geweest. De productie van Tigers op zich was het probleem niet.
Nou denk 't wel. Ik denk dat de Tiger ook wel tot de Wunderwaffe behoorde. Bovendien weet ik niet of ze dan wel meer tanks van de grond hadden kunnen krijgen. Misschien wel maar nog niet genoeg om de geallieerden te stoppen. Het probleem was meer de minderheid in gevechten naar mijn mening en niet de overall minderheid. Want dan hadden ze niet meer tanks per gevechtseenheid, ik denk gewoon meer eenheden en daarmee wordt de close combat situatie niet anders.
De Tiger behoort m.i. niet tot de Wunderwaffe, iets wat de vijand ook heeft kan je moeilijk als een wonderwapen beschouwen. De Wunderwaffe was overigens maar een voorbeeld, want (zoals ik al eerder ergens gepost heb, vind hem wel niet zo direct meer terug) met de materialen die dienden voor de productie van een 150 à 200 nieuwe onderzeeboten konden 5100 tanks geproduceerd worden. Als je deze cijfers bekijkt, kan je je toch wel een voorstelling maken dat met het materiaal dat gebruikt werden voor de V1, V2, en andere onnozelheden, toch wel heel wat tanks en vliegtuigen konden gebouwd worden. Deze hadden mss wel een beslissende rol kunnen spelen in bijvoorbeeld het behoud of de herovering van de Roemeense olievelden, wat dan op zijn beurt aanleiding zou kunnen zijn geweest voor een tegenoffensief en wie weet wat nog. Dit is natuurlijk speculatie, maar ik bedoel maar dat met een groot aantal inzetbare Panthers en Tigers (efficiënt ingezet uiteraard) er toch een verschil kon gemaakt worden aan het front.
Jah natuurlijk. Als je een heleboel Tigers en Panthers hebt is het idd makkelijk om te produceren. Maar ik denk dat als ze de Wunderwaffe kosten in het tankproductie hadden gestopt, ze nooit aan een grote hoeveelheid meer tanks hadden kunnen komen. Het is niet alleen geld en materiaal, maar ook manschappen en tijd om een tank te maken. Ik denk dat ze gewoon meer mindere tanks hadden moeten maken die gewoon tegenover een Sherman of T34 kon competen. Daarmee konden ze ze veel tactischer inzetten. De Duitsers lakte namelijk niet aan militair inzicht en tactieken voor tankeenheden(kijk maar naar Blitzkrieg).
En wat bedoel je met: De Tiger behoort m.i. niet tot de Wunderwaffe, iets wat de vijand ook heeft kan je moeilijk als een wonderwapen beschouwen