1) Een tank maken kost niet zoveel tijd. Ik ken de Duitse productiecijfers niet, maar een productie van een 2000-tal tanks per maand moet volgens mij wel mogelijk geweest zijn (mss hebben ze dit wel gehaald, ik denk het niet, maar zeker weet ik het ook niet). De mankracht om deze te produceren en te bemannen was ook wel voldoende beschikbaar. Niet elke tank dient trouwens direct bemand te worden, reserve is ook belangrijk.Maverick schreef:1) Jah natuurlijk. Als je een heleboel Tigers en Panthers hebt is het idd makkelijk om te produceren. Maar ik denk dat als ze de Wunderwaffe kosten in het tankproductie hadden gestopt, ze nooit aan een grote hoeveelheid meer tanks hadden kunnen komen. Het is niet alleen geld en materiaal, maar ook manschappen en tijd om een tank te maken. Ik denk dat ze gewoon meer mindere tanks hadden moeten maken die gewoon tegenover een Sherman of T34 kon competen. Daarmee konden ze ze veel tactischer inzetten. De Duitsers lakte namelijk niet aan militair inzicht en tactieken voor tankeenheden(kijk maar naar Blitzkrieg).
2) En wat bedoel je met: De Tiger behoort m.i. niet tot de Wunderwaffe, iets wat de vijand ook heeft kan je moeilijk als een wonderwapen beschouwen
Aan het Westfront was het inzetten van grote aantallen tanks nutteloos. De Sherman was geen partij voor de Panther en zeker niet voor de Tiger (bv. één Duitse Tiger vernietigde in Normandië een colonne van 25 Shermans - kan mss een fabeltje zijn, maar tot bewijs van het tegendeel hecht ik er geloof aan), maar met de geallieerde superioriteit in de lucht had het geen zin grote aantallen daar in te zetten.
Aan het Oostfront had het dan weer geen zin grote aantallen lichte tanks in te zetten. Daar konden naar mijn mening alleen formaties Panthers en Tigers echt iets doen tegen de T-34's en hun zwaardere collega's.
2) De Russen hadden ook zware tanks en aanvalskanonnen (zelfs eerder dan de Duitsers), zoals bv. de KV-1, IS-2, enz. Het zou nogal belachelijk zijn te pretenderen dat je een wonderwapen in mekaar geknutseld hebt, als de vijand op hetzelfde moment je linies bestookt met soortgelijke wapens.