De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
jensn
Lid

Re: De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Bericht door jensn »

Ik vraag me af waarom de duitsers niet gewoon schuine bepantsering combineerden met één van hun krachtige motors en een 85mm kanon, hiermee zou de terugslag niet zo groot zijn als de 88mm en zo zou er toch kunnen geschoten worden al rijdend. Een zo eenvoudig mogelijk te produceren machine, zodat massaproductie makkelijk mogelijk is en onderdelen snel te verkrijgen zijn. Volgens mij zou dit de perfecte tank zijn geweest die tegen een T34 of Scherman.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Bericht door ammo »

jensn schreef:Ik vraag me af waarom de duitsers niet gewoon schuine bepantsering combineerden met één van hun krachtige motors en een 85mm kanon, hiermee zou de terugslag niet zo groot zijn als de 88mm en zo zou er toch kunnen geschoten worden al rijdend. Een zo eenvoudig mogelijk te produceren machine, zodat massaproductie makkelijk mogelijk is en onderdelen snel te verkrijgen zijn. Volgens mij zou dit de perfecte tank zijn geweest die tegen een T34 of Scherman.

85 mm kanaon? 7,5 cm bedoel je zeker.
Nemo Me Impune Lacessit
jensn
Lid

Bericht door jensn »

ja, sorry, typfoutje
broeloe
Lid

Bericht door broeloe »

jensn schreef:Ik vraag me af waarom de duitsers niet gewoon schuine bepantsering combineerden met één van hun krachtige motors en een 75mm kanon, hiermee zou de terugslag niet zo groot zijn als de 88mm en zo zou er toch kunnen geschoten worden al rijdend. Een zo eenvoudig mogelijk te produceren machine, zodat massaproductie makkelijk mogelijk is en onderdelen snel te verkrijgen zijn. Volgens mij zou dit de perfecte tank zijn geweest die tegen een T34 of Scherman.
Heb je mischien ooit weleens gehoord van de Panzerkampfwagen V, ook wel Panther genoemd?
een tank met schuin pantser, een 75mm kanon en een 600 PK Maybach 12 cillinder motor. (dezelfde overigens die in de Tiger I en II stond)
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Re:

Bericht door iknowdintoo »

Sturmkreuz schreef:
iknowdintoo schreef:Mijn mening is dat de Duitsers ofwel een verbeterde versie van de Panther, ofwel het model van de T34/85 jatten, misschien wat meer bepantsering of een 88mm-kanon (wel zo handig, dan hoeven er geen nieuwe kanonnen geproduceerd te worden, én is hij beter dan de Russische), dat lijkt me aardig krachtig. Natuurlijk is de Panther ook wel een beetje gebaseerd op de T34, maarja. Scheve bepantsering etc. zou waarschijnlijk veel geholpen hebben in alle Duitse ontwerpen, evenals een betere motor bij de zwaardere modellen.
Allemaal goed en wel wat jij zegt, meer bepantsering of een 88mm kanon. Jij weet toch wat dat met zich teweeg brengt? Denk jij echt dat ze gewoon van een FLAK 88 het kanon er af schroeven en dan gewoon op een tank zetten? 88MM betekend dat de granaat 8,8 CM is.. Ds niet dat kanon.
Maar dan hoeven ze geen nieuw model te ontwerpen en te produceren, het gebruikte 88mm tank kanon is volgens mij de Kwk43. En de munitie is WEL hetzelfde, dus het scheelt noch steeds tijd (en moeite, om fabrieken machines te laten bouwen voor nieuwe types kanonnen).
eddie1977
Lid

Re:

Bericht door eddie1977 »

Harro schreef:Een tank van 1000 ton met twee 280 mm kanonnen. Wat zou dat doen met de ondergrond waarop het rust? :?
en dat niet alleen... maar zonder de juiste ondersteuning, wat zou hij dan een makkelijk doelwit worden voor een ervaren infanterist.
eddie1977
Lid

Bericht door eddie1977 »

peroonlijk vind ik de panther de beste duitse tank, helemaal de wat latere versie's. vuurkracht kon eigenlijk niets tegenop wat de allies hadden (firefly e.d. even niet meegerekend, maar die waren nooit in grote getale aanwezig). en zelf als je naar de tank ontwikkeling kijkt kun je wel iets van de panther herkennen. de panthers hebben ook nog na de 2de wereld oorlog dienst gedaan, ik geloof zelfs nog in het israelische leger (ironie ten top).

voor mij de panther; hij is mooi!!! hij is een goede middelzware tank, die prima het meeste wat de geallieerden tegen hem konden inzetten, wist te weerstaan.

tigers en panthers is wat een yank op het lopen kon zetten, zeker in combinatie met stel grenadiers die er om heen zwermen.
Rednas
Lid

Re: Re:

Bericht door Rednas »

eddie1977 schreef:
Harro schreef:Een tank van 1000 ton met twee 280 mm kanonnen. Wat zou dat doen met de ondergrond waarop het rust? :?
en dat niet alleen... maar zonder de juiste ondersteuning, wat zou hij dan een makkelijk doelwit worden voor een ervaren infanterist.
Één ervaren infanterist kan weinig uithalen tegen dat monster. ;)
ik geloof zelfs nog in het israelische leger (ironie ten top).
Zo zijn er ook heel wat K98's terug te vinden met david(joden)sterren over de adelaar-met-hakenkruizen gestempeld :P
eddie1977
Lid

Re:

Bericht door eddie1977 »

Rednas schreef:En dan had je nog altijd die andere problemen zoals het tekort aan brandstof. Het probleem met de Duitse productie was dat het telkens verstoord werd door bombardementen terwijl de Geallieerde industrie op volle toeren kon produceren.
precies, dus kom je tot de conclusie dat de duitsers niet eerst polen maar engeland hadden moeten aanvallen, of ipv de "open stad" leningrad meteen in te nemen ipv een periode voor de stad rust nemen waardoor de ruski de tijd kreeg een verdediging op te werpen, (leningrad, havenstad, verkorte aanvoerlijn) en hadden ze slecht gereageerd op hoe "fritz" in de oekraiene en baltische staten werd ontvangen (bevrijders van de russen) wat een enorm productie aan oorlogs materiaal had kunnen betekenen buiten het bereik van de (in het begin) engelse en amerikaanse bommenwerpers, en een mensen vijver vol met potentiele troepen en natuurlijk was dan waarschijnlijk het partisanen problemen (ter grote van complete divisie's) nooit gekomen, en had de wereld er waarschijnlijk anders uit gezien...

dank zijn we schuldig aan de duitse kortzichtigheid en(destijd althans) ubermensch mentaliteit.

maar dit levert wel een intressante discussie op.... "wat als".
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Denk panzer iv daar deze heel de oorlog gebruikt is en vernieuwd ,maakte snelle ontwikkeling door en presteerde constant denk ik zo.

mvg
Aude Audenda
mikeploum
Lid

Bericht door mikeploum »

dag mensen,

mijn mening is dat de Duitse panzer 4 met een 75 mm kanon op grotere schaal door de duitsers gebouwd had moeten worden om eventueel de oorlog te kunnen winnen. De tank is licht(er) van gewicht en het chassis is van goede kwaliteit. De duitsers hadden hier mee energie in moeten steken ipv steeds grotere tanks te bouwen (Kingtiger, the Maus). Tevens vindt ik dat de Tiger de beste Duitse tank is die gediend heeft in de tweede wereldoorlog. Echter deze was te groot en tevens te duur om in massaproductie te nemen.

groetjes,

Mike
Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

Ik vind de Jagdpanther één van de beste. Hiervan hadden ze meer moeten maken ipv van de Tigers.
JimK
Lid
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door JimK »

iknowdintoo schreef:
Sturmkreuz schreef:
iknowdintoo schreef:Mijn mening is dat de Duitsers ofwel een verbeterde versie van de Panther, ofwel het model van de T34/85 jatten, misschien wat meer bepantsering of een 88mm-kanon (wel zo handig, dan hoeven er geen nieuwe kanonnen geproduceerd te worden, én is hij beter dan de Russische), dat lijkt me aardig krachtig. Natuurlijk is de Panther ook wel een beetje gebaseerd op de T34, maarja. Scheve bepantsering etc. zou waarschijnlijk veel geholpen hebben in alle Duitse ontwerpen, evenals een betere motor bij de zwaardere modellen.
Allemaal goed en wel wat jij zegt, meer bepantsering of een 88mm kanon. Jij weet toch wat dat met zich teweeg brengt? Denk jij echt dat ze gewoon van een FLAK 88 het kanon er af schroeven en dan gewoon op een tank zetten? 88MM betekend dat de granaat 8,8 CM is.. Ds niet dat kanon.
Maar dan hoeven ze geen nieuw model te ontwerpen en te produceren, het gebruikte 88mm tank kanon is volgens mij de Kwk43. En de munitie is WEL hetzelfde, dus het scheelt noch steeds tijd (en moeite, om fabrieken machines te laten bouwen voor nieuwe types kanonnen).
Zet jij maar eens een 88 Flak en een 88 uit een tiger naast elkaar, dat is niet dezelfde munitie.

Ik ben zelf wel fan van de panther. En een mooie panzer 4 met bepantseringsplaten aan de zijkant vind ik ook heel gaaf.
Als de panzer 4 in een grote productie was gegaan hadden de Duitsers denk ik meer kans van slagen gehad, een lopendeband productie zou een uitkomst geweest zijn. Goed(koop).
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Bericht door ammo »

idd dat is zeker niet de dezelfde munitie, en dan laten we het maar niet hebben over de verschillende soorten 8,8 flak en 8,8kwk
want je nl verschillende soorten flak en kwk munitie , flak 18/36 flak 41, kwk 43 , kwk 36,Maar ik weet wel dat de grootste angst van de gealieerde,
tankboeren, de 8,8 was , ik heb verschillende veteranen van de Fort Garry Horse gesproken.
Nemo Me Impune Lacessit
Duffman
Lid

Bericht door Duffman »

Ik zou gaan voor de Tiger 1.
Deze tank was zeer goed bepantserd en had een indrukwekkende reputatie. Als ze deze massaal hadden kunnen produceren was de oorlog misschien anders verlopen.
Ook hadden ze deze dan verder kunnen perfectioneren, betere bepantsering, geschut, motor enz..
Plaats reactie