De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
0202243
Lid

Re: De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Bericht door 0202243 »

Hmmmmm... De beste Duitse tank? Mark V Panther. _/-\o_

Was de enige 'tank' met een goede combinatie van vuurkracht,bepantsering en mobiliteit. Grotendeels te danken aan de schuin aangebrachte bepantsering, de bredere rupsbanden met een dubbele rij baanwielen (vermindert de bodemdruk) en het 75mm kanon (dat naar mijn mening beter was dan een 88).
Waarom de Tiger niet? Wel juist omdat die niets heeft van wat de panther revolutionair maakte bij de duitse tanks... veel te log en zeer zeker niet geschikt om offensieve Ops te leiden. Wel goed om ondersteuning te geven. Bij defensieve Ops zou de Tiger beter tot volle sterkte komen maar aangezien we hier een 'tank' zoeken om in massa te produceren en de oorlog alsnog te winnen, zeer zeker geen goede keuze. :?

Ik denk dat een latere versie van de Mark IV de beste keuze zou zijn.
Productie was hierop al grotendeels gebaseerd en in combinatie met Panthers en Jagdpanthers een simpele, dodelijke combinatie... :evil:

Sorry voor de Tiger liefhebbers maar deze was het domste tank-ontwerp dat ooit het levenslicht zag... en dat enkel en alleen omdat Hitler geen ontwerp wou dat trok op een russisch model. De reputatie van deze tank is merendeels te danken aan tank-aces zoals Otto Carius of Michael Wittmann maar de befaamde acties die deze heren maakten konden nu eenmaal de oorlog op zich niet veranderen.
We are the pilgrims, master. We shall go
always a little further, it may be
beyond that last blue mountain barred with snow,
across that angry or that glimmering sea.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Waarom is naar jou mening , de 7,5 cm kwk beter dan de 8,8 cm kwk ?
Nemo Me Impune Lacessit
0202243
Lid

Bericht door 0202243 »

ammo schreef:Waarom is naar jou mening , de 7,5 cm kwk beter dan de 8,8 cm kwk ?
1. penetratievermogen van de 75mm kwk 42 L /70 licht hoger dan dat van de 88mm kwk 36 L/56... waarom? balistische eigenschappen, waarschijnlijk heeft de 75mm een hogere mondingssnelheid + dit hangt ook af van het soort munitie.

2. een kleiner kaliber wil zeggen minder gewicht + kleiner kaliber is gelijk aan meer basic load.
ammo
Lid

Bericht door ammo »

0202243 schreef:
ammo schreef:Waarom is naar jou mening , de 7,5 cm kwk beter dan de 8,8 cm kwk ?
1. penetratievermogen van de 75mm kwk 42 L /70 licht hoger dan dat van de 88mm kwk 36 L/56... waarom? balistische eigenschappen, waarschijnlijk heeft de 75mm een hogere mondingssnelheid + dit hangt ook af van het soort munitie.

2. een kleiner kaliber wil zeggen minder gewicht + kleiner kaliber is gelijk aan meer basic load.
Maar ik heb het niet over de 8,8 kwk 36 maar over de kwk 43 , en dat is heel wat anders
Nemo Me Impune Lacessit
0202243
Lid

Bericht door 0202243 »

ammo schreef:
0202243 schreef:

Maar ik heb het niet over de 8,8 kwk 36 maar over de kwk 43 , en dat is heel wat anders
Ja ok, daar heb je gelijk in. Had er moeten bijzetten welke versie. Ik had het op de versie vd Tiger I.
Deze verbetering kwam wel tot stand door verlenging vd loop... dus, naar het topic toe, terug meer gewicht, enzo... en dit is een aspect dat voor mij doorslaggevend is.
De Tiger 2 woog (als ik me niet vergis) bijna 20ton meer dan de panther. En bij de jagdpanther is de toren verwisseld voor een bovenbouw-chassis, hetgeen ten koste gaat vd beweeglijkheid vh kanon.
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Van de Duitsers vind ik qua stootkracht de Tigers, helaas zeer veel nadelen. Persoonlijk vind ik de Pzkpfw IV de beste Duitse tank. Kwam net zoals de Pzkpfw III vele versies voor maar werd beter gepanserd en beter bewapend dan de III. Ook werd deze onderstel hergebruikt voor andere tanks zoals de Brumbar, Flakpanzers en noem maar op.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
sturm tiger
Lid

Bericht door sturm tiger »

de maus Panzerkampfwagen VIII (maus) omdat dat de zwaarste tank was ooit gemaakt woog 100ton
bewapening: 150 mm kanon
secondair: bewapening 75 mm coaxiaal kanon en 7,92 mm machinegeweer
bepansering: 240mm
er zijn slechts enkele gemaakt maar als de onmtwikkeling was doorgewzet had niks hjem, kunnen stoppen deze tank was imuun voor de antitank wapens van infantry en voor lichtere tanks enkel zware antitank kanonnen hadden een kans ook had de mmaus schuin pansaer waardoor granaten afketsten aleen dfe onderkant was zwak
bron: wikipedia en mij duitse gids met alle tanks ooit gebouwd van de traktor meteen maschinegeweertje tot de abrahams

de tank was een monster maar hitler riep het project een halt toe vanwege de kosten van het ontwerpen
tja kan aleen bedenken dat de SS leuk spul heeft en dat ik het niet betalen kan duitse spullen onder 10 euro incl verzendsing geef ik koopgarantie russisch geef ik ook koopgarantie US en UK afhankelijk van object
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Nee, er zijn 2 prototypen gebouwd, eentje met een houten turret, en de andere weet ik niet. Heeft volgens mij bij de Slag om Berlijn nog ergens in de straten gestaan (of de slag om een andere Duitse stad). En het project is niet een halt toegeroepen omdat het teveel kostte (hoewel dat misschien wel gebeurd was als de oorlog had voortgeduurt) maar omdat de oorlog over was.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

sturm tiger schreef:[...] als de onmtwikkeling was doorgewzet had niks hjem, kunnen stoppen deze tank was imuun voor de antitank wapens van infantry en voor lichtere tanks enkel zware antitank kanonnen hadden een kans ook had de mmaus schuin pansaer waardoor granaten afketsten aleen dfe onderkant was zwak [..]
Naast zowat iedere brug in het Europese wegennet waar de Maus onherroepelijk doorheen zou zakken vergeet je in je rijtje het belangrijkste en door de Duitsers meest gevreesde wapen dat de geallieerden tot hun beschikking hadden: tegen de raketten van de jachtbommenwerpers (JaBos) was ook het bovenpantser van de Maus niet opgewassen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
ammo
Lid

Bericht door ammo »

sturm tiger schreef:de maus Panzerkampfwagen VIII (maus) omdat dat de zwaarste tank was ooit gemaakt woog 100ton
bewapening: 150 mm kanon
secondair: bewapening 75 mm coaxiaal kanon en 7,92 mm machinegeweer
bepansering: 240mm
er zijn slechts enkele gemaakt maar als de onmtwikkeling was doorgewzet had niks hjem, kunnen stoppen deze tank was imuun voor de antitank wapens van infantry en voor lichtere tanks enkel zware antitank kanonnen hadden een kans ook had de mmaus schuin pansaer waardoor granaten afketsten aleen dfe onderkant was zwak
bron: wikipedia en mij duitse gids met alle tanks ooit gebouwd van de traktor meteen maschinegeweertje tot de abrahams

de tank was een monster maar hitler riep het project een halt toe vanwege de kosten van het ontwerpen

De Maus woog 188ton, gevechtsgewicht

Bewapening :

1 KWK 12,8 cm
1 KWK 7,5 cm
1 MG 151 /20
1 nebelwurfgerat

Motor MB 509 1080 PK 44,5 liter.
Nemo Me Impune Lacessit
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Een rijdende bunker..
Moet een van de meest onpraktische tanks ooit geweest zijn. Zoals ruimteaapje zei, de infrastructuur is niet bestand tegen een 188 ton wegend apparaat. Dat is ongeveer 3x zoveel als een Leopard2A6!!

Overigens sturm tiger, let een beetje op hoe jij je berichten typt. Er staan zo ontzettend veel fouten in dat het gewoon ongemakkelijk is om te lezen. Een leesteken hier en daar kan ook geen kwaad.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Ik heb gehoord dat de Maus zou voorzien worden van een snorkel zodat hij onder water kon rijden. Als dit klopt?

Zoja, dan denk ik dat dit niet mogelijk zou zijn want als de Tiger I al door nattige gronden zonk van de Sovjet Unie, dan zou de Maus zeker al zinken in de gronden van de Sovjet Unie. Vergeet dan niet dat grond in een rivier automatisch enorm nat is.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Darrus
Lid

Bericht door Darrus »

Vraag is hier niet wat de beste tank is, maar welke het beste in massa geproduceerd kan worden. De maus is dus bij voorbaat uitgesloten ( Verbruik van 45:1 off road tank van 2600 liter), er zijn er 2 van geproduceerd, en dat in 3 jaar tijd. Verder had de tank ook een beperkt tactisch nut( er zouden er nooit genoeg van gemaakt kunnen worden om een impact te hebben), het had enkel goed gebruikt kunnen worden als propaganda.

De tank die als beste in massa gebouwd had kunnen worden was naar mijn inzien dan ook de Panzerkampfwagen IV, kon breed ingezet worden( chassis is gebruikt voor tig andere variaties), en er was al ruim ervaring in de productie hiervan ( de tank werd immers al geproduceerd vanaf 1937). In plaats van geld en kostbare tijd te steken in grotere tanks(voor iedere Tiger, konden 5 Panzerkampfwagen IV gebouwd worden), V1 en V2 wapens, had er op deze tank ingezet moeten worden en dan met name op versimpeling van de tank en toepassing van schuin pantser.

Verder vallen de Tiger en Panther tank voor mij af, niet omdat het slechte tanks zijn, maar het zijn beide zware tanks. In Nazi Duitsland, waar materiaal schaars is kun je geen tanks van 45 ton of meer in massaproductie nemen, daarvoor heb je simpelweg het materiaal niet voor.
Laatst gewijzigd door Darrus op 05 nov 2008, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Darrus schreef:Vraag is hier niet wat de beste tank is, maar welke het beste in massa geproduceerd kan worden. De maus is dus bij voorbaat uitgesloten ( Verbruik van 45:1 off road tank van 2600 liter), er zijn er 2 van geproduceerd, en dat in 3 jaar tijd. Verder had de tank ook een beperkt tactisch nut( er zouden er nooit genoeg van gemaakt kunnen worden om een impact te hebben), het had enkel goed gebruikt kunnen worden als propaganda. Verder was de Tiger 1 een goede tank, maar voor iedere Tiger, konden 5 Panzerkampfwagen IV gebouwd worden.

De tank die als beste in massa gebouwd had kunnen worden was naar mijn inzien dan ook de Panzerkampfwagen IV, kon breed ingezet worden( chassis is gebruikt voor tig andere variaties), en er was al ruim ervaring in de productie hiervan ( de tank werd immers al geproduceerd vanaf 1937). In plaats van geld en kostbare tijd te steken in grotere tanks(voor iedere Tiger, konden 5 Panzerkampfwagen IV gebouwd worden), V1 en V2 wapens, had er op deze tank ingezet moeten worden en dan met name op versimpeling van de tank en toepassing van schuin pantser.

Verder vallen de Tiger en Panther tank voor mij af, niet omdat het slechte tanks zijn, maar het zijn beide zware tanks. In Nazi Duitsland, waar materiaal schaars is kun je geen tanks van 45 ton of meer in massaproductie nemen, daarvoor heb je simpelweg het materiaal niet voor.
Vind je? Er werden meer Panthers gebouwd dan de Duitse Panzer IV gemiddeld per jaar. Tussen 1936–1945 werden ruim 8000 pzkpfw IV's gebouwd. Tussen 1942 - 1945 werden meer dan 5000 Panthers gebouwd. Vergeet niet dat de Panther slechts drie jaar in productie kwam + dat de Panther later werd geproduceerd in een tijd waar de oorlog industrie enorm is afgezwakt. Conclusie: in 9 jaar werden 8000 IV-modellen gebouwd terwijl in 3 jaar tijd ruim 5000 Panthers werden gebouwd. Om eventjes een gemiddelt te geven.

Panzer IV: 8000 exemplaren :9 jaar= 889 exemplaren.
Panther: 5000 exemplaren : 3 jaar= 1666 exemplaren

Dit is natuurlijk niet vreemd. De Panther werd gegoten. Terwijl de Panzer Iv gelast werd. Ook al kon het onderstel van de IV omgebouwd worden, de Panther kon ook in een paar stappen omgebouwd worden. Voor mij is de Panzer IV uitgesloten. Ik vind de Panther de beste tank.

Darrus
Lid

Bericht door Darrus »

Vind je? Er werden meer Panthers gebouwd dan de Duitse Panzer IV gemiddeld per jaar. Tussen 1936–1945 werden ruim 8000 pzkpfw IV's gebouwd. Tussen 1942 - 1945 werden meer dan 5000 Panthers gebouwd. Vergeet niet dat de Panther slechts drie jaar in productie kwam + dat de Panther later werd geproduceerd in een tijd waar de oorlog industrie enorm is afgezwakt. Conclusie: in 9 jaar werden 8000 IV-modellen gebouwd terwijl in 3 jaar tijd ruim 5000 Panthers werden gebouwd. Om eventjes een gemiddelt te geven.

Panzer IV: 8000 exemplaren :9 jaar= 889 exemplaren.
Panther: 5000 exemplaren : 3 jaar= 1666 exemplaren

Dit is natuurlijk niet vreemd. De Panther werd gegoten. Terwijl de Panzer Iv gelast werd. Ook al kon het onderstel van de IV omgebouwd worden, de Panther kon ook in een paar stappen omgebouwd worden. Voor mij is de Panzer IV uitgesloten. Ik vind de Panther de beste tank.
Hallo,

Ik geef je gelijk in je argumenten, maar er zijn een aantal redenen waarom ik specifiek voor de panzerwagen IV heb gekozen.

Ik weet dat er meer Panthers per jaar zijn gebouwd dan van de Panzerkampfwagen IV. Maar dit had zo ook zijn redenen, ten eerste was er weinig geld over voor de bouw van tanks in het begin van de tweede wereldoorlog, hierdoor werd gekozen voor productie van de goedkopere modellen die beschikbaar waren. Al met al geen slechte keus voor het moment zelf, maar deze tanks hadden een beperkte houdbaarheid, deze tanks konden gewoon weg geen grote wapens aan die later wel benodigd waren. In 1941 leek de oorlog gewonnen waardoor de productieaantallen van tanks werden verminderd. Pas in 1942 bleek dat er een grote nood was voor meer en zwaardere tanks, toen zijn ook de plannen op tafel gekomen voor de Panther. Ik geef toe deze tanks zijn beter dan de Panzer IV, maar een groot deel van de productie werd aangewend om de zwaardere tanks te produceren, waardoor de Panzer IV minder geproduceerd kon worden.

Verder blijf ik erbij dat je een zware tank niet in massaproductie kunt nemen wanneer je een gebrek aan grondstoffen hebt. 5000 stuks is een mooi aantal, maar het is geen echte massaproductie. De Phanter was bedoeld als verbetering van de T-34, dit was ook het geval, het was een betere tank in technisch opzicht. Maar wat er vergeten wordt is dat in 1942 er 12.500 T-34's gebouwd werden, de Panther kwam pas in 1943 geproduceerd kon worden en in bleef steken op ongeveer 1.800 stuks. Eén van de voorwaarden die is gesteld in de beginpost is dat de tank in het voorjaar van 1943 in volledige kracht geproduceerd kon worden. En dat was niet het geval vanaf januari t/m april 1943 konden er slechts 159 gebouwd worden. De eerste inzet kon pas in juli 1943 plaatsvinden, op dat moment was de inzet eigenlijk te laat om nog een draai te kunnen geven aan de oorlog.

Daarom denk ik dan ook dat de Panzer IV de meeste geschikte tank was om in massaproductie te nemen. Uiteraard, het was niet de beste tank die de duitsers te bieden hadden, maar uitgaande van de voorwaarden die gesteld zijn in de beginpost is het wel de tank die zich beste leent om in massa geproduceerd te worden. Uiteraard was het ook noodzakelijk om een zware tank in productie te nemen, maar de Panther zou niet geschikt zijn voor massaproductie in het voorjaar van 1943. De voornaamste reden is volgens mij het argument wat jij juist geeft voor de Panther, de tank werd op een andere manier geproduceerd dan voorheen , geen ideale omstandigheid om het in grote aantallen te gaan bouwen.
Plaats reactie