De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Westwall
Lid

Re: De beste Duitse Tank - wat vind jij?

Bericht door Westwall »

Mijn favoriet is toch de Panzerkampfwagen II.
Klein, snel en toch de nodige vuurkracht om zo de infanterie te ondersteunen. Heeft een crusiale rol gespeeld tijdens de Blitzkrieg. Heeft ook coole looks :mrgreen:

AfbeeldingAfbeelding
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

voor mij de StuG IV... het is eigenlijk geen tank maar een aanvalskanon maargoed, dit is een formidabel ding, goed voor een hoop t-34's en een lekker laag silhouet dus slecht te raken.

micheal wittmann heeft vele successen geboekt met dit ding..
hij was ook goed te produceren.

veel bemanningsleden van de tiger bataljonen zouden ook van de stug compagnieën komen.

mijn tweede keus zou de Tiger 1 zijn, maar deze is duidelijk niet geschikt voor massaproductie, de duitsers waren wel ver vooruit in hun technologie, want zij hebben nightvision uitgevonden en in een later stadium van de oorlog was dit op de Panther en tiger inbegrepen.

Afbeelding
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

0202243 schreef:Hmmmmm... De beste Duitse tank? Mark V Panther. _/-\o_

Was de enige 'tank' met een goede combinatie van vuurkracht,bepantsering en mobiliteit. Grotendeels te danken aan de schuin aangebrachte bepantsering, de bredere rupsbanden met een dubbele rij baanwielen (vermindert de bodemdruk) en het 75mm kanon (dat naar mijn mening beter was dan een 88).
Waarom de Tiger niet? Wel juist omdat die niets heeft van wat de panther revolutionair maakte bij de duitse tanks... veel te log en zeer zeker niet geschikt om offensieve Ops te leiden. Wel goed om ondersteuning te geven. Bij defensieve Ops zou de Tiger beter tot volle sterkte komen maar aangezien we hier een 'tank' zoeken om in massa te produceren en de oorlog alsnog te winnen, zeer zeker geen goede keuze. :?

Ik denk dat een latere versie van de Mark IV de beste keuze zou zijn.
Productie was hierop al grotendeels gebaseerd en in combinatie met Panthers en Jagdpanthers een simpele, dodelijke combinatie... :evil:

Sorry voor de Tiger liefhebbers maar deze was het domste tank-ontwerp dat ooit het levenslicht zag... en dat enkel en alleen omdat Hitler geen ontwerp wou dat trok op een russisch model. De reputatie van deze tank is merendeels te danken aan tank-aces zoals Otto Carius of Michael Wittmann maar de befaamde acties die deze heren maakten konden nu eenmaal de oorlog op zich niet veranderen.
dit klopt niet, de Tiger 1 was juist een formidabel aanvalswapen, lees het boek van Patrick Agte maar, oke ik zal toegeven de tiger 1 was geen blitzkrieg wapen, want de bevoorrading moest met de fronteenheden mee. ( Tiger eenheden hadden een zogenaamd "maintenance eenheid" die vaak aan het front zelf reparaties uitvoerde. zo hadden ze ook hun eigen veldkeuken,bevoorradingseenheid voor zowel brandstof als munitie en ze hadden een eigen posteenheid, schakelde je deze eenheden uit dan was het wel gedaan met de Tiger) maar er zijn veeeeele succesen met bijvoorbeeld het 13e tigerbataljon van de LSSAH geboekt, wisten jullie dat de tiger meer vijandelijke tanks uitschakelde dan er tigers geproduceerd werden?

de panther is een leuke tank maar deze kon gewoonweg niet op tegen de kwantiteit van de t 34. de tiger wel.
het feit is wel dat het duitse leger niet opkon tegen de kwantiteit van het rode leger.

als de amerikanen in Normandië niet hun "Verdammte Tommy Flugzeugen"hadden gehad , dan vraag ik me ook af hoe Normandië had afgelopen, vrijwel zeker durf ik te zeggen dat als de tigerbataljonen binnen een straal van 30 km in de kust hadden gelegen dan had het slecht afgelopen voor de tommy's, maar zou ik ook wel toegeven dat de duitsers ook flinke verliezen zouden hadden gehad.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

$hifty schreef: wisten jullie dat de tiger meer vijandelijke tanks uitschakelde dan er tigers geproduceerd werden?
Dat lijkt me nogal logisch, maar als één tiger 10 T34's uitschakelt alvorens kapotgeschoten te worden, lijkt dat veel, maar als je bedenkt dat er (bijv.) 30 T34's kunnen worden gemaakt voor de kosten die één Tiger maakt, maakt het de Tiger eigenlijk erg inefficiënt
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

ja, daar zit wel iets in. qua productiecapaciteit was het zeker niet de ideale tank. maar als je dr genoeg kapot schiet heb je dr ook weer niet veel nodig, dat is de andere kant.

sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Vergeten niet dat snelle tanks gemakkelijk een trage kanon kunnen ontwijken. :wink:
Dit is een zwakte van de Tiger. Te zware toren en te zwakke hydraulische motor om de toren snel te kunnen roteren.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

$hifty schreef: de duitsers waren wel ver vooruit in hun technologie, want zij hebben nightvision uitgevonden.......
Geen Duitse uitvinding, maar schijnbaar een Amerikaanse (William Edward Spicer, an engineering professor at Stanford University,). De Britse Marine experimenteerde rond 1934 al met nachtvisie. En de Britten gebruikten nachtkijkers (monokijkers genaamd Tabby) al gedurende de woestijnoorlog. En de Duitse tanks in de laatste maanden van de oorlog.
Daarbij moesten de Duitse tanks die uitgerust waren "bijgelicht" worden. Op een ander voertuig was een speciale zoeklicht gemonteerd. Dit zoeklicht straalde voor menselijk oog niet zichtbaar licht uit die door de kijkers wel gezien konden worden.

Dit was ook hun zwakte want een aantal Britse jagers werden in die periode uitgerust met dergelijke kijkers zodat ze in de nacht deze voertuigen konden opspeuren.

En de beste Duitse tank is moeilijk te kiezen om dat de taktieken en wapens gedurende oolog veranderde. Wat in het begin een groot voordeel was kon later in de oorlog als voordeel achterhaald zijn. Of een klein nadeel aan het begin van de oorlog werd later in de oorlog een groot nadeel. B.v. doordat aan de geallieerde zijde anti-tank bewapening beter werd moesten de Duitsers hun panzering op gaan waarderen, wat weer nadelen opleverde voor snelheid.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
KingTiger
Lid

Bericht door KingTiger »

Hallo,voor mij en ik zal ook veel volgelingen hebben is de ''KingTiger'' Tiger II,heel goede bepantsering en heel zwaar kanon.De tank heeft zijn zijn groot nut bewezen voor Nazi-Duitsland,maar de inval in het Oosten (bv operatie barbarossa) heeft de Tiger II veel last gehad met de T-34 door de snelheid en de vele productie van de T-34's.
Ik vind dat de T-34 alleen uitblinkt in snelheid en behendigheid t.o.v de Tiger II.
:wink:
Frontovik
Lid

Bericht door Frontovik »

KingTiger schreef:Hallo,voor mij en ik zal ook veel volgelingen hebben is de ''KingTiger'' Tiger II,heel goede bepantsering en heel zwaar kanon.De tank heeft zijn zijn groot nut bewezen voor Nazi-Duitsland,maar de inval in het Oosten (bv operatie barbarossa) heeft de Tiger II veel last gehad met de T-34 door de snelheid en de vele productie van de T-34's.
Ik vind dat de T-34 alleen uitblinkt in snelheid en behendigheid t.o.v de Tiger II.
:wink:
Je schrijft het alsof de Tiger II bij Barbarossa is geweest, maar de Tiger II kwam pas in 1943.
Bedoel je dat, of lees ik het fout?
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
KingTiger
Lid

Bericht door KingTiger »

Nee ik bedoel dat de inval in het Oosten (bv Babarossa) ik geef maar een voorbeeld over een van de operaties in het oosten,dan heb ik het over de Tiger I in operatie Barbarossa :wink:
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

De Tiger I was er ook niet in Barbarossa.
En @Nick U, Michael Wittman heeft gevochten in een StuG III, niet IV.
KingTiger
Lid

Bericht door KingTiger »

Ow ik dacht dat ik dat ergens gelezen had maar goed zal wel verkeert gelezen hebben :)
OliverP
Lid

Bericht door OliverP »

0202243 schreef:Hmmmmm... De beste Duitse tank? Mark V Panther. _/-\o_

Was de enige 'tank' met een goede combinatie van vuurkracht,bepantsering en mobiliteit. Grotendeels te danken aan de schuin aangebrachte bepantsering, de bredere rupsbanden met een dubbele rij baanwielen (vermindert de bodemdruk) en het 75mm kanon (dat naar mijn mening beter was dan een 88).
...
Hier ben ik het grotendeels mee eens. Over het kanon zou men nog kunnen discussiëren, maar voor de rest is dit zonder twijfel de beste duitse tank die in WO2 gebouwd is.

Een veelzeggend russisch radiobericht bij de eerste kennismaking met de Panther:
"Enemy introduced new tank !
Shape roughly similar to ‘Tridsatchedverka’ (T-34).
Tank is heavily armored, weight is est. 40-50 tons.
Armament is probably 88mm AA gun.
We had losses at combat ranges beyond 2,000m. …"
OliverP
Lid

Bericht door OliverP »

Nick U schreef:...
oke ik zal toegeven de tiger 1 was geen blitzkrieg wapen, want de bevoorrading moest met de fronteenheden mee. ( Tiger eenheden hadden een zogenaamd "maintenance eenheid" die vaak aan het front zelf reparaties uitvoerde. zo hadden ze ook hun eigen veldkeuken,bevoorradingseenheid voor zowel brandstof als munitie en ze hadden een eigen posteenheid, schakelde je deze eenheden uit dan was het wel gedaan met de Tiger) maar er zijn veeeeele succesen met bijvoorbeeld het 13e tigerbataljon van de LSSAH geboekt, wisten jullie dat de tiger meer vijandelijke tanks uitschakelde dan er tigers geproduceerd werden?

de panther is een leuke tank maar deze kon gewoonweg niet op tegen de kwantiteit van de t 34. de tiger wel.
het feit is wel dat het duitse leger niet opkon tegen de kwantiteit van het rode leger.

als de amerikanen in Normandië niet hun "Verdammte Tommy Flugzeugen"hadden gehad , dan vraag ik me ook af hoe Normandië had afgelopen, vrijwel zeker durf ik te zeggen dat als de tigerbataljonen binnen een straal van 30 km in de kust hadden gelegen dan had het slecht afgelopen voor de tommy's, maar zou ik ook wel toegeven dat de duitsers ook flinke verliezen zouden hadden gehad.
Hier wil ik toch ook nog even commentaar op geven:
1. Ook de andere duitse tankeenheden hadden een zog. Werkstattkompanie en de hele mikmak (veldkeukens/ bevoorrading/etc.) ter beschikking, niet alleen de Tiger-eenheden :wink: ;
2. Ook de Panther schakelde naar verhouding meer tanks uit dan dat ze zelf werden uitgeschakeld;
3. De productieverhouding tussen Tiger en Panther lag ongeveer bij 1:2. Dus je had (qua materieel) i.p.v. 1 regiment Tigers, 2 regimenten Panthers in kunnen zetten!
Sander89
Lid

Bericht door Sander89 »

Nick U schreef: wisten jullie dat de tiger meer vijandelijke tanks uitschakelde dan er tigers geproduceerd werden?
Dit moest ook wel, daar de productie van een Tiger zoveel meer tijd, grondstoffen en energie kost, dat je een flink hogere verhouding aan uitgeschakelde vijanden nodig hebt om het een waardevolle tank te maken.
Plaats reactie