Hoe zit het Duits leger in elkaar???
- WO2 Joost
- Lid
Hoe zit het Duits leger in elkaar???
Ik wil graag weten hoe het Duits leger in elkaar zit, en dan heb ik het over hoe de onderverdeling is in luftwaffe kriegsmarine , SS en de Wehrmacht. Ik hoop dat ik de vraag duidelijk is.
Joost
Joost
- Harro
- Lid
Zo zit het Duitse leger niet meer in elkaar
Maar tijdens de oorlog was het vrij eenvoudig. De Wehrmacht (strijdkrachten) bestond uit drie takken: de Heer (grondleger), Luftwaffe (luchtmacht) en Kriegsmarine (marine).
De Waffen-SS wordt wel gezien als vierde tak. Militair organisatorisch viel dit tweede grondleger ook onder het opperbevel van de Wehrmacht.
Maar tijdens de oorlog was het vrij eenvoudig. De Wehrmacht (strijdkrachten) bestond uit drie takken: de Heer (grondleger), Luftwaffe (luchtmacht) en Kriegsmarine (marine).
De Waffen-SS wordt wel gezien als vierde tak. Militair organisatorisch viel dit tweede grondleger ook onder het opperbevel van de Wehrmacht.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Harro
- Lid
Maar het aanvoeren van de Volkssturm is wat vergezocht aangezien dit pas in de laatste maanden van de oorlog van wezenlijk belang was.
- Narcolepticus
- Lid
Als ik me niet vergis is de 'Volkssturm' een gevolg van de Totale Oorlog en het 20 juni complot. Hitler wou het leger (buiten de SS dan) dat trouwer was aan de Partij dan de gewone Wehrmacht. Maar het was echter enkel een noodoplossing aan gevechtseenheden. Je kon in de Volkssturm allerhande mensen vinden, vrouwen, mannen, jongens en bejaarde mensen.
- Harro
- Lid
De Heer bestond in volgorde van grootte:
- Legergroepen
- Legers
- Korpsen
- Divisies
Divisies dan weer uit meerdere regimenten, die regimenten dan weer uit bataljons, die bataljons uit compagnies en die compagnies uit pelotons. Maar dat is héél oppervlakkig. Daarnaast waren er regimenten, bataljons en compagnies die niet bij een divisie maar bij een Korps hoorden en nog andere uitzonderingen. Voor meer details moeten we echt weten over specifiek wat voor soort troepen je het hebt. Over de samenstelling van "het Duitse leger" kun je boeken vol schrijven.
- Legergroepen
- Legers
- Korpsen
- Divisies
Divisies dan weer uit meerdere regimenten, die regimenten dan weer uit bataljons, die bataljons uit compagnies en die compagnies uit pelotons. Maar dat is héél oppervlakkig. Daarnaast waren er regimenten, bataljons en compagnies die niet bij een divisie maar bij een Korps hoorden en nog andere uitzonderingen. Voor meer details moeten we echt weten over specifiek wat voor soort troepen je het hebt. Over de samenstelling van "het Duitse leger" kun je boeken vol schrijven.
- WO2 Joost
- Lid
- Harro
- Lid