Mauser K98k VS M1 Garand

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig

Mauser K98k of m1 Garand?

mauser K98k
78
53%
m1 Garand
68
47%

Totaal aantal stemmen: 146

Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Wederom de vraag:

"heb je ooit wel eens een Garand of een Mauser vast gehad?"
In Tabulas Argenteas Refero
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Bericht door ammo »

irish guards schreef:Maar ook bijvoorbeeld als je met de mauser kar 98k rent kan je moeilijk herladen.Terwijl je met de m1 rent is dat minder moeilijk.
Hoe weet je dat , wel eens geprobeerd dan.
Nemo Me Impune Lacessit
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

Heb met beide geschoten, en de Mauser laad ook snel genoeg :) en geoefend iemand kan er snel genoeg mee schieten.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

irish guards schreef:Maar ook bijvoorbeeld als je met de mauser kar 98k rent kan je moeilijk herladen.Terwijl je met de m1 rent is dat minder moeilijk.
:roll:
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Pfffffffffffffffffffffffff,Het ligt aan de schutter,dat zegt iedereen hier eigenlijk. Slotje dus.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Jullie kunnen allemaal wel raar kijken maar gelijk heeft hij wel! Een grendelwapen is vreselijk als je lopend moet herladen. Doorladen na elk schot is al lastig als je loopt.

Als het topic toch open moet blijven dan geef er wat inhoud aan!
Dictators die, like all men.
vlim
Lid

Bericht door vlim »

Hahaha,

Jongens, jongens. Denk eens een beetje minder aan computerspelletjes en wat meer aan de praktijk.

Noch de K98, noch de M1 Garand waren ontworpen om al rennende weg te schieten. Je raakt er geen donder mee en je wil echt niet met een leeg of haperend wapen aangetroffen worden terwijl je ergens in het wilde weg rond rent.

De M1 Garand is echt niet gemakkelijker te herladen dan een K98 en ik spreek uit ervaring. Om de clip met 8 patronen in een Garand te klikken heb je beide handen nodig (om je duim in elk geval te behouden) en je zult het wapen even tegen de zij, knie of een ander voorwerp moeten zetten om tegendruk te geven terwijl je de grendel naar achteren houdt met 1 hand, zodat je de clip kunt plaatsen met de andere.

Als je de clip er met 1 hand probeert in te duwen, slaat de afsluiter naar voren, met als gevolg de 'Garand duim' (plat en pijnlijk).

De K98 kon redelijk simpel worden geladen door middel van een laadstrip. Ook hier had je beide handen nodig.

Beide wapens moeten stevig in de schouder worden gezet, wil je iets raken en er geen blessures aan overhouden.

Ik heb geschoten met de M14 karabijn, de FAL, de MP05, de M16/AR15, de M1 Garand, de K98, de Lee Enfield Mk4, de SIG PE90 en nog wat van dat spul, dus ik denk dat ik een redelijk goed beeld kan geven...
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

vlim schreef: De M1 Garand is echt niet gemakkelijker te herladen dan een K98 en ik spreek uit ervaring. Om de clip met 8 patronen in een Garand te klikken heb je beide handen nodig (om je duim in elk geval te behouden) en je zult het wapen even tegen de zij, knie of een ander voorwerp moeten zetten om tegendruk te geven terwijl je de grendel naar achteren houdt met 1 hand, zodat je de clip kunt plaatsen met de andere.

Als je de clip er met 1 hand probeert in te duwen, slaat de afsluiter naar voren, met als gevolg de 'Garand duim' (plat en pijnlijk).
De manier waarop je het met 1 hand kan doen zonder GARAND-thumb op te lopen, dat zeg ik uit ervaring:
  • [1] linkerhand onder het zwartepunt van je Garand, kolf tegen je zij of bovenbeen (wapen altijd naar boven gericht natuurlijk ;)).
    [2] Enbloc in je rechterhand nemen.
    [3] Met het vlak van je rechterhand de operating rod naar achteren houden terwijl je met je duim de enbloc naar beneden duwt totdat je voelt dat de Op-Rod weer naar voren wil.
    [4] eventueel met een tik de operating rod naar voren duwen om de eerste patroon in de kamer te helpen.
Ongeveer zoals deze gast het doet....en deze
In Tabulas Argenteas Refero
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Jullie wten het natuurlijk het best.. :wink:

Leuk fikpje gevonden van het ping geluid dat zoveel soldaten het leven heeft gekost: klik http://www.youtube.com/watch?v=W9d01zAm ... lated[url]
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

vlim
Lid

Bericht door vlim »

Haha,

Leuke filmpjes. Allemaal aardig wanneer de Garand zich in een beetje een goede staat van onderhoud bevindt, maar ik waag het er niet op :)

Duim gaat boven principes, lol.
SJORS-SJORS
Lid

Wel intressant om te zien dat de pol gelijk op loopt :)
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

SJORS-SJORS schreef:Wel intressant om te zien dat de pol gelijk op loopt :)
Bijna dan.. :)

SJORS-SJORS
Lid

Re: Mauser K98k VS M1 Garand

Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
Gotcha
Lid

Bericht door Gotcha »

Kijk maar eens op de filmpjes (youtube ed) waar met een Garand én een K98 tegelijk wordt geschoten. Die filmpjes staan er genoeg..!
Zoveel verschil in vuursnelheid zit er niet in hoor.
Natuurlijk kan je bij de Garand sneller de trekker overhalen, maar ik heb het over gericht schieten..!
Daarbij vind ik persoonlijk dat de Garand, door zijn hoge gewicht zeker niet handelbaarder is, en schiet ik veel liever met de K98.
Qua patroon zijn ze redelijk vergelijkbaar (Tenminste als je de 198 grains patronen gebruikt, en niet de 150 grains roemeense surplus die tegenwoordig ook veel te koop zijn).

Geef mij maar de K98. Ondanks iets gemis in snelheid toch een veel prettiger wapen, ondanks dat hij genadeloos is in de terugslag.
En geloof idd. niet zoveel in die computerspelletjes. Ik krijg ook zoveel mensen met "verstand van wapens" op de schietbaan omdat ze een of ander computerspel spelen...

Trouwens: naast "het Pling verraad" moet je ook niet vergeten dat een K98 tussentijds in een kleine pauze veel gemakkelijker tussentijds is "bij te laden" dan een Garand. En over firepower gesproken: Wist je dat er ook K98's zijn met een 30 schots magazijn...!! (Zeldzaam, maar ze zijn er..!)
Jauke
Lid

Bericht door Jauke »

Hier heb je wat info

m1 Garand

Effectief bereik 550 m
Gewicht (Geladen) 4.3 Kilo
Patroon 7,62 × 63 mm
Ontworpen 1924
Aantal gebouwd ongeveer 5,4 miljoen
Ontwerper John C. Garand
Lengte 1,10 meter
Magazijn 8/10 kogels

Mauser K98k

Gewicht (geladen) 4,1 kg
Lengte 1,11 m
Maximale bereik 800 m
Patroon 7,92 x 57 mm
Magazijn 5 kogels
Aantal gebouwd ong 14,643,260 miljoen
Geproduceerd 1935–1945
Maker , Mauser fabrieken en en andere etc.
Plaats reactie