Van Waffen-SS naar Algemene SS Vlaanderen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Van Waffen-SS naar Algemene SS Vlaanderen

Bericht door Peter M »

Afsplitsing uit: Amnestie Vlaamse Oostfronters
De Leeuw Van Vlaanderen schreef:Ik weet wel dat er geen Alg/Germaanse SS aan het Oostfront diende.
Niet in politieke functie nee. Er zaten er wel genoeg in de Waffen-SS.
Laatst gewijzigd door Peter M op 25 mei 2005, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:33
Locatie: Vlaanderen

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

De meesten waren eerst Waffen-SS en dan Germaanse SS
- Trouw Is Meer Dan Een Gegeven Woord -
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:De meesten waren eerst Waffen-SS en dan Germaanse SS
Daar mag je mij dan toch een bron van geven, ik geloof er niets van.
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:33
Locatie: Vlaanderen

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

Kijk naar Tony Van Dijck, Hij vocht eerst in de Waffen-SS en is dan overgegaan naar de Germaanse SS om er de laatste leider van te worden.
- Trouw Is Meer Dan Een Gegeven Woord -
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:Kijk naar Tony Van Dijck, Hij vocht eerst in de Waffen-SS en is dan overgegaan naar de Germaanse SS om er de laatste leider van te worden.
Dat is 1. Waar is de rest van 'de meesten'?
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:33
Locatie: Vlaanderen

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

De leden van de Germaanse SS hielden zich in Vlaanderen zelf bezig o.a. het korps van Robert Verbelen. Zijn mannen hebben bij mijn weten nooit aan het Oostfront gediend ! Daar tegen over waren er wel mannen die van het Oostfront naar de Germaanse SS gemuteerd werden (niet meer geschikt om een gevechtsfunctie uit te oefenen).
- Trouw Is Meer Dan Een Gegeven Woord -
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:De leden van de Germaanse SS hielden zich in Vlaanderen zelf bezig o.a. het korps van Robert Verbelen. Zijn mannen hebben bij mijn weten nooit aan het Oostfront gediend.
Hier enkele citaten uit "DE WILDE, M., België in de Tweede Wereldoorlog: De Kollaboratie (Deel 1), De Nederlandsche Boekhandel, Antwerpen/Amsterdam, 1985."
Een rondschrijven van lagrou aan de SS-leden dd. 10 mei 1941: [...]'De alg.SS heeft voor de Waffen SS tot heden ruim 600 man geworven'[...]
In september 1941 waren er volgens Berger 1800 leden, van wie er ongeveer 600 naar NSKK of OT vertrokken waren. 1000 leden waren bij de Waffen-SS
Eind '42 begin '43 [...] wilde François zijn mannen verplichten naar het oostfront te vertrekken. Alleen vaders van twee of meer kinderen en mannen ouder 40 mochten blijven. Junclaus stemde met dit plan in.[...] meldden 200 SS-leden zich vrijwillig[...]
De 1ste juni 1943 waren er 962 actieve en 3552 Beschermende Leden. De Alg.SS had tot op dat ogenblikken 1088 mannen aan het front afgestaan
In november 1942 warene r volgens van Dijck nog 800 actiev leden van de Vlaamse SS in Vlaanderen aanwezig. In september 1944 waren er volgens Van Dijck nog 700. In die tussentijd waren er zo'n 100-tal daadwerkelijk naar de Waffen-SS vertrokken
Op de Lüneburger Heide heeft Van Dijck hoop en al 200 van zijn mannen teruggevonden, wie hij het bevel gaf zich aan te sluiten bij de Waffen-SS, waartoe ze zich principieel hadden verbonden
Ja, de weinige mannen van de Germaanse SS waren inderdaad bezig in vlaanderen.

Ik wacht in spanning af op de cijfers van de andere richting!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Geweldige reply 8)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:33
Locatie: Vlaanderen

Amnestie

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

Dan liep het in beide richtingen hé... Super van u om het opgezocht te hebben, dat verdient een pluim ! :P En Harro wulps welpje, :D zou jij geen topic oprichten voor amnestie aan de Nederlandse Oostfronters? Want meer dan "geweldig" kan je over de Vlamingen niet vertellen... :wink:
- Trouw Is Meer Dan Een Gegeven Woord -
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik zie geen reden om over amnestie voor Nederlandse Oostfronters te beginnen. Ze krijgen geen amnestie, daar ben ik het volkomen mee eens en dus is er geen reden tot enige discussie.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

juist harro ;)

trouwens meneer de leeuw van vlaanderen de vlaamse oostfronters en landverraders waren niet echt geweldig hoor ;)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:33
Locatie: Vlaanderen

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

Niemand was geweldig tijdens WO. Het andere kamp beging ook grove misdaden...
- Trouw Is Meer Dan Een Gegeven Woord -
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dat was het onderwerp niet. Bovendien beging de Waffen-SS makkelijker en vaker grove misdaden dan de rest (inclusief Wehrmacht)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:33
Locatie: Vlaanderen

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

En de moorden in naam van Amerika??? die worden doodgezwegen !
-> Dresden, Hirosjima, Nagasaki... Ik ga men tijd hier niet meer verspillen...salu en de kots !
- Trouw Is Meer Dan Een Gegeven Woord -
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Lol. Wat komt jouw ware aard makkelijk naar buiten zeg. Ik geloof niet dat we jou hier nodig hebben.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie