Stengun

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Stengun

Bericht door Skylighter »

Ik ben opzoek naar de specificaties van de stengun mkII, als iemand mij hier aan kan helpen, heel graag!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Re: Stengun

Bericht door Jurryt »

Skylighter schreef:Ik ben opzoek naar de specificaties van de stengun mkII, als iemand mij hier aan kan helpen, heel graag!
Ga je ook ene eigen sten gun maken? ;)
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Re: Stengun

Bericht door Skylighter »

Jurryt schreef:
Skylighter schreef:Ik ben opzoek naar de specificaties van de stengun mkII, als iemand mij hier aan kan helpen, heel graag!
Ga je ook ene eigen sten gun maken? ;)
Soms lees je zulke briljante ideeën online :wink:
Heb je misschien nog wat close-up foto's van een sten? Want die kan ik niet vinden online :oops:
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Re: Stengun

Bericht door Jurryt »

Skylighter schreef:
Jurryt schreef:
Skylighter schreef:Ik ben opzoek naar de specificaties van de stengun mkII, als iemand mij hier aan kan helpen, heel graag!
Ga je ook ene eigen sten gun maken? ;)
Soms lees je zulke briljante ideeën online :wink:
Heb je misschien nog wat close-up foto's van een sten? Want die kan ik niet vinden online :oops:
Momenteel niet, ik zal wel een instructie voor je schrijven hoe ik mijn heb gemaakt met wat foto's
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Ok thnx m8! Zal eens even kijken wat ik er met mijn twee linker handen van kan maken. :lol:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Bericht door asjemenou »

Leuk het namaken van zo'n Stengun maar even een waarschuwing van mijn kant. Ik weet niet hoe handig jij bent met je 2 linkerhanden maar als het wapen te realistisch is ben je in overtreding! Volgens de Nederlandse wapenwetgeving (Je bent toch woonachtig in Nederland?) is een te realistich nagemaakt automatisch vuurwapen of het hiervoor te doen uitgeven gelijk aan een écht automatisch vuurwapen. Onklaar gemaakte automatische vuurwapens zijn zonder wapenvergunning bij de wet verboden. Je mag zonder wapenvergunning alleen een automatisch vuurwapen hebben als ie over de hele lengte is doorgezaagd. Zeg maar als een opengewerkt model.
Dit geintje kan je een strafblad van zo'n 8 jaar kosten. Ik weet niet of dat het je dat allemaal waard is. Veel militaria verzamelaars staan hier niet zo bij stil maar de wet is onverbiddelijk.
Wellicht heb je wel eens gehoord van die persberichten over meegenomen niet van echt te onderscheiden "speelgoed pistolen" uit Spanje enzo. Mensen die dit soort souveniers meenemen van hun vakantie naar Nederland zijn echt de klos.
Als je dan toch een pseudo wapen wilt hebben dan kan je misschien beter een Lee Enfield nabouwen of een onklaar gemaakt model kopen bij een erkende wapenhandelaar.
Ik ben geen doemdenker maar ik wil je bij deze alleen maar waarschuwen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Haha, ja hoor dat weet ik Asjemenou, hoe vaak de wapenwet al wel niet naar voren is gekomen op het forum, zou hem al bijna uit me hoofd kennen :P
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Bericht door asjemenou »

Als jij de vuurwapenwet al uit je hoofd kent dan zou je toch inmiddels beter moeten weten. Dit onderwerp zal ongetwijfeld al wel eens ter sprake zijn geweest op deze site.
Ik ben omringd door defensie- en politiemensen en heb vele regels en verhalen met betrekking tot dit onderwerp uit de eerste hand. Als jij eens wist hoeveel nepvuurwapens er jaarlijks in beslag worden genomen.
Bedenk wel dat het sommige mensen uit je buurt kan storen dat jij met een mooie nagemaakte stengun in je tuin of voor je raam staat. Zij kunnen dit van een afstand niet zien.
Eén telefoontje van je buurman, die jou toevallig niet zo graag mag, is al genoeg om iemand van bijzondere wetten (wapens en munitie) aan je deur te krijgen.
Wie weet wat deze man nog meer bij je vind. Zelfs over een patronenhuls doen ze dan al moeilijk (delen van munitie). Denk niet dat ze voor jou een uitzondering maken omdat je toevallig een militaria verzamelaar bent. Daar doen deze mensen niet aan.
Sla mijn waarschuwing totaal in de wind maar neem één goede raad van mij aan; Wees voorzichtig met het openbaar maken via sites als deze dat je een vuurwapen na wilt maken. Je weet immers nooit wie jouw topics leest.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Ik sla je waarschuwing niet in de wind hoor, doe er zeker wat mee hoor :)
Gebruikersavatar
stengun
Lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 jan 2005, 17:43
Locatie: N-Limburg
Contacteer:

Bericht door stengun »

met onze Nederlandse wet weet je maar nooit, met de laatste carnaval had de politie trots bij kleine kinderen de speelgoedpistooltjes afgepakt omdat ze "te echt" leken :|.
maar ik moet toegeven, een sten is zo gemaakt. als je trouwens de werkelijke maten nodig hebt, stuur me even een PBtje ;)
Gebruikersavatar
stengun
Lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 jan 2005, 17:43
Locatie: N-Limburg
Contacteer:

Bericht door stengun »

misschien moet je ook zo'n rood puntje op de loop maken, zoals bij speelgoedgeweren :P
Gebruikersavatar
Jauke
Lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 27 apr 2010, 20:25

Re: Stengun

Bericht door Jauke »

Ik had ergens gelezen dat Soldaten Wedstrijtjes deden met Stenguns, ze gooide ze op de grond en dan gaan ze af en wiens zn stengun het meeste kogels afschiet wint :)
maar verder de Stengun was heel heel makkelijk te produceren, maar hij was totaal niet accuraat ;)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re:

Bericht door Jim »

stengun schreef:misschien moet je ook zo'n rood puntje op de loop maken, zoals bij speelgoedgeweren :P
Orginele maat waterpistolen van felgekleurd plastic zijn zo ook verboden. Dus roodschilderen haalt niets uit.
MauserK98Kurz schreef:Ik had ergens gelezen dat Soldaten Wedstrijtjes deden met Stenguns, ze gooide ze op de grond en dan gaan ze af en wiens zn stengun het meeste kogels afschiet wint :)
maar verder de Stengun was heel heel makkelijk te produceren, maar hij was totaal niet accuraat ;)
Er gaan een hoop broodje aap verhalen rond over de stengun. Veelal door militairen zelf verteld.
Een wapen dat ongecontroleerd afgaat kan, jou een van je maten, doden of verwonden. Een soldaat met minimaal 1 hersencel zal er niet over peinzen een dergelijk spel te doen. Er zijn verschillende doden gevallen doordat een wapen (sten in dit geval) is afgegaan. in het begin kon een sten afgaan doordat de afsluiter niet fatsoenlijk vastgezet kon worden. Als een militair het wapen verticaal hield en b.v. uit een vrachtwagen sprong was de schok soms groot genoeg om de afsluiter heen en weer te laten gaan zodat (er als er een kogel in de loop bevond!) deze kon afgaan. Later ergens 1942-43 heeft men dit verholpen en de nieuwe wapens standaard beter beveiligd en de oude langzaam aangepast. Echter als een soldaat deze beveiliging niet toepast kan het wapen in geval van schok toch afgaan.
De latere versies van de sten waren beter afgewerkt en dusdanig verfijnt dat ze veel beter werkten als de vroegere stens die veel hebben bijgedragen aan de slechte reputatie.

Een beetje vergelijkbaar verhaal is het waar gebeurd verhaal van een twee militairen waarvan 1 zijn sten liet vallen en deze bleef afgaan totdat het magazijn leeg was. Ze waren echter blij en opgelucht geen van de kogels hun hadden geraakt.

Afbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie