Geweer Grendel van een ?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Geweer Grendel van een ?

Bericht door Philip,ABRG »

Iemand zij een Hembrug, kan echter geen goede afbeelding daar van vinden, iemand suggesties?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Ik heb hier niet echt veel verstand van, maar hij lijkt nogal veel op mijn Carcano grendel. Het is hem niet maar een paar dingen zijn hetzelfde.
Ik weet de technische namen van de onderdelen niet dus ik zal het maar zo zeggen. het vierkante ding waarmee het handvat is bevestigd is hetzelfde, het kleinere uitsteeksel, het langwerpige uitsteeksel aan de onderkant en het rondje achterop zijn zowat hetzelfde als die van mij. Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar misschien is deze informatie toch bruikbaar. Ik zie trouwens het niet goed op de foto, maar is het handvat nu gebogen op gewoon recht?
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Iemand anders stelde ook al een Carcano grendel voor, het handvat is recht, bedankt voor de info
Major Winters
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2005, 01:54
Contacteer:

Bericht door Major Winters »

ik heb geen idee maar als ik een gok moet doen komt t wel van een duits geweer?
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Hierbij een foto van een Carcano grendel.

Afbeelding

Wel van de andere kant gefotograffeerd. Maar je kunt een goede vergelijking maken. Zelf denk ik, na vergelijking, dat het hier ook om een carcano grendel gaat. Waar heb je hem gevonden Philip? :)
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Is de grendelarm krom of recht? Want na het bekijken van foto's heb ik alleen nog foto's kunnen vinden van carcano karabijnen met kromme grendelarm, het carcano geweer daarentegen heeft wel een rechte grendelarm. Als iemand aanvullingen of opmerkingen heeft, Graag. :)
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

De grendelarm is recht, ik heb hem gevonden bij oosterbeek, waarvan ik weet dat daar SS Troepen hebben gezeten (zie ook Metaal detectorvondsten Deel 1)
Dan zou hij dus van het geweer kunnen zijn, daar eens een plaatje van zien te vinden.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

lijkt mij ook een carcano, kijk maar eens naar het linkergedeelte van beide grendels, zijn exact hetzelfde.
Ik heb er geen kracht meer voor
Major Winters
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2005, 01:54
Contacteer:

Bericht door Major Winters »

carcano denk ik ook want ze zijn precies het zelfde alleen bij jou vonst is de voorkant (rechterdel) een beetje afgebrokkeld
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Ik hou het ook op een Carcano M1891, ik heb hem weer gangbaar, en redelijk uit elkaar kunnen halen, bedankt voor de bijdrage's, werkt toch nog aardig na 61 jaar.
En ja ik heb opgelet in de opleiding, anders dan de Glock, maar hij zit ook weer in elkaar

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

GliderRider
Lid


Leeftijd: 18
Geregistreerd op: 25-4-2005
Berichten: 125

Geplaatst: 01-07-2005 08:57 Onderwerp:


--------------------------------------------------------------------------------

Hierbij een foto van een Carcano grendel.



Wel van de andere kant gefotograffeerd. Maar je kunt een goede vergelijking maken. Zelf denk ik, na vergelijking, dat het hier ook om een carcano grendel gaat. Waar heb je hem gevonden Philip?
Juist dit is ook die van mij.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Wel een leuke vondst Philip!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Jup, toen ik de foto zag dacht ik ook direkt aan de carcano
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

RelicHunter44 schreef:Wel een leuke vondst Philip!
Bedankt, wij hebben nog wat lopen, maar ivm met ziektebed is het er niet van gekomen, maar we houden kontakt
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Re: Geweer Grendel van een ?

Bericht door Philip,ABRG »

Philip,ABRG schreef:Iemand zij een Hembrug, kan echter geen goede afbeelding daar van vinden, iemand suggesties?

Afbeelding
Een Carcano M1891, misschien een 1941 maar das niet zeker, want ook 2 andere types van de Carcano, hadden een rechte grendel, er hangt in ieder geval ook een exemplaar van de M1891, in de Duitse/wapenzaal van het Airborne museum, een ieder bedankt voor de info, misschien hoorde hij wel bij de persoon waarvan ik de SS pet/muts embleem vond want ze lagen vlakbij elkaar
Plaats reactie