Polen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
lee enfield
Lid

Polen

Bericht door lee enfield »

vinden jullie dat het de schuld is dat market graden mislukt is door de Polen ?

Engeland heeft dat jaren wel zo gezegd en nederland heeft hier ook aan mee geholpen door ze geen onderscheiding te geven,

ik zeg van niet ik weet wel bijna zeker dat door de Polen nog zoveel Britten zijn wegkomen

hoe denken jullie er over ?
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Onzin.

De polen werden veel te laat in de operatie ingezet om enig verschil te maken. Door hun inzet hebben de Britten nog iets kunnen redden.
Waren ze eerder gedropt (tegelijk met de Britten of de dag erop) dan was het waarschijnlijk wel anders gelopen, maar Arnhem hadden ze nooit in handen gekregen. Maar om te stellen dat het hun schuld is is natuurlijk gewoon onzin :)
Marss911
Lid
Contacteer:

Bericht door Marss911 »

Inderdaad onzin, ze kampten met hele andere problemen
en dat was grotendeels ook te danken aan de kaarten die
waren gevonden door de duitsers. Hierdoor zijn ze veel
bevoorrading misgelopen. Ook deden de radio's het bijna
tot niet. Sommige hebben wel contact weten te leggen.
Maar dat was geloof ik op een van de eerste dagen.

Ik vraag het me dan ook af, als alles goed was gegaan van
wat ik hierboven zei of dat de operatie wel geslaagd zou zijn.
Ook moet je niet vergeten dat Engeland de belangrijke informatie
van de nederlandse verzet mensen is genegeerd over de Tanks
die zich in de buurt bevonden. Dat was ook een grote fout.

anyway Ik denk zeker niet dat het de fout is van de Polen.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Klinklare onzin. :x

De Polen hebben gedaan wat ze konden in de omstandigheden!

Wat is dit nu weer? Een anti-Poolse trend of zo?
Vanwaar komt deze onzin (krant, tijdschrift, ...)?
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

De Polen treffen zeker geen blaam en verdienen in alle ere herinnerd te worden voor hun dappere acties tijdens de hele oorlog!!
Bij Arnhem moesten de Polen op de 3e dag landen wegens het vliegtuigen te kort , daarom moest de 1st Britse Divisie en de Polen in 3 Lifts verspreid landen.
Wegens het slechte weer in Engeland zijn de landingen uitgesteld, ondertussen was de aanval van de 1e Para Bde ook al vastgelopen in Arnhem, Urquhart heeft later dus de Polen een ander DZ gegeven.
En niet de hele Brigade is geland, een groot gedeelte van de luchtvloot is terug gekeerd, een gedeelte is door gevlogen en heeft de drop gedaan in hevig luchtafweervuur.
De radio verbindingen waren idd slecht maar bij sommige onderdelen werkten ze wel, zoals die van de Artillery batterys.
Alleen de zandgrond en bosrijke gebied rondom Arnhem en Oosterbeek gaven storingen en daar hun bereik niet voldoende bleek.
Ik ben al een tijd van mening dat als de R.A.F. die dag 2 Lifts had in gevlogen de inzetbaarheid van 2 hele Brigades mogelijk was geweest.
Als de Polen met hun zware materiaal op de 2e dag gedropt waren, hadden de Battalions van de Airlanding brigade die taak hadden de DZ en LZ te verdedigen , op dag 2 al van hun verdedigende taken konden worden ontheven en ook richting Arnhem konden afmarcheren.
In plaats van de rond 1500 inzetbare soldaten in te zetten op die 1e dag, hadden ze bij 2 Lifts 3000 manschappen naar Arnhem kunnen delegeren.
Maar goed dat is de andere kant, in mijn opinie ligt de schuld bij de Britse hoge staf en inlichtingendienst.
Zij gingen er van uit dat de troepen in en rondom Arnhem uit buikpijn soldaten bestonden, en jonge broekies die zich na het horen van de 1e schoten al zouden overgeven of als zandhazen er van door gaan.
Zij dachten ook dat de Duitse divisies bij Falaise waren afgeslacht.
Door het England spiel is het vertrouwen in het Nederlandse verzet ook ondermijnd geweest, vandaar dat de Britten ze niet optimaal gebruikten tijdens de slag, de Amerikanen deden het wel daar in tegen!!
Het Engelse grondleger acht ik ook niet helemaal onschuldig en de Amerikaanse 82nd heeft ook fouten gemaakt.
Ik denk dat als er een U.S. grondleger vanuit Belgie naar Arnhem had moeten trekken zoals de Britten moesten doen, het heel anders gelopen was daar de Amerikanen niet zo voorzichtig waren als de Britten.
Vasberadenheid om door te slaan wat ook de verliezen is wat er nodig was geweest, bij sommige knelpunten en b.v. de overnachting van de Britten in Valkenswaard is veel tijd kostbare tijd verloren gegaan.
De hele operatie is in 7 dagen voorbereid, terwijl de planners voor D-day 6 maanden hadden gekregen om de aanval te plannen.
Montgommery en de hoge Britse staf hebben de Polen als zondebok gebruikt, terwijl het falen van de operatie in mijn ogen bij het Hoofd Kwartier ligt.
De enige man die ook toevallig Urquhart als achternaam had (geen familie van de Generaal) Brian Urquhart was tegen de operatie omdat hij de berichten van de Nederlandse ondergrondse wel vertouwde en door fotoverkenningsvluchten te laten uitvoeren over Arnhem, zijn dus idd Tanks gespot.
Maar hij werd oververmoeid verklaart door hogere hand en met ziekteverlof naar huis gestuurd, de Britse staf liet ondanks zijn en de waarschuwingen van het verzet de operatie door gaan.
No one was going to rock the boat!!
De Polen hebben gedaan wat zij konden, hun Generaal was een man met ervaring en was ook de enige Officier die het gevaar van de Duitsers niet onderschatte tussen de tal van andere hoge oomes!!
Dankzij deze moedige heren, hebben vele Britse Airbornes de terugtocht uit de hel van Arnhem en Oosterbeek kunnen maken zonder krijgsgevangenen te worden!!
Daarbij vergeet ik ook niet de inzet van de Dorsets, maar goed de Polen krijgen hoop ik misschien in de toekomst meer erkenning voor een rol die zij na de oorlog meteen al hadden moeten ontvangen!!!
Respect goes out to those brave men!!

Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
lee enfield
Lid

mij gaat het erom of jullie vinden dat de polen genog hebben gedaan.
ik ben juist voor de poolen.
de duitser werden verrast door de polen bij driel.
en ik heb met een duitse veteraan gesproken en die zij dat hij banger was voor een pool dan een engelse.
digger
Lid

Bericht door digger »

De polen hebben heel veel gedaan in de oorlog ze hebben de andere geallieerden goed gesteunt, bij mij op mijn slaap kamer hebben vroeger zelfs polen gezeten en bij mijn oma ook, mijn oma kon er goed mee over weg. De polen hebben ook veel ondersteuning geboden bij de maas.
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Montgomery heeft de polen opelijk de mede-schuld gegeven voor het niet slagen van market-garden, met name Gen. Sosabowski werd aan de schandpaal genageld.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Maj.Cain schreef:De Polen treffen zeker geen blaam en verdienen in alle ere herinnerd te worden voor hun dappere acties tijdens de hele oorlog!!
Bij Arnhem moesten de Polen op de 3e dag landen wegens het vliegtuigen te kort , daarom moest de 1st Britse Divisie en de Polen in 3 Lifts verspreid landen.
Wegens het slechte weer in Engeland zijn de landingen uitgesteld, ondertussen was de aanval van de 1e Para Bde ook al vastgelopen in Arnhem, Urquhart heeft later dus de Polen een ander DZ gegeven.
En niet de hele Brigade is geland, een groot gedeelte van de luchtvloot is terug gekeerd, een gedeelte is door gevlogen en heeft de drop gedaan in hevig luchtafweervuur.
De radio verbindingen waren idd slecht maar bij sommige onderdelen werkten ze wel, zoals die van de Artillery batterys.
Alleen de zandgrond en bosrijke gebied rondom Arnhem en Oosterbeek gaven storingen en daar hun bereik niet voldoende bleek.
Ik ben al een tijd van mening dat als de R.A.F. die dag 2 Lifts had in gevlogen de inzetbaarheid van 2 hele Brigades mogelijk was geweest.
Als de Polen met hun zware materiaal op de 2e dag gedropt waren, hadden de Battalions van de Airlanding brigade die taak hadden de DZ en LZ te verdedigen , op dag 2 al van hun verdedigende taken konden worden ontheven en ook richting Arnhem konden afmarcheren.
In plaats van de rond 1500 inzetbare soldaten in te zetten op die 1e dag, hadden ze bij 2 Lifts 3000 manschappen naar Arnhem kunnen delegeren.
Maar goed dat is de andere kant, in mijn opinie ligt de schuld bij de Britse hoge staf en inlichtingendienst.
Zij gingen er van uit dat de troepen in en rondom Arnhem uit buikpijn soldaten bestonden, en jonge broekies die zich na het horen van de 1e schoten al zouden overgeven of als zandhazen er van door gaan.
Zij dachten ook dat de Duitse divisies bij Falaise waren afgeslacht.
Door het England spiel is het vertrouwen in het Nederlandse verzet ook ondermijnd geweest, vandaar dat de Britten ze niet optimaal gebruikten tijdens de slag, de Amerikanen deden het wel daar in tegen!!
Het Engelse grondleger acht ik ook niet helemaal onschuldig en de Amerikaanse 82nd heeft ook fouten gemaakt.
Ik denk dat als er een U.S. grondleger vanuit Belgie naar Arnhem had moeten trekken zoals de Britten moesten doen, het heel anders gelopen was daar de Amerikanen niet zo voorzichtig waren als de Britten.
Vasberadenheid om door te slaan wat ook de verliezen is wat er nodig was geweest, bij sommige knelpunten en b.v. de overnachting van de Britten in Valkenswaard is veel tijd kostbare tijd verloren gegaan.
De hele operatie is in 7 dagen voorbereid, terwijl de planners voor D-day 6 maanden hadden gekregen om de aanval te plannen.
Montgommery en de hoge Britse staf hebben de Polen als zondebok gebruikt, terwijl het falen van de operatie in mijn ogen bij het Hoofd Kwartier ligt.
De enige man die ook toevallig Urquhart als achternaam had (geen familie van de Generaal) Brian Urquhart was tegen de operatie omdat hij de berichten van de Nederlandse ondergrondse wel vertouwde en door fotoverkenningsvluchten te laten uitvoeren over Arnhem, zijn dus idd Tanks gespot.
Maar hij werd oververmoeid verklaart door hogere hand en met ziekteverlof naar huis gestuurd, de Britse staf liet ondanks zijn en de waarschuwingen van het verzet de operatie door gaan.
No one was going to rock the boat!!
De Polen hebben gedaan wat zij konden, hun Generaal was een man met ervaring en was ook de enige Officier die het gevaar van de Duitsers niet onderschatte tussen de tal van andere hoge oomes!!
Dankzij deze moedige heren, hebben vele Britse Airbornes de terugtocht uit de hel van Arnhem en Oosterbeek kunnen maken zonder krijgsgevangenen te worden!!
Daarbij vergeet ik ook niet de inzet van de Dorsets, maar goed de Polen krijgen hoop ik misschien in de toekomst meer erkenning voor een rol die zij na de oorlog meteen al hadden moeten ontvangen!!!
Respect goes out to those brave men!!

Maj.Cain
I Rest my case, your honour! Weinig aan toe te voegen!
Daar is 'ie weer!
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

thank you Peter!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Jelle H.
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Dat fabeltje heeft Monty de wereld ingebracht. Hij moest toch iemand aanwijzen, he!?

De Poolse para's hebben goed gevochten maar werden te laat ingezet.

De Poolse para's en piloten vochten al bezeten heb ik wel eens gelezen.. Niets behalve respect voor de Polen.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

ONZIN! :mad: :mad:

Veel te laat ingezet, tja dan kunnen zij er ook niet veel aan doen hè! Gewoon stomme pech gehad!
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Persoonlijk denk ik dat Market Garden nooit een succes was geworden. Dat heeft niets te maken met de gebruikte eenheden, Amerikaans, Pools en Engels maar met het plan van Montgomery. Stel de brug bij Arnhem was veroverd en het 30ste legerkorps had aansluiting gemaakt met de Britse en Poolse para's ? Wat had je dan?! Een corridor van +/- 150 km lang en pak hem beet 1 km breed!

Zoals Gen. Sosabowski al meteen terecht opmerkte vergat Monty dat er ook nog Duitsers waren.
In september 1944 waren ze welliswaar aangeslagen maar nog lang niet verslagen, bedenkt dat ze nog geen 3 mnd later het Ardennenoffensief lanceerden.

De Duitsers hadden alles op alles gezet om deze corridor te vernietigen en met een grote kans van slagen, kijk bijvoorbeeld bij Veghel waar een handjevol Duitse para's de corridor bijna 1 dag afsloot.
Met voldoende inzet was de corridor in mootjes gehak en vernietigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
lee enfield
Lid

ik zeg als het 30e legerkoprs wel de poolen en engelse hadden kunnen berijken had het gelukt weet ik zeker
dan is nederland in 2 delen en kan duitsland geen spullen naar de linker kant brengen en zonder eten en drinken en kleren en wapen en geen ammo kan je niet vechten.
ik weet wel zeker dat als het 30e legerkorps de engelse had kunnen berijken was het gelukt

ps
er staat weer een groot re-enactment dag voor de duur zaterdag 17 sep in arnhem het airborne battle weekend oosterbeek (abwo) kom alle kijken
ik doe ook mee als pool

groeten
kevin
Bigshot
Lid
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Zijn de Polen ook nog van wezenlijk belang geweest bij de "Pegagus" operaties?
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Plaats reactie