[Completed] - [Me109G-10 Revell 1/48] - [16-08-2007]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Dat je de decal niet goed hebt geplakt is jammer, maar ik vind dat je hem fantastisch mooi geschilderd hebt.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Sjoerd,

Ja, beetje dom. Maar het was me ook niet duidelijk enz. Volgende keer beter, het lijkt gelukkig niet extreem slecht ofzo :).

De airbrush-job is idd wel goed gelukt :)

Greetz,

Jurrie
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Inderdaad jammer van de decal op de verkeerde plek maar valt inderdaad niet zo op. Verder vind ik dat je hem erg mooi gemaakt hebt. :yes:
Maar wat bedoel je precies met matlak. Wat is het doel en/of effect hiervan? Ken het eigenlijk niet, moet ik me als modelbouwer nu schamen? ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Heel mooi werk Jurrie!

En Sinister...Je hoeft je niet te schamen, want ik ken het ook niet.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hoi Sinister en Darryl,

Bedankt voor jullie replys. Lak = gewoon een doorzichtige verflaag. Glanslak = doorzichtige verflaag die glanst, matlak = doorzichtige verflaag die mat van kleur is (dus niet glanzend).

Het idee is: decals glanzen. Als je die normaal aanbrengt op een model heb je uiteindelijk een mat model (ik neem aan dat je niet een glanzende Me-109 hebt gezien ;)) met glanzende decals. Om dat te vermijden spuit ik eerst de basiskleur, vervolgens doe ik er glanslak overheen en dan de decals. Gevolg: het hele vliegtuig zit in de glanslak. Om het weer "terug te krijgen" naar matte, "doffere" lak, gebruik je matlak. Dan glanst ie niet meer zo :).

Hoop dat jullie hem snappen. De matlaag zorgt er tevens voor dat je het vliegtuig makkelijk van stof kan ontdoen (gewoon met water) en dat de decals blijven zitten als je het vliegtuig vasthoud.

Greetz,

Jurrie
PS1 : Het klinkt alsof ik er heel veel van weet, maar het is pas de eerste keer dat ik dit doe op een vliegtuig :)

PS2 : Voor de modelbouwers die ook niet WO2 leuk vinden, kijk anders even bij dit topic, ben ook bezig met een F-100 Sabre: http://benelux.kitmaker.net/modules.php ... 159&page=1
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Ziet er heel mooi uit Jurrie,

Ik heb eigenlijk 2 vraagjes waarvan er ééntje misschien nogal dom klinkt.

1) Wat zijn eigenlijk washes :?:

2) Wat gebruik je als matlak :?:

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Spitfire,

Bedankt voor je reactie.

Wat antwoorden op je vragen:

1) Washes. Er zijn verschillende soorten washes. De washes die ik hier heb gebruikt, wordt volgens mij ook weleens "pinwash" of "inlijnen" genoemd. Dit houdt in dat: men neme 5% olieverf (te koop in boekhandel...met in dit geval als kleur zwart), 95% terpetine, mix dit en vervolgens dip je je kwast hierin. Daarna zet je je kwast op je model, bij een panelline, en laat je de "wash" (oftewel het goedje dat je net gemaakt hebt), door de panellines stromen. Dit zorgt ervoor dat de panelline zwart wordt :). Hierbij mors je echter altijd op de vlakken die je niet donker wil hebben, maar gewoon in de basiskleur. Om de "zooi" van die vlakken af te halen pak je een kwast, doop je die in schone terpetine, haal je met een keukenrolpapiertje het meeste van de terpetine er weer af; je zorgt dat de kwast bevochtigd blijft met terpetine, en zo haal je voorzichtig met die kwast de plekken op de vlakken weg. Dit moet je ff een paar keer doen, net zolang todat de vlakken gewoon de normale kleur zijn en de panellines dus nog steeds zwart :)

2) Geen id? Vertel jij het maar? Ik moet dat nog uitzoeken :D! Je kan matlak van Revell/Tamiya/Model Master etc kopen, dus dat is vermoed ik ook de uitkomst. Echter, voor glanslak gebruik ik Parket Plus...een goedje dat je in a) in de supermarkt kan kopen en niet duur is b) het is op acrylbasis dus schoonmaken met water en c) het is dus een goede glanslak :). Komt ook nog bij dat je kan het met de kwast aanbrengen zonder dat je strepen ziet doordat het zo dun is :).

Hebben we hier wat aan 8) ?

Greetz,

Jurrie
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Netjes hoor :) Je bent alleen een stukje van je wiel vergeten te verven geloof ik :P

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Ik moet nog doen: de wielen, aan de achterkant van de staart wat vlakjes rood verven en decals erin, cockpitglas en matlak. Dan hebben we iig de (belangrijkste) zaken wel gehad :).
Netjes hoor:) Je bent alleen een stukje van je wiel vergeten te verven geloof ik :P

Alex
Nog niet gedaan, maar ook nog niet vergeten hoor :). Valt mee ;). Bedankt voor je reactie :).

Greetz,

Jurrie
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Bedankt Jurrie,

Ik ben bezig met een Junkers 87 "Stuka" 1/32 van revell.
Heeft juist een laagje glanslak gekregen.
Ik was van plan om nu de decals te plaatsen maar ga eerst eens
proberen met een 'wash' :shock:

Matlak zal ik eens gaan zoeken in de modelbouwwinkel :roll:

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Ik ga binnenkort maar eens beginnen met een Kettenkrad van 1:9... Is het mooi als ik deze gewoon verf denken jullie? Ik heb totaal geen ervaring met spuiten en iets dergelijks.

Alex
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Het mooiste is spuiten. Bij verven met de kwast krijg je soms strepen o.i.d. :wink:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Kheb geen spuitgerei :o Ik maak heel af en toe eens een bouwpakketje niet echt vaak, slechte bezigheid voor mij :P ik heb wel zown klein spuitbusje van revell, is het daar ook meet te doen??

Alex
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Geen idee of dat spuitje wat is... :P Je hebt wel van die spuitjes met een blik eronder. Deze hebben geen compressor. Gewoon goed voor een model of 2, 3. Kosten meen ik 15,- tot 20,- . Perfect om mee te oefenen.
Laatst gewijzigd door Darryl op 03 okt 2006, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Wat Alex bedoeld denk ik is gewoon een spuitbusje van Revell./Tamiya a 5-6-7 euro. Dat is een goeie alex, goed alternatief voor de spuit :).

Greetz,

Jurrie
Plaats reactie