[Completed] - [Academy 1/72 P-40B]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator

[Completed] - [Academy 1/72 P-40B]

Bericht door Jurrie »

Hallo mensen,

Heb een kitje opengetroken dat ik een paar maanden geleden voor een paar euro heb gekocht in Zwolle (3,40 oid was het geloof ik).

Het gaat om een P-40B, van de Amerikaanse Vrijwilligers in China. Het is een 1/72 model van Academy, METpanellines ;). Het ziet er allemaal wel netjes uit, alleen er zijn wel wat bijschuur e.d. zaken nodig. Ook bij het uit het rekje halen blijven er wat lelijke markings achter, dat wordt een beetje schuren & plamuren. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt.

Foto's:

Doosje:
Afbeelding

Tot hoever ik gevorderd was:
Afbeelding Afbeelding

En dames en heren, zo SLECHT ben ik nu in figuur schilderen (1/72...en dr zit nog wat flash :P):
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Laatst gewijzigd door Jurrie op 20 jun 2006, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Een update:

Cockpit af gemaakt & geverfd. Cockpit + nog wat spullen tussen de 2 romphelften, en die aan elkaar geplakt. Vleugelhelften aan elkaar geplakt. Vleugel aan body geplakt. Vleugels beetje bijgeschaaft. Wielen attached. Nog geen wielkleppen oid, om dat commentaar voor te zijn ;).

Nog een half dagje bouwen en dan issie toe aan de spuit denk ik :)

Cockpit erin gemaakt:
Afbeelding

2 helften aan elkaar, vleugels eraan, landing gear attached (nog zonder kleppen):
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Enjoy! Moet naadjes nog wegwerken en zag ergens op een vleugel ook een lijmvlekje :shock:, maar die schuur ik wel weg ;). En een tippie zwart bij de cockpit-panel :D

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hallo mensen,

Even een kleine update :). Foto's van het hele ding spuitklaar & ik heb de onderkant al gespoten.

Volgende stappen: stuk afplakken, bovenkant basiskleur & camokleur spuiten :).

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Greetz,

Jurrie

PS: zie op laatste foto nu nog wel klein beetje flash zitten...hmz :P.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Oke,

even een update.

Ik heb het volgende gedaan:

- Handel afgeplakt
- Camo gespoten
- Nosecone rood gespoten
- Prop + wiel + proptips + uitlaat geverfd
- Poging gedaan om panellines te accentueren.

Ik vind zelf de camo niet echt geweldig gelukt. Ik had toch nog wat meer overspray dan gewenst :(. Zelfs met een Evo :(. Dus daar baalde ik wel van. De verf was flink dun, dus daar kan het niet echt aan liggen. Toch nog maar es kijken naar de 0,15 naald voor de Evo ;).

Verder: wat dingetjes geverfd. Voor de uitlaten heb ik een mix van gun metal en donkerbruin gebruikt (Model Master en Revell).

Toen wilde ik de panellines accentueren. Heb weleens gehoord dat men dit met een wash doet, en vervolgens de randen ernaast afveegt met doek / wattenstaafje. Nou, volgens mij WERKT DAT DUS NIET! Ik krijg het niet voor elkaar. Wat er gebeurd is: met wasbenzine krijg je kringen, dus dat ging zo ie zo niet. Vervolgens ging ik het met terpetine proberen, maar dit wil ook niet echt lekker, er blijft gewoon teveel troep achter op het oppervlak :@. Dus dat is balen. Maar dit is modelbouw, zulk soort zaken gebeuren ;). Ik ben van plan om de volgende techniek te gaan gebruiken om het nogmaals te proberen:

http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelb ... gewash.pdf

Schijnt goed te werken. Maar goed, ik ga dus even experimenteren enz, kan wel ff duren voordat er weer een update komt ;)

Pics:

Afbeelding Afbeelding

De "schade" (zie kringen enz):
Afbeelding

Greetz :(,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Ik heb het ding weer ok gemaakt. Tevens heb ik wat overspray ongedaan gemaakt :). De groene verf was hier en daar nog een beetje nat toen ik de foto maakte :):

Bovenkant:
Afbeelding

Onderkant:
Afbeelding

Ik ga em nu gewoon verder afmaken zoals ik dat normaal ook doe, op het laatst ga ik weer naar de panelline-wash kijken :)

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Decals erop.

Ziet er goed uit, alleen met micro sol krijg ik die dingen niet goed in de panellines :S. Misschien nog een paar keer proberen.

Ze glinsteren wel van hier tot tokio :D, dus dat wordt straks glanslak en daarna wat matlaklagen :):

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Zo, dat waren even de startpost + wat updates. Mocht je vragen hebben: stel ze. Mocht je commentaar of kritiek hebben: graag, indien kritiek: voldoende onderbouwt en evt met oplossings(richtingen) ;).

Greetz,

Jurrie
^kev
Lid

Bericht door ^kev »

Ziet er mooi uit :) , maar omdat ik geen vliegtuig bouwer ben kan ik moeilijk zeggen wat fout is :)
<('.'<)
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Ziet er mooi uit, deze P-40 van de American Volunteer Group (AVG). Beter bekend als 'De vliegende Tijgers'.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@^kev,

Bedankt

@Sjoerd,

Inderdaad. Daarom vond ik het ook een interessante versie!

Greetz,

Jurrie
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Ziet er goed uit Jurrie! Geen opmerkingen, hij is gewoon prima! :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Darryl,

Thanks.

Ik houd jullie wel op de hoogte :)

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Zow, weer even de laatste update.

Ruitje(s) zitten erop, klaar is de Jurrie. Ik wilde eigenlijk nog wat met panellines doen, maar dat laat ik maar ff zitten.

Ik vind de kit uiteindelijk niet echt geslaagd omdat de verf uit de airbrush wat dun was (beetje lopers op de kit), de decals WAAR-DE-LOOS van deze kit, zij-ruit-stukken niet aan te brengen zonder klodder lijm erachter te hebben.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Greetz ;),

Jurrie
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Toch nog mooi gedaan, jammer dat je zo goed kunt zien bij close-ups dat het stickers zijn al die decals, maargoed...
Al met al vind ik het toch nog wel een leuk ding geworden. :) :yes:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Ziet er toch best mooi uit hoor. Ik wou dat ik die dingen zo netjes kon verven... :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie