[In Progress] - [Diorama Rusland 1943] - [1/35]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Leroy
Lid

[In Progress] - [Diorama Rusland 1943] - [1/35]

Bericht door Leroy »

Ik ben dus bezig met een Diorama dat zich afspeelt in Rusland 1943.

Paketten:
Sd. Kfz. Panther A Early Type
German Mine Detectors (Gen2)

Deze heb ik nu al in mijn bezit maar ik wil ook bemanning voor de Panther erop hebben.

De bedoeling is dat de diorama er als volgt uitziet.
Herfst 1943,
een tank staat stil op een weggetje in Rusland omdat er mijnen liggen. En Duits mijnenteam is bezig met het verwijderen/opzoeken van de mijnen.
Rechts van de tank staan een aantal boven die al redelijk kaal worden. En links hooggras met een slootje.

Ik zal binnenkort foto's van de tank maken hoe hij er tot nu toe uit ziet.
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Even een "Progress Foto".

Sd. Kfz. Panther A Early Type:
Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort ga ik de boel helemaal spuiten en allerlei kleine onderdeeltjes verven. Ik zal het verven wel up-to-date houden zodat je de fases een beetje kan zien. :)
FiXeL
Lid
Contacteer:

Bericht door FiXeL »

Jammer dat je hier en daar wat met lijm hebt geknoeid, maar het kan natuurlijk ook vergissing zijn. Het ziet er iig niet onaardig uit, en ben benieuwd hoe het diorama er uit gaat zien. Je omschrijving klinkt veelbelovend. :)
This mission is fubar, sir!
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

De lijm is niet zo'n ramp. Aangezien er toch een aantal verf lagen overheen komen. Komt ook nog wat pigment op en wat potlood lijntjes e.d. Ga er maar vanuit dat je die lijm dan niet meer ziet zitten. :D

Bedankt, ik ga veel werk in mijn Diorama steken dus dat komt hoop ik(!) wel goed. Ik heb genoeg ideeën voor hoe ik de boel moet uitwerken. :)

Nog een kleine update:
Afbeelding

Afbeelding

De pantserplaten zitten erop en op de achterkant zijn ook wat dingen toegevoegd. Morgen ga ik het geheel helemaal zwart verfen zodat ik daarna een kleurtje eroverheen kan gaan spuiten.

Stay tuned!!!
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Aangezien ik een iets ander plan heb word het Lente/Zomer 1943.
Ik heb ook even een tekening gemaakt zodat je een klein beetje een idee krijgt hoe het er ongeveer uit gaat zien.

Afbeelding

Voila, ik hoop dat jullie er een beeld mee kunnen krijgen. Ik in iedergeval wel. :lol:
Stephan.h
Lid
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Dat gaat zeker mooi worden. :wink:
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Als alles zoals geplant gaat lopen wel ja. Als is dit mijn 1ste Diorama ooit dus er zullen in het begin wel wat "bugs" in zitten.
FiXeL
Lid
Contacteer:

Bericht door FiXeL »

Tja, mijn eerste diorama's waren ook verre van perfect... Maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden op het net inmiddels van hoe het wel moet. Neem je tijd, en heb vooral oog voor details. En een diorama is vaak niet meteen de eerste keer goed, soms klopt de beplanting niet, soms de poses, weathering, eigenlijk vanalles. Maar het belangrijkste is dat jij er tevreden mee bent, en je kan het later altijd nog aanpassen. :)
This mission is fubar, sir!
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey leroy,

ff mn reactie van mijn eigen forum:

--------

Hey Leroy,

Leuk dat je wat post! Het ziet er al goed uit man, je gebruikt ook mooie kits :D! Het ziet er tot nu toe netjes gebouwd uit, maar verder valt er nog niet heel veel over te zeggen :).

Ik heb nog even 2 tips voor je voor je diorama:

1) Maak het geheel niet te groot. Als je bij wijze van spreken een enorm bos hebt met een klein weggetje en een tank erop, dan ligt de focus niet echt op de tank. Ik weet uiteraard niet precies hoe het afloopt / uitwerkt met je dio, maar het lijkt erop dat er redelijk wat "natuur" omheen komt. Ik hoop dat je daar een beetje naar kijkt en evt ook let op kleine details die het dan toch weer aantrekkelijk kunnen maken.

2) Ik weet niet of je het al van plan was, maar gezien de schets: zet je diorama schuin op de plank neer. Dus dit idee:

Afbeelding
Plaatje van missing-lynx.com, gemaakt door Arthur Sekula

Waarom? Dit creert meer "spanning" (zoals "men" dit noemt) en is veel interessanter dan als je het recht neerzet. Ik doe het tegenwoordig ook bij mn dio's en het heeft toch wel wat, het is minder saai.

Voorbeeldje van mijn dio: http://www.plastickits.nl/Images/Modelb ... wind25.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes verder! Ik ben benieuwd naar de nieuwe updates!

Greetz,

Jurrie
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Bedankt, ik zal die tip zeker onthouden.

En mijn focus zal echt niet op de Diorama zelf liggen, ik wil nl. eerst mijn tank helemaal klaar hebben zoals ik het wil, daarna de mannetjes en dan als laatst komt de Diorama zelf aan de beurt.
Het zal dan ook niet binnen een paar weken klaar zijn aangezien ik alles zo mooi wil maken dat ik er blij mee ben. Dus verwacht maar dat het een paar maanden gaat duren.

Bedankt voor de reacties/tips!

/edit

Dat stukje bos is trouwens voor een volgend pakketje mannetjes, die laat ik daar dan rusten of laat ze erdoorheen lopen, zodat het met het platgelopen gras zeer realistisch word. Maar dat is een zorg voor later.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Leroy,

Fijn dat je er wat mee kan.

Jij bouwt verder zoals ik dat ook doe: eerst de tank, en dan (ooit :P) een diorama! Dan focus je je eerst goed op de tank :D. En gewoon lekker maken in je eigen tempo, als het maar mooi is (als je het zelf maar mooi vind, wat wij ervan vinden boeit niet heel veel, alleen is wel handig voor tips en eventueel verbeteringen :D).

Greetz,

Jurrie :)
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Nuja, aangezien ik toch altijd veel tijd heb enzo. moet de DIorama ook wel gaan lukken. Ik heb een aantal spullen voor de diorama moet enkel even kijken hoe ik dat gras en mais ga maken.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Beetje googlen en op wat modelbouwsites kijken en dan kom je er wel uit. Het is vooral een kwestie van experimenteren :)

Jurrie
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Jep, ik heb al heel veel voorbeelden gezien.
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Om jullie op de hoogte te houden.
Ik ben een arme student en ik wil de Panther dus gaan spuiten maar heb de spullen er nog niet voor! Dus de Panther zal over een aantal weken gespoten gaan worden.

De mannetjes daar en tegen worden niet gespoten, ik ben nu ook bezig met het eerste mannetje maar doe dit stap voor stap. Verwacht binnenkort dus maar een Update waarin ik mijn mannetje laat zien!
Plaats reactie