[In progress] - [AFV Club 1/35 Tiger 1]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator

[In progress] - [AFV Club 1/35 Tiger 1]

Bericht door Jurrie »

Hallo,

Ik knip en plak deze updates even van een ander forum, vandaar een paar posts achter elkaar!

Greetz,

Jurrie

----------------------------------------------------------------------

Hallo mensen,

Alweer een tijd geleden (2 jaar terug) heb ik voor een leuk prijsje AFV Club's Tiger 1 Late 1/35 kunnen kopen. Een erg leuke kit (en een alternatief voor Dragon en Tamiya's kits van de Tiger) met PE, werkende suspensie en een aluminium loop standaard inbegrepen.

Detail is erg goed vind ik! Vb: mooie lasnaden zitten er al op, luiken werken "echt" en daar zit ook veel detail op, mooie detail op de wielen etc..ik kan wel even doorgaan, het is echt een goeie kit. Ik weet echter niet hoe ie zich nu precies verhoud tot Dragon (daar zit denk ik nog wat meer bij) en Tamiya (oud, maar goud?!). Maar het ziet er allemaal erg leuk uit.

Ik heb een tijdje terug ook de zimmerit applicator van AFV Club gekocht, een leuk tooltje waarmee je makkelijk zimmerit kan maken. Deze heb ik al veelvuldig bij deze kit gebruikt :).

Afbeelding

Ik heb ook een tijd geleden een boekje van Osprey gekocht over de Tiger 1, namelijk diegene hieronder. Het is een handig boek met een overzicht van wat modellen en de details. Erg handig bij het bouwen; je doet wat leuke ideen op:

Afbeelding

Goed, ik ga even wat foto's geven.

De doos, is iets aparts! Ook lekker stevig allemaal, geeft meteen een goed gevoel:
Afbeelding

Hij zit al voor een redelijk deel in elkaar. Zoals je ziet mist er nog zimmerit aan de voorkant, dat komt nog. De zimmerit heb ik overigens gemaakt van milliput en het patroon aangebracht met de zimmerit applicator van AFV Club (en dat is een werkje! Maar het ziet er, naar mijn idee ;), wel al redelijk uit :)) Ook moet ik de toren nog voorzien van zimmerit. De rest is inmiddels voorzien :). Overigens, ik heb bepaalde details er nog af gelaten (die niet in de basiskleur moeten), die voeg ik later nog toe, na de spuit! :
Afbeelding

PE + ik heb de uitlaten wat structuur gegeven met Tamiya putty. "Helaas" heeft het ding smoke deflectors (?) waardoor ze niet heel goed zichtbaar zijn. Maar goed, alle beetjes helpen:
Afbeelding

Andere kant:
Afbeelding

Zimmerit aan de voorkant. Ik moet sommige stukjes nog wat wegsnijden. Tevens ga ik enkele (kleine) plekken open laten waar het zimmerit eraf is :). Zag er heel mooi uit in mn boekkie :).
Afbeelding Afbeelding

Wielen en co :) :
Afbeelding

Achterkant. Ik heb wat deuken in die "dingen" (uitlaat-protectors) gedaan. Ziet er leuk uit, heb dat voorbeeld een beetje gepikt uit het boekkie :). Verder nog wat zimmerit en co. Ook hier geldt: nog niet alle details zitten erop.
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Laatst gewijzigd door Jurrie op 19 aug 2006, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

De update:

Ik heb de Tiger inmiddels geprimed met een acrylprimer :). Volgende stap is de handel in basiskleur spuiten, dan details toevoegen en dan komt het wheateren e.d. aan de beurt :)

Pics:

Turret:
Afbeelding Afbeelding

Hull:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ook heb ik al wat kleine damage toegevoegd zoals jullie kunnen zien :)

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Even voor het idee & om mn nieuwe camera uit te testen :P:"

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ben de pre-shade vergeten, dus dat moet ff overnieuw :P.

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Ik heb even een kleine update.

FF een preshade gedaan met donkerbruin, om dat ook eens te proberen ;). Dat ziet er nu als volgt uit:

Afbeelding Afbeelding
De volgende stap is de preshade "wegwerken" en daarna de camo.

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Goed, deze update bevat :P
  • - Opmaken preshade
    - Camo van de toren
Opmaken preshade

Ik heb de preshade weggewerkt tot een iets dat er als volgt uitziet:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb hem nu wat subtieler gemaakt als bij de Puma. Ik hoop (uiteraard) dat ie nu niet te dun is, maar ongeveer zo dat het aar-dig realistisch lijkt :). Laat maar horen wat je ervan vind. Als je dat doet, en je hebt kritiek, graag met eventuele tips zodat ik dit een volgende keer (nogmaals :P) kan proberen te verbeteren :). Bedankt daarvoor.

Camo van de toren

Jaja, ik geef nu al weg hoe de camo eruit gaat zien. Ikzelf vind het wel een "striking" scheme, echt apart ingedeeld, maar wel met de gebruikelijke kleuren. Ik heb een iets lichter tintje groen genomen dit keer, dit omdat mijn tanks na washes e.d. vaak wat te donker uitvallen.

Maar ik heb alleen nog maar de toren gedaan, dit komt omdat het nogal veel werk was en een goede hand vereiste om de camo aan te brengen. is niet erg eenvoudig. Zoals op foto 2 te zien is bij deze serie moet ik aan de voorkant van de turret de bruine overspray een klein beetje wegwerken, maar dat komt wanneer ik de rest van de tank ga spuiten :).

Foto's:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik ben benieuwd naar het commentaar, de kritieken en tips!

Tot de volgende update ;)

Greetz,

Jurrie
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Jurrie,

Als amateur-modelbouwer heb ik juist zitten genieten van jouw foto's.
:shock:
Het ziet er allemaal prachtig uit en ik ben reeds benieuwd naar het eindresultaat. Dus laat die foto's en uitleg maar komen :)

Ikzelf heb 4 tanks gemaakt (Sherman, Panther, King-Tiger en Patton)
een tiental jaren geleden maar heb mij daarna toegelegd op
vliegtuigen uit WO2.

Nu ik dit hier heb gezien zal mijn volgende stuk waarschijnlijk nog eens een tank zijn :idea:

Grtz.

Luc.
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hoi Spitfire,

Bedankt voor je reactie :). Ben zelf ook maar een amateurbouwer hoor, je moet voor de grap eens kijken als sites als http://www.missing-lynx.com , dat is pas pro ;).

Ik zal men hier wel op de hoogte houden en dingen uitleggen waar nodig. Als je vragen hebt ofzo: gewoon vragen en ik leg technieken e.d. uit.

Ik maak zelf ook WO2 vliegtuigen (zie Me109, ook hier ergens in deze sectie), maar die ligt even stil.

Ben benieuwd naar je tank :P;)

Greetz,

Jurrie
Laatst gewijzigd door Jurrie op 19 aug 2006, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

(site doet het niet..?)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

*Thanks Michiel M. , kommaatje teveel: http://www.missing-lynx.com*

[edit]Hierboven ook gefixed ;)[/edit]

Kijk bij de Gallery :)

Greetz,

Jurrie
Stephan.h
Lid
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Nice tank Jurrie :)

Heb even 2 vraagjes tussendoor:
Wat houden 'preshade' en 'zimmerit' in?

Heb zelf ook een tijdje gemodelbouwd.
Ligt nu aantal maden stil.

Ik ga binnenkort weer ff lang bij de modelbouwwinkel in Arnhen.

Maar voor de 2e keer je tank ziet er vet uit :P
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Stephan.h,

Bedankt voor je reactie! Mooi dat de tank er nu al vet uitziet, hij's nog niet eens af ;) :P :). Ik zal het ff uitleggen, ik hoop dat je me kan volgen en anders moet je het maar ff laten weten ;):).

Preshade

Met een preshade zorg je ervoor dat alles niet egaal 1 kleur is. Je bereikt dit effect door voordat je de basiskleur spuit, eerst de randen van alle vlakken op het model een donkere kleur te spuiten (bijvoorbeeld zwart of bruin). Vervolgens "kleur" je de vlakken in met de airbrush, en laat je de randen nog wat zwart/bruin. Vervolgens ga je lichtelijk met de basiskleur over de donkere randen heen, op zo'n manier, dat deze WEL bedekt worden maar je heel licht de donkere kleur er nog doorheen ziet. Zo krijgt de tank lichte, geaccentueerde kleurverschillen wat o.a. de diepte van het model goed doet.

Het is een hele eenvoudige techniek en er kan weinig misgaan. Het enige wat je nodig hebt om precies het goede resultaat te bereiken is een redelijke airbrush die vrij fijn kan spuiten.

Zimmerit

Zie de eerste serie foto's. Het donkergroene is het plastic en het lichtbeige/bruine is de "putty" die ik aangebracht heb. Putty is een soort stuff waarmee je gaatjes/kieren kan dichtmaken...en waar je dus ook zimmerit mee kan maken.

Maar zimmerit is dus die lichtbeige laag met het patroon erin (die streepjes). Het doel van de zimmerit was dat het niet mogelijk was dat de vijand een magnetische mijn kon plaatsen op de zijkant van de tank. Het bleek uiteindelijk achteraf niet goed te werken, maar het is wel een geinig goedje :).

Zo, ik denk dat je er nu wel wat aan hebt. Een aantal van de modelbouwtechnieken staan ook uitgelegd op mn site in de artikelen. Met google kan je nog meer vinden over zimmerit.

Greetz,

Jurrie

PS; ik heb ook redelijk vaak wat kits te koop (scheelt weer wat met de winkel ;)), alleen zet ze niet meer in Marktplaats (het forum dan) omdat er te weinig animo voor was. Maar mocht je wat zoeken oid / willen kopen, ik heb er ook altijd wel wat :P, kan je me PBen oid. Geld ook voor anderen uiteraard; ik heb er echt teveel liggen :S
Stephan.h
Lid
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Harstikke bedankt voor de uitleg :)

Ik verf/paint mijn modellen (bijna) nooit omdat ik weinig verf heb :P
Van de week ga ik ff naar de modelbouw winkel en kijken wat ze allemaal hebben van modelbouwpakketjes, verf, dioramabouw spul(of hoe je dat ook noemt) en ga ik binnenkort aan mijn 1e diorama beginnen.

Zodra ik ermee begin geef ik wel een gil in een ander topic :wink:
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Tja Jurrie...Wat moet ik zeggen? Het ziet er gewoon schitterend uit. Vooral die koepel! Dat belooft wat voor de rest van het model.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Amazing! Echt goed! Ik moet echt weer eens modelbouwen, en een airbrush aanschaffen. Bedankt ook voor de tip van de 'preshade'!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Jurrie,

Bedankt voor de tips (ik ga dat ook eens proberen)

Ik ben echter nog niet in het bezit van een airbrush :oops:
Alles is nog geschilderd met het borsteltje
Zal daar toch eens werk moeten van maken.

Als ik ff tijd heb neem ik wel wat foto's van mijn tanks om hier te plaatsen

Grtz.

Luc.
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Plaats reactie