[Completed] - [Revell's 1:72 Me P1101] - [16-04-2007]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator

[Completed] - [Revell's 1:72 Me P1101] - [16-04-2007]

Bericht door Jurrie »

Hallo mensen,

Ben een paar dagen terug ook begonnen aan een Messerschitt P1101, van Revell 1:72.

Het is een nazi jet fighter ontworpen aan het einde van de oorlog. Hij gebruikte 1 motor (itt de Me262) en wel die van de me262. Het einde van de oorlog maakte een einde aan dit project. Er is echter wel 1 prototype gebouwd. Dit model heeft als basis gestaan voor vele jets in het tijdperk erna, denk aan de MiG-15 die er veel op lijkt! Meer info: http://www.naval-military-press.com/cat ... s/2600.htm

Goed dan nu de foto's van de progress:

Doos:
Afbeelding

Cockpit e.d:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wat geassembleerde en geverfde onderdelen (oa jetmotor, cockpit, plaatwerk boven het landingsgestel (als je erin kijkt :)):
Afbeelding

Jet engine:
Afbeelding

Hier kijk je tegenaan door het luik van de landing gear:
Afbeelding

Stoeltje is overigens ook al af, staat niet op de foto :). Die komt er nog in samen met de stuurknuppel.

Volgende stappen zijn het monteren van de onderdelen in beide romphelften en deze aan elkaar maken. Dan de rest van de onderdelen monteren, spuiten e.v. :)

Greetz,

Jurrie
Laatst gewijzigd door Jurrie op 13 mei 2007, 19:13, 7 keer totaal gewijzigd.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Waar is de modelbouwspirit gebleven die laatst heerste op dit forum :lol: ?

NOG maar een update dan. Bouwproces is weer wat verder. Volgende update zal zijn dat de bouwfase af is en klaar voor de spuit :)

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Zal er zoals we van jou gewoon zijn weeral heel netjes uitzien :shock:

1/72 is voor mijn grove pootjes een beetje te klein :lol:

Keep up the good work :!:

Grtz

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Spitfire,

Bedankt voor je reactie.

1:72 vind ik voor dit vliegtuig ook vrij klein, toen ik de doos open deed dacht ik ook van: :shock:, dit is klein :D. Maarja, wel veel detail. Erg geinig kitje :).

Ik houd jullie op de hoogte ;)

Greetz,

Jurrie
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Jurrie schreef:,

1:72 vind ik voor dit vliegtuig ook vrij klein, toen ik de doos open deed dacht ik ook van: :shock:, dit is klein :D. Maarja, wel veel detail. Erg geinig kitje :).

Het zijn de kleine details die et hm doen niet :P
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Cas,

Idd, dat is wel zo leuk ;). Alleen het moet bij mij niet te gek worden, als het een redelijke representatie is van het 1:1 model, dan vind ik het prima :).

Ik ga niet tot elke bout alles goed maken, je hebt lui dit dat wel doen ;). Ieder zn hobby natuurlijk :).

Greetz,

Jurrie
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Tuurlijk man, vin het al te gek dat iemand zoiets kan !

Was ook maar een grapje ! klein pakketje heb je ook kleine details !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Haha ik snap het, het was ook een algemene opmerking :D

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Yo mensen,

Inmiddels weer een update. Het komt erop neer dat hij spuitklaar is, alles zit erop en eraan, except:

1) Missiles onder de vleugels
2) Radardingen voorop..die doe ik er als laatste op
3) Stuurknuppel is btw nog niet geverfd.

Volgende keer maar een beetje spuiten enz :D. Daarna alle details verven, missiles verven en monteren en radardingen monteren :).

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Jurrie, klopt het dat ie achterovervalt. Zo ja dan is het misschien handig om voor het zwaartepunt wat lood te stoppen. Dan blijft ie staan.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Veltro,

Ik heb geen idee, de achterste wielen zitten er nog niet op. Normaal gesproken voeg ik de wielen als 1 van de laatste dingen toe, alleen bij de front landing gear kon dit niet dus daarom zit die er al op.

Indien uiteindelijk de balans niet goed is lijm ik het vliegtuig vast op het ondergrondje dat er vast wel onder komt :).

Maar die tip is idd een goeie....(als je dat vooraf doet ;))

Greetz,

Jurrei
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Mijn vliegtuigen staan allemaal los, dus dan is lijmen op een ondergrond geen optie...

Ik balanceer een vliegtuig (in geval van twijfel) van te voren op mijn vinger om het zwaartepunt te zien. Je kan dan lood in de droptanks of onder het vliegercompartiment stoppen. Hier kon ook beiden omdat zo te zien de motorinlaat ook een apart deeltje was. Je kon hierlangs dus ook wat lood naar binnen schuiven.

Succes verder...ben weer benieuwd naar het eindresultaat.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Veltro,

Gelukkig is het bij deze NET niet nodig, maar ik heb wat lood kunnen bemachtigen, dus indien nodig bij een volgend project, dan kan ik het gebruiken :).

@allen,

Een wat late update, maar ik ben eindelijk weer aan de slag met dit ding :). Hij's inmiddels bijna af. Wat heb ik gedaan?

1) Verder afgebouwd
2) Preshade met zwart gedaan met de airbrush
3) Lichtgrijs geairbrushed
4) Grijze stippen erop geairbrushed
5) Missiles & wielen geverfd
6) Ruitje gespoten en gemonteerd.
7) Laklaage

Ik ga de antennes niet monteren daar deze te fragiel zijn om ze goed uit de rekjes te halen. Ben ook wel een beetje lui moet ik zeggen :P. Anyways, dit is ook maar een prototype, dus ga er vanuit dat ze bij latere projecten de radar compleet konden inbouwen ;).

Wat moet ik nog doen?
0) Wielen wat bijstippen
1) Wat washes
2) Decals
3) Laklaag glans
4) Laklaag mat

Misschien dat ik er nog een ondergrondje bij maak ofzo, maar dat moet ik nog maar bekijken. Anyways, hier 2 foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hoi,

Weer een updatetje. Hij's inmiddels bijna af. Ik moet alleen nog de uitlaat verven en de wielen bijstippen. Wat heb ik gedaan sinds de vorige keer?

1) Glanslaagje lak
2) Decals erop gedaan met wat Micro Set en Sol
3) Weer een glanslaagje om het te sealen
4) Experiment met wash, maar het resultaat daar werd ik niet vrolijk van. Normaal kan je olieverf lang laten zitten en alsnog het restant wegvegen (bij mij: iets van 30 min, nadat de terpetine opgelost was), maar ik kreeg de olieverf er moeilijk af [waar het niet hoorde]. Heb besloten om deze kist dan ook niet verder te bewashen, misschien komen er nog wat chips, maar dat is het.
4) Matlaklaagje erop. Cockpitglas afgedekt met Micro-mask (blauw vloeibaar goedje, te gebruiken als een soort "tape". Voor het eerst gebruikt en dat werkt prima!

Ook heb ik besloten om een ondergrondje erbij te doen, gebaseerd op de volgende foto:

Afbeelding

Ik wil een dergelijke ondergond maken met die "vloer" met vierkantjes die wat lager liggen. Verder ga ik ook een camonet gebruiken en ik leg ergens zo'n rood apparaat neer wat voorop de inlaat v/d motoren zit. Aan de linkerkant van het dio komt een opgehoogd stukje (met styreen) met info over het vliegtuig en aan de rechterkant komt dus dit stuk airfield.

Ben al een beetje bezig geweest, dat zie je vanzelf in de foto's.

Allereerst de foto's van het vliegtuig zelf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De kist is redelijk geslaagd. Ik ga het denk ik qua fighters toch eerder bij 1:48 houden. Ik heb voor iemand anders wel het een en ander 1:72 qua fighters gebouwd, en deze zijn een stuk groter en daarvoor prima geschikt. Dit kleine ding was me eigenlijk wat TE klein, maarja. Aan de decals valt nog wel te zien dat het hier om decals gaat jammer genoeg. Ondanks dat ik alle procedures met set en sol en laklagen heb gevolgd. Ik kan dit helaas niet verbeteren, wie weet heeft iemand nog een ander geniaal idee hiervoor? Ik denk dat het gewoon aan de decals zelf ligt.

Anyways, begonnen met het ondergrondje. Stap 1 en 2: Pak een XENOS fotolijstje en plak de randen af:
Afbeelding Afbeelding

Stap 3, pak alle ingredienten bij elkaar (in mijn geval water en plamuur [de basis], fijn zand en strooisel [de structuur] en houtlijm [om het geheel wat stevig te houden]. Maak hier vervolgens in stap 4 een mixje van :) :

Afbeelding
Afbeelding

Stap 5: smeer het goedje over de hele bovenkant van het fotolijstje.
Afbeelding

Dat was het voor deze keer, meer de volgende keer :). Het vliegtuig zal dan helemaal af zijn en hopelijk schiet het ook al op met de ondergrond :).

Greetz,

Jurrie
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ziet er toppie uit Jurrie! Echt heel knap gedaan. Mooi model ook. 8)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie