Diorama ondergrond

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Diorama ondergrond

Bericht door Jurrie »

Mensen!

Ik ben bezig een nieuw diorama te bouwen, en ik heb alvast de ondergrond (exclusief struikjes, takjes etc +kerkruinetje) gebouwd...

Wat vinden jullie er tot nu toe van?? Ik probeer een beetje de diorama techniek onder controle tr krijgen;)

http://wwwhome.cs.utwente.nl/~schotjm/p ... verig.html

Meer info over dit dio op mn forumpje:

http://plastickits.proboards22.com/inde ... 1075039404

greetz,

Jurrie

[/i]
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

ziet er leuk uit, ben benieuwd naar t eindresultaat
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Devilmorfose schreef:ziet er leuk uit, ben benieuwd naar t eindresultaat
Dan komen er ZEKER meer foto's;)

Jurrie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Waar maak je zo'n ondergrond van? (En hoe doe je dat nou?) Ik heb hier een aantal modellen staan waar ik eigenlijk ook een diorama van wil maken. (Ik krijg weer inspiratie als ik hier naar kijk :) )
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Het mooiste is (vind ik) een ongelijk, ruwe ondergrond.

Neem een plaat hout oid als ondergrond en ga daarop met klei, gips, plamuur of zoiets spelen.
Smeer het erop in een dikk laag en ga dan je landschap uitzetten. Zorg natuurlijk wel dat je dit van tevoren hebt uitgedacht.......anders is je materiaal uitgehard en kan je er niet veel meer mee.

Als je grote hoogteverschillen wilt maken kan het handig zijn eerst van karton of piepschuim (Piepschuim gaat NIET samen met plamuur !!) een de grote hoogteverschillen in elkaar te zetten. Daarover heen kan je dan je gips oid smeren voor een lekkere ruwe ondergrond.

Voor een beetje natuurlijke look kan je daarna met heel fijn zand (zout werkt ook) structuur gaan aanbrengen.
Wil je aarde nabootsen ga dan aan de slag met verschillende kleuren bruin,....wat zwart..........etc......net zolang totdat het er een beetje natuurgetrouw uitziet.

Voor gras heeft de modelbouwzaak zakjes nepgras. Deze zakjes zijn altijd uniform van kleur. Voor een beetje natuurgetrouwe look is he aan te raden verschillende kleuren wat te mengen. Ook op sommige plekken het gras in zn geheel donkerder.........enz.

Voor een modderpoel midden in een grasveld kan je gewoon eerst je grasveld maken (zie nepgras) en daarna met wat bruine verf enzo je modderpoel maken........gewoon over het nepgras heen.................


zo......dat waren een paar tips ;)
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Bedankt, ik zal het eens proberen! :)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ziet er al leuk uit,

Ik heb alleen twee kleine opmerkingen..
Rijdt het voertuig door het zand of de modder?
-Modder: in dat geval zou ik de ondergrond toch echt wat drassiger proberen te maken, modder kun je heel mooi maken door je helemaal krom te zagen op een plank, het zaagsel in een potje te doen, daarbij gooi je de gewenste kleur... roeren en smeren maar.

Sporen: de sporen van een voertuig lopen altijd symetrisch aan elkaar en dit klopt bij jou niet helemaal..

Verder ziet het er zoals ik al zij toch leuk uit.

Miesjel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Ik heb het gemaakt zoals Ernst H het al zei..

Ik had een plank liggen. Ben naar de Gamma gesjeest en heb "Allesvuller" gekocht. Dit meng je met een btje water... en dan breng je dit aan op de plank, en met een beetje fantasie maak je er een mooie vorm in(dat met dat gips zegmaar, is ook mn eerste keer, wel goed gelukt d8ikzo)


Enne @Miesjel: het is een beetje een droog gebied, dus "modder" zit er niet aan... ik heb dat weleens eerder gemaakt op een model van mij, modder, namelijk op deze:

http://wwwhome.cs.utwente.nl/~schotjm/p ... .html#js2m

Het weggetje moet een soort vam asfaltweggetje voorstellen waar een klein btje stuifzand of iets dergelijks op licht....dat was niet mn eerste bedoeling maar het ziet er nu wel zo uit.

Enne, de sporen lopen idd niet helemaal goed;). maar ach, daar komt nog een tank bovenop te staan, dus dat valt verder niet zoveel op...


Bedankt voor de reacties...meer foto's alsie wat verder gevorderd is!!:)

greetz,

Jurrie
Plaats reactie