Diorama (in progress) Update 15-12-06

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Geuf
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 dec 2005, 19:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door Geuf »

Hey bedankt allemaal voor de reacties! ik ben inderdaad een vrij snelle poster soms. vooral als ik weer iets nieuws heb. maaar.. dit project staat weer even op een laag pitje. kheb over een week of wat tentames die er enorm gaan inhakken. dus misschien nog even geduld voor de volgende foto's. ;) Die zijn trouwens belangrijk; foto's :D
tot posts allemaal!

Jurrie schreef: Vraag: hoe en waarvan heb je die rubble gemaakt en heb je die eerst neergelegd en daarne geverfd en gespoten en geweathered of anders?

Hey Jurrie,

Ik heb eerst de alabastine sneldrogende vuller eropgekwakt zegmaar, daarna heb ik de steentjes eringedrukt. die zijn ook gemaakt van foamcore. gewoon repen snijden. in eerste instantie had ik ze al geverfd, maar ze waren de verkeerde kleur. eerder krabrood. dus toen ik ze eringedrukt had heb ik ze nog een keer geverfd. dat is ff uitvogelen hoe je dat het beste kan doen. ( de gladde kanten met wat drogere verf, de schuimige kanten met verdunde verf) daarna heb ik wat tandenstokers afgebroken en licht geverfd, met erg verdunde bruine verf. die vervolgens ertussen gestoken en daarna nog wat meer sneldrogende vuller eroverheen gekwakt. daarna heb ik het geheel geweathered met een wash en daarna wat drybrushen.

Jurrie schreef:Nog een vraag dan: dat "parket": hoe gemaakt en geschilderd en evt gewashed? Ben benieuwd, want het ziet er goed uit!
Haha! dat parket was echt het makkelijkste van allemaal! grappig dat het zo goed overkomt als parket. anyway, daarvoor heb ik dik karton genomen ( ook verkrijgbaar bij een hobbyzaak) van ongeveer een milimeter dik. dat heb ik op dezelfde manier bewerkt als het foamcore. gewoon strepen ingetrokken met een lineaal en wat puntigs. daarna heb ik een paar kleurenmengsels gemaakt van bruin (3 om precies te zijn) en ben ik afwisselend gaan drybrushen. omdat de ondergrond wit was hoefde ik alleen te drybrushen.

Jurrie schreef:Glas ziet er ook leuk uit: hoe heb je dat (naderhand) aangebracht en waarvan is het?
Glas is gewoon plastic van een sausbakje wat je bij de friettent krijgt. ;)

Jurrie schreef:Ik heb Foamcore trouwens nog nooit gezien. Je bedoeld wel hobby-MODELBOUWzaken en niet hobby-HANDWERKzaken? Want kan me voorstellen dat ze dat daar misschien hebben. Heb het iig nog nooit in een modelbouwzaak gezien :D
nope, eerder hobby-HANDWERKzaken :) je weet wel van die zaken waar het storm loopt voor de kerst met moeders die handgemaakte piepschuimen kerstballen gaan knutselen òf! zaken waar je schildermateriaal e.d. kan halen, daar wil het ook nog wel eens liggen. Ikzelf woon in Eindhoven waar een hele fijne zaak zit op dat gebied. maar als je niet uit eindhoven komt: just contact your local hobbyzaak ;)



Wouter schreef:Daarom, het ziet er echt geweldig uit!
Misschien is het ook nog leuk om wat meubels e.d. in het huis te zetten?
Helemaal kapotte banken, tafels, stoelen, misschien een schilderijtje van Adolf aan de muur?

Meubels was ik al mee bezig, maar dat wil niet echt van de grond komen. Het stoeltje is wel ok gelukt. maar de tafels zijn bagger. dit is trouwens niet eens het grootste probleem. het probleem is de indeling van die kamer. ik had gedacht om een tafel tegen het lange raam aan te zetten met een MG erop. maarja, hoe deel je de rest van de kamer in? maak je kasten en een fornuis, of alleen wat planken en een tafel, of veel rommel juist weer. kbedoel: het is wel een ontploft huis weetjewel ;)

Afbeelding

Afbeelding
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Je kunt ook een bankstel maken uit klei, en daar een duitser op laten slapen :lol: . Daar kun je kitjes van kopen, duitsers die rusten!

Mvg Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

kbedoel: het is wel een ontploft huis weetjewel
Het gedeelte waar parket ligt is opgeruimd dus daar kan je best "hele" banken, tafels en stoelen neerzetten naar mijn idee (die komen misschien uit het huis of misschien ergens anders vandaan...)

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Geuf
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 dec 2005, 19:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door Geuf »

Hallo allemaal!
ondanks de tentames ben ik nog ff lekker bezig geweest van de week. dus hier issie dan weer. * badabing badaboem* de update!
Ik heb de binnenkant nu ook volgeplempt met debris en rubble en een beetje geweathered en geschilderd. De figuurtjes, daar heb ik ongeveer een plaatsje voor gevonden. maar nog zekerweten doe ik het niet. Ze moeten sowieszo bijgewerkt / geweathered worden. Nu is het een kwestie van bijschaven, weahteren, props en ventjes etc.
...Als iemand nog tips, trucs, of opmerkingen heeft: Gaarne! ze zijn van harte welkom! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gezichtjes blijven altijd lastig. als iemand goede tips hiervoor heeft, graag! dat vindt ik altijd zo'n monnikenwerk om te doen he.

linker gezichtje is al gedaan, rechter moet nog:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

even over de ventjes... 2 maal hebben er een k98, de voorste krijgt een m34 of m42, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

Mooi man :) Eigenlijk nog een paar Britten ofzo om zo'n hoekje zetten :P
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Echt heel leuk gedaan!

Ik heb nog wel een tip voor gezichtjes :)
Verdun bruine verf heeeeel sterk met water, zodat het een soort inkt is.
Daarin doop je je penseel, dan met je penseel in het water, zodat er niet zoveel inkt meer opzit.
Daarmee strijk je vervolgens het hele gezicht in, en daarna ga je met de kwast naar de ogen.
Even laten drogen, en je zult zien dat de mond, neus en vooral de ogen goed geaccentueerd zijn!
De ogen zijn dan donker, en met een helm op is het net de schaduw van de helmrand :)
Deas Gu Cath
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Mooi hoor!
Het is altijd extra interessant er een verhaaltje in te verstoppen, zoals justin al suggereerd.
Als je een verstopte geallieerde soldaat ziet (of verzetsman/vrouw met granaat) dan weet de kijker dat er binnen enkele seconde daar de hel uitbreekt en die soldaten misschien op het punt staan te sterven.
Een andere mogelijkheid kan zijn een boobytrap te installeeren.
Dus onder het puin een mijn waar de voorste soldaat bijna op gaat staan of een heel dun draadje door de kamer dat om de hoek vast zit aan een zwaar explosief.

Voor het andere model van de kamer heb ik ook wel ideen.
BV een dode soldaat met achter hem een tafeltje waar zijn laatste maaltijd nog op staat, aan de muur een portret van Hitler een van Maria, een kastje waarvan de inhoud over de grond gegooid is en naast de soldaat zijn soldbuch, fotos van zijn gezin, etc.
Van zoiets heb ik een foto maar dan is het een vrouwelijke duitse soldaat uit 1944.

Tot slot is het misschien ook interessant in de kamer een oude radio neer te zetten met muziek of andere uitzendingen die je dan afspeelt met een verbogen mp3 speler.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
RoBBy
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 06 mei 2005, 12:11
Locatie: overijssel

Bericht door RoBBy »

Die "smerige"muren aan de binnenkant. Wil je misschien uitlegen hoe je dat maakt??

Verder is het echt super gaaf hoe je het allemaal heb gemaakt.
Gebruikersavatar
Geuf
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 dec 2005, 19:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door Geuf »

RoBBy schreef:Die "smerige"muren aan de binnenkant. Wil je misschien uitlegen hoe je dat maakt??

Verder is het echt super gaaf hoe je het allemaal heb gemaakt.

Thanks

over de smerige muren. dat is heel makkelijk. je washed ze gewoon. dwz eroverheen gaan met een oplossing van een klein beetje kleur met de rest wasbenzine. de strepen krijg je door de wasbenzine van de bovenkant af te laten lopen als en straaltje. het is een beetje experimenteren hoe je het wilt hebben en dan op je orgineel toepassen.

gr ****

Moderatie door Proos: weggehaald herleidbare gegevens op verzoek Geuf (4-2-2013)
Gebruikersavatar
RoBBy
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 06 mei 2005, 12:11
Locatie: overijssel

Bericht door RoBBy »

Bedankt man.
Heb het even geprobeerd alleen het bakje kon volgens mij niet echt goed tegen wasbenzine en loste dus langzaam op. 8) :lol:
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Werkelijk prachtig die ondergronden en die muren zo! Echt een zeer bruikbare tip Goof, super bedankt!
De soldaten blijven helaas nog een beetje achter bij het uiterlijk van het diorama. Ik ben zelf weer even begonnen met een kit die ik nog had liggen na dit gezien te hebben en zal binnenkort mijn oude topic hierover even oprakelen en updaten met nieuwe foto's e.d. Mijn soldaten hebben wel gezichten en ook ogen. ;)

Zal daar ook even proberen wat handige tips te geven voor het schilderen van gezichten. Maar het is vooral veel oefenen hoor, al is dat uberhaupt met deze hobby wel het geval. Maargoed, zal je even PB'en als de beloofde tips online staan. :yes:

Ik leer van jou, dan zal ik proberen te zorgen dat jij ook wat van mij leert! :P ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

RoBBy schreef:Bedankt man.
Heb het even geprobeerd alleen het bakje kon volgens mij niet echt goed tegen wasbenzine en loste dus langzaam op. 8) :lol:
Even nog een kleine toevoeging. Vaak voor een wash gebruik ik 5% verf en 5% wasbenzine/terpetine. Ik gebruik zelf liever terpetine, aangezien dat minder snel opdroogt en je meer bewerkingstijd hebt en dus minder kans op kringen. Maar het is maar net hoe je smaak is, want anderen zweren bij wasbenzine.

@Geuf,

No comments verder, ziet er goed uit en ga zo door!

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Geuf
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 dec 2005, 19:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door Geuf »

thanks allen!
erg cool hoe iedereen hier elkaar bezig houdt en tips geeft.

@sinister:

Ik kan niet wachten tot de tips online staan voor de hoofden. ik heb het geprobeerd met verschillende lagen, tandestokers etc. Het hele diorama ging me gemakkelijk af. de hoofden is ploeteren en oefenen. niet te zuinig!
Kben benieuwd naar je kit!


@ Jurrie:

thanks. maarem, 5 % verf / 5% terpentine? waar bestaat de rest dan uit? :?




Fijne dagen allemaal!

***

Moderatie door Proos: weggehaald herleidbare gegevens op verzoek Geuf (4-2-2013)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

waarschijnlijk de verf zelf..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
RoBBy
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 06 mei 2005, 12:11
Locatie: overijssel

Bericht door RoBBy »

nee er staat 5% verf.

misschien bedoelt hij 50% van ieders??
Gesloten