[Completed] - [Dragon 1:35 Hetzer]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator

[Completed] - [Dragon 1:35 Hetzer]

Bericht door Jurrie »

Hoi allen,

Ik ben in de kerstvakantie begonnen aan een Hetzer tank, van Dragon, schaal 1:35. Deze viel zo goed in elkaar dat ik hem in een week al vrijwel af had. Ik heb vandaag alle PE parts gevouwen en gemonteerd.

Nog ff 1 ding: wat een PRACHT :shock: van een kit is dit, werkelijk ge-wel-dig. Een verademing voor wat de bouw van de vorige kits betreft (zowel alle Italeri kits, als de AFV Tiger 1 als de Stug III G van Revell waar ik nu mee bezig ben).

Tevens zit er dus redelijk wat PE bij, niet alleen de roosters. Dus heb gelijk wat meer ervaring met PE opgedaan, omdat dat tot nu toe beperkt was gebleven tot alleen wat roostertjes.

De tank is op dit moment spuitklaar, het is nog even de vraag wanneer ik deze ga spuiten aangezien ik eerst met de STUG III G en overige projecten waar ik mee bezig ben verder wil, dus een volgende update kan even duren, maar ik wilde jullie deze niet onthouden ;).

Foto's:

De doos:
Afbeelding

Huidige stand van zaken, spuitklaar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Laatst gewijzigd door Jurrie op 22 aug 2007, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
maximus-Belarus
Lid

Bericht door maximus-Belarus »

Nice work Jurrie!

10/10

Mvg,

Maks
The Belarussian partizan.
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Ziet er weer sehr schön uit Jurrie! :)
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Hey Jurrie,

Ik heb ook nog een mooie foto van zo'n soort tank die ik in Normandië heb gemaakt. Misschien een tip voor het spuiten van de verf?

Afbeelding
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

Ziet er weer goed uit man. Ben benieuwd hoe die eruit ziet als je hem gespoten hebt.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Heel mooi Jurrie, vraag me alleen altijd af hoe je dat doet met het spuiten van bijv. de tracks. Als je zo'n kit al helemaal in mekaar steekt dan kun je daarna bij bepaalde delen toch niet meer bij met verf? :?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

SiNiStEr schreef:Heel mooi Jurrie, vraag me alleen altijd af hoe je dat doet met het spuiten van bijv. de tracks. Als je zo'n kit al helemaal in mekaar steekt dan kun je daarna bij bepaalde delen toch niet meer bij met verf? :?
Volgens mij kan Jurrie toveren :wink:
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
maximus-Belarus
Lid

Ja,volgens mij ook!
->lol
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hoi mensen,

Ik ben even druk geweest met enkele andere kits (non-WO2, ook niet voor mijzelf), maar de tank heb ik inmiddels een preshade gegeven met zwart, foto volgt nog :).

@maximus-Belarus

Mooi :). Komt ook doordat de kit echt supermooi is, hij valt zo in elkaar!

@Justin,

@rutger,

Tsow, wel een aparte camo :D! Ik heb nog een boek gevonden met heel veel leuke camoschemes erin, zal misschien es een scannetje plaatsen om ze te showen :)

@SiNiStEr,

Da's idd een lastige. Het meest eenvoudige om de tracks eerst apart te verven en dan te monteren. Echter je zit met 2 problemen. In de meeste gevallen zijn de tracks gemaakt van losse schakels en ten tweede als je de tracks monteert moet je oppassen voor vlekken (doordat de tracks al beschilderd zijn enz). Soms kan het wel, als je bijvoorbeeld tracks van vinyl (ruibber) hebt. Maar normaal gesproken doe ik het dus zoals je het op de foto ziet. Het gaat als volgt:

1) Monteer voor het spuiten de tracks
2) Airbrush en weather de hele tank
3) Schilder de tracks in de basiskleur (ja, juist, schilder en dus niet airbrush. Airbrushen kan niet, omdat je dan de tank weer half mee-airbrushed. Dus dat is redelijk vervelend, omdat je moet oppassen om niet iets verkeerds te schilderen. Ten tweede moet je echt alles bij langs (wat je ziet dan)). Wat je niet ziet of niet goed kan zien aan de tracks (de binnenkant), schilder ik ook niet
4) Weather de tracks, zie verder 3)
5) Et voila :)

@Waffenambt & maximus-Belarus (2),

Ik ben een modelbouwtovenaar, wisten jullie dat nog niet :shock: ?
maximus-Belarus
Lid

Nee dat wist ik nog niet,maar nu wel Jurrie ;-)
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Jurrie, ik schilder de losse tracks eerst voordat ik ze erop lijm. Als er dan nog iets glimt ga je er gewoon nog een keertje voorzichtig overheen. Geeft bij mij een véél beter resultaat dan wanneer je de tank eerst helemaal in elkaar zet en dan pas gaat schilderen.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Kan eventueel ook ja. Alleen bij mij wordt het altijd een rotzooi van lijm+verf, dus vandaar dat ik het zo doe. Misschien als je het iets subtieler doet, dat het prima werkt hehe :).

Ieder heeft zo zn eigen methodes :)

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hoi,

Even een update van de Hetzer.

Ik heb wat foutjes eruit gehaald nav wat comments op een aantal forums. Op 1 ding na en dat is het omgooien van de tracks, want dat is helaas onmogelijk omdat alles vastgelijmd zit.

Verder heb ik een preshade gegeven met Tamiya zwart en ik had nog een pakketje met German Tank Colors liggen van Lifecolor. Heb daar de "gele zandkleur" voor gebruikt. Het eerste dat me opviel dat dit een vrij lichte kleur is tov Tamiya Desert Sand (XF-59) die ik normaal gebruik. Tevens zag ik al wel weer een enorme donkerbruin voor me klaarliggen, ik heb daarop de vorige keer mn Tiger 1 van AFV verkloot omdat ik de verkeerde chipkleur had...dus dat wordt nog wat... :S. Flink uitproberen op de onderkant :).

Anyways, dit is het setje kleuren van Lifecolor, zijn (als het goed is) de precieze Duitse tank kleuren. Er zijn 2 sets van, dit is de 2de (de eerste heeft veel kleuren voor tanks uit de vroege periode):
Afbeelding.

Ik heb ook wat foto'tjes van de Hetzer uiteraard. Enige nadeel van Lifecolor is dat het vrij lastig te spuiten is (zeg maar gewoon: heel lastig). Het resultaat is echter prima en ik heb nu 100% de goede kleur. Schoonmaken gaat lekker makkelijk met wat water :). Ik heb nog niet de complete tank 100% gespoten

Pics:
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

laat ik mijn mening zo formuleren: als ik zo een model in elkaar zou proberen te zetten zou het lijken alsof de tank net door een sloot vol slijm( beetje fantasie mensen ;)) was gereden, zoveel lijmresten zou ik achterlaten. Dit is daarentegen vakwerk :shock: prachtig! Kan niet wachten op het eindresultaat!
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Ipv Rotbraun gebruikten ze ook gewoon ouderwetse rode ijzermenie :wink:

Mvg
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie