[Completed] - [Dragon 1:35 Hetzer]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

maximus-Belarus
Lid

Bericht door maximus-Belarus »

Heel tof dat je altijd zegt wat je doet en foto's bijplaatst.
Laatst gewijzigd door maximus-Belarus op 11 mar 2007, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
The Belarussian partizan.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Auke J.,

Haha tja. Dat kan he, ieder zn ding ;). Bedankt voor je complimenten. Ik zal wel even moeten wachten op het eindresultaat want hij's nog lang niet af hehe :).

@Erik S,

Voor een camokleur bedoel je of waar gaat het over?

@maximus-Belarus,

Mooi :). Anderen doen het op andere forums ook voor mij (soms in meer en soms in mindere mate), dus ik probeer dat ook te doen. Mocht je toch nog vragen hebben over iets / bepaalde werkwijze, let me know :)

Greetz,

Jurrie
PS: Deze gaat even langzaam vanwege een MiG-21 die ik aan het bouwen ben. Maar ik probeer er tussentijds toch wel wat aan te doen. Ik ben al de eerste experimenten met vloeibare masking aan het doen [aangezien ik dat nog nooit eerder heb gebruikt] voor de camo :)
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Kleine update:

Ik heb geexperimenteerd met micromask, dat verliep naar wens :). Dit is een vloeibaar maskeer spul, wat je me de kwast aan kan brengen om camouflagevormen te maken. Vervolgens spuit je er overheen met je camokleur en kan je waar je geen camokleur wil de mask weer weghalen. Het probleem hierbij was dat het niet werkt met water-gedragen verf...en dan mag je 3x raden wat voor soort verf ik gebruik ;).

Vandaar dat ik even een laklaagje gespoten heb op de Hetzer, om volgend weekend mask & camo aan te kunnen brengen :). Als alles goed gaat zal ik dan wel een redelijk spectaculaire update hebben ;)

Foto:

Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Haha zit jij ook al hiero jo :P

Ziet er goed uit, ik ben trouwens bezig met sherman firefly en mijn sculptuur kunsten.
Volgens mijn idee heb ik er wel aanleg voor :)
Gr
Nick
maximus-Belarus
Lid

Een vraagje,

Welke verf en/of vernis gebruik je best om nodige glans van het verf te bekomen.
Dus niet te glans en niet te mat.

Alvast bedankt
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Nick,

Waar zit ik niet hehe ;). Mooi dat je het er leuk uit vind zien :). Post anders eens je Sherman en figuren hier ook, dat vind men volgens mij wel leuk ;).

@maximus-Belarus,
Ik snap je vraag niet helemaal? Maar niet te glans en niet te mat dan kan je net zo goed Parket Plus gebruiken, dat ik hiervoor ook heb gebruikt. Dat is niet heel erg glanzend en dus ook niet mat. Anders moet je maar es Satin Gloss gebruiken, volgens mij is dat een soort medium glans. Weet niet precoes of dat de goede benaming is, maar het bestaat iig wel :).

@allen,

Miniupdate. Heb na de glanslaag van afgelopen keer wat MicroScale (?) mask erop aan gebracht. Vervolgens de volgende groene laag gespoten. Daarna weer glans gelakt. Daarna weer MicroScale aangebracht.

Dat is op dit moment wat aan het drogen voordat de bruine laag eroverheen kan. Daarna begint de dankbare taak :roll: om alle afplakkingen te verwijderen":shock:.

Kleine update, maar het is even voor het idee ;) :

Afbeelding
Afbeelding

Het blauwige is de Mask :).

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Dit weekend heb ik de laatste bruine laag gespoten. Daarna mocht ik aan de ondankbare taak beginnen om alle mask eraf te pielen.

De donkerbruin heb ik dit keer iets lichter gemaakt (tov mn Tiger 1 die ik een tijd terug had gespoten), waardoor weatheren makkelijk mogelijk is.

Eerste dat me opviel: YES :D, het is iig goed gelukt met de mask! Tweede dat me opviel is dat het vrijwel niet te verwijderen is zonder beschadigingen. In zowel de paintjob als onderdelen. Als alles eraf is, dan zet ik wat eraf getrokken handles enz terug en spuit ik hier en daar wat plekjes bij die ook op de foto's te zien zijn. Maar verder een redelijk geslaagd experiment. Ik denk echter dat van die klei makkelijker is. Dit spul is wel heel handig om cockpitglas mee te masken zodra je je vliegtuig gaat spuiten, dit heb ik ook al gedaan met mn Me P1011.

BTW, nog niet ALLE mask is eraf op de foto's, daar was ik nog niet helemaal klaar mee ;).

Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Greetz,

Jurrie
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Ziet er mooi uit! :yes:
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Sbas
Lid

Bericht door Sbas »

Dat is idd handig spul dat mask, heb je ook dat paarse goedje van tamiya?

Sbas
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Justin,

Dankje :). Het voldoet tot nu toe ook aan mijn redelijk hoge standaard :P

@sturmman,

Handig, handig...misschien is tape in de juiste vorm geknipt nog handiger denk ik achteraf, maar dit kan in principe ook. Ik heb niet de mask van Tamiya gebruikt, maar die van MicroMask. Op zich niet altijd even handig omdat je het niet kan gebruiken icm waterverf. Ik gebruik wel water/acrylverf, dus ik moest na elke laag een laklaagje aanbrengen :)

Greetz,

Jurrie
maximus-Belarus
Lid

Jurrie,

Heb je al plasticine geprobeerd?
Je kan gelijkwelke vormen kneden...
Ik heb thuis er veel van liggen.

groeten,

Maks
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@maximus-Belarus,

Ik heb nog geen plasticine gebruikt..ik weet niet eens wat het is? Is het toevallig van dat speelgoedklei? Want dat wordt veel gebruikt om camo te masken. Dat ben ik van plan om ook bij een volgend model te gebruiken als ik hard-edged camo ga maken; sterker nog: ik heb het al in huis ;)

@allen,

Ik heb de plekjes waar de verf af was (doordat ik de mask eraf moest halen :roll: ) bijgewerkt en ik heb er een filter overheen gezet. Het idee van de filter is me inmiddels wel duidelijk (was me voorheen nog niet), want ik zie wel echt verschil tov de vorige keer. Ik weet niet hoe duidelijk het op de foto's te zien is. Ik ga nu bezig met de (pin)washes bij alle panelllines/bouten/hoeken etc :).

De filter heb ik gemaakt door 95% terpetine te mengen met ongeveer 5% olieverf (iets minder dik dan een wash). De kleur olieverf is okerbruin (ik heb MIG maar even gevolgd, dit stond in zijn boek als kleur om te gebruiken voor Duitse tanks met een 3-tone camo). Vervolgens dip je je kwast in dit goedje, zorgt ervoor dat de kwast niet "volgezogen" is met verf, maar dat hij wel redelijk vochtig is. Vervolgens breng je dus het met de kwast aan over je hele model. Op zich zie je niet meteen een effect, maar als je voor de grap eens met die kwast over een wit vel papier heen gaat zie je goed dat het goedje in de kwast wel degelijk een kleur heeft.

Foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Greetz,

Jurrie
PS: Mocht je één handgreep missen, dat klopt, die was eraf gegaan en moet ik weer ff vastlijmen :)
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Meteen maar even een update erachteraan, dit maal om het idee van de (pin)washes weer te geven.

Ik heb even geexperimenteerd met de kleur die ik ga gebruiken, ik denk dat ik inmiddels wel een goeie heb ;).

Hieronder een foto met aan de linker- en bovenkant ongewashte panellines en rechtsonderin heb ik al 1 vlak gedaan. Het verschil is wel te zien denk ik :). Overall wordt het straks helemaal mooi als ik alle panellines heb gedaan.

Pics:
Zoek de verschillen:
Afbeelding

Het antwoord:
Afbeelding
Greetz,

Jurrie
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

1. Je hebt jezelf weer eens overtroffen!
2. Wil je in het vervolg ook de grote foto's als thumbnail plaatsen? Je zit hier inmiddels lang genoeg om te weten waarom we dat graag willen! Bij voorbaat dank.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

1) Thanks
2) Okido :). Als ik echt 1 of 2 foto's (uit een serie heb) die eruit steken zal ik ze wel in gro(o)t(er) formaat zetten, het rukt het forum niet uit het verband oid. Is dat oke?

Bedankt voor je reactie!

Greetz,

Jurrie
PS: De wash is een mix van ongeveer 90% terpetine en 3% zwarte olieverf en 7% donkerbruine olieverf
Plaats reactie