[Completed] - [Dragon 1:35 Hetzer]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Bedankt voor de comments :).

@Haplo,

Ik heb het al een paar keer genoemd, maar blijkbaar niet duidelijk genoeg, dus nog een keer (I don't blame you, op andere forums vragen ze er ook telkens naar ondanks dat ik het al neergezet had :lol: ): ik ga straks de tank er ook "in modelleren". Oftewel: ik maak een dunne laag modder, maak tracksporen, zet de tank erin vast en breng modder aan op de tracks + wielen etc. Dat komt nog, don't worry ;).

De reden waarom ik de tank niet in 1x met het ondergrondje gemaakt heb, is dat de vorige keren dat ik modder maakte, en deze aanbracht op de tank, deze enorm wit opdroogde waarna ik alsnog aan de gang moest met pigment enz. Dit keer is het in 1x goed gegaan, maar ik wilde niet het risico nemen om meteen de Hetzer te verpesten. Nu is het wel iets meer werk volgens de methode die ik volg, maja, je moet wat te doen hebben ;).

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Ik ben weer bezig geweest met de Hetzer en de ondergrond. Tot mijn schrik kreeg ik het niet voor elkaar om precies de goede kleur weer te mixen om de Hetzer er mooi in te blenden (ik had nog een verdunde oplossing voor mijn modder, ik dacht: ik gooi er wat plamuur en MIG acrylic resin bij en het werkt, NOT!), vandaar dat ik het hele diorama weer een nieuwe dunne laag modder heb gegeven en de tank er vervolgens in verwerkt heb. De modder is een tikkel bruiner van kleur, maar verder ook prima, dit komt zelfs nog iets meer in de buurt van wat ik in gedachten had.

Daarna heb ik 2 laagjes parketplus weer gedaan voor het water, inmiddels is een derde laag aan het drogen (nog niet op de foto dus). Ik heb het boompje verbeterd (de joint, helaas ff geen closeup, beste foto om het idee te zien is foto #4) en tevens beide boompjes erop geplakt. Het schiet nu dus al wel erg op ;).

Ik heb btw ook geprobeerd tracksporen te maken, maar dat is niet helemaal gelukt. Ook de tank 100% goed in de modder te krijgen is niet helemaal zoals gewenst, maar dat neem ik maar voor lief, het lijkt wel aardig. Ik heb nu, na enkele experimenten, de goede verhoudingen voor modder te pakken, dus dit gaat van pas komen bij komende diorama's. Hier dus weer wat pics, het schiet op, maar hij's nog niet af ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wat ga ik nu nog doen?

1) Spare track op de achterkant weer monteren (is eraf gegaan) en verven
2) MG verven en monteren
3) Nog een laagje ParketPlus gieten (is al gedaan, maar nog geen foto)
4) Enkele "vers gevallen" blaadjes toevoegen.
5) Nog wat extra omgevallen takjes enz neerleggen
6) Misschien nog een kleine accesoire ergens met een aparte kleur dat wat afsteekt tegen de modderige bende. Moet ik nog ff over nadenken wat enz :).
7) Afwerking van de base (plakband weghalen, gips opkuisen, zijkanten een kleurtje geven).
8 ) Nog wat vergeten?

Greetz,

Jurrie
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Het wordt een erg mooi diorama.

De volgende keer dat je modder gebruikt, zou ik na... Afbeelding

... en voor ... Afbeelding

... eerst in de ondergrond ruimte wegschuren/-vijlen zodat het voertuig zeker tot een derde deel van de wielen in de modder wegzakt.

Nu is de tank wel heel erg licht (of de modder heel erg stevig):Afbeelding

Al met al toch een geweldige prestatie.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Okke,

De volgende keer zet ik de tank er mooi in zodra ik de bruine modder aanbreng, dan zakt ie er mooi in weg. De reden dat ik dit nu niet gedaan heb is dat de vorige keren dat ik modder gemaakt heb deze heel wit uitsloeg toen het opdroogde.

Dat had idd beter gekund, ben ik met je eens hoor ;).

Greetz,

Jurrie
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Echt fantastisch hoe je dat water met die blaadjes zo realistisch hebt gekregen! Ga zo door!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Altijd aangenaam om je werk te zien Jurrie, ik krijg er zin van om penseel en lijmtube weer op te nemen!

Wat ik wel een beetje lijk te missen in dit diorama is iets extra 'menselijks'. Een paar olievaten of een tankversperring rechts (twee slechte voorbeelden, want al teveel gebruikt me dunkt) zou denk ik het geheel wat meer uitbalanceren, met natuurlijk als nadeel dat je tank een beetje verborgen wordt.
Maar dat gemis kan ook gewoon een onterecht indruk zijn vanop de foto's, nu is het in ieder geval al een mooi werkje!
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Sjoerd,

Bedankt voor je reactie. Het was idd enig gedoe met dat water, maar het ziet er wel leuk uit.

@Peter,

Ah een oud-modelbouwer. Dat moet toch maar eens veranderen, waarom pak je niet weer es een kitje op ;). Moet je zeker es doen.

Het spul dat je mist: komt zeer waarschijnlijk nog, ben erover aan het nadenken ;)

@allen,

Ik heb het meeste gedaan, bijna af ;). Nog MG verven & monteren, wat trackstukjes verven en dan issie grotendeels af.

Ik ben bezig met 2 figuren, alleen ik figuurschilder nooit, dit wordt mn eerste poging. Zodra ik een resultaat heb zal ik het hier neerzetten. Als het goed lukt, zet ik ze erbij, als het niet goed lukt, laat ik het zo. Ik heb nog paddestoelen toegeveogd en extra blaadjes. Tevens is de laatste laag "ParketPlus-water" te zien. Ik denk dat ik ook nog maar een paar kleine dingen aan equipment ga toevoegen, wel zo leuk.

Maar de stand so-far:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Lijkt mooi Jurrie.
Geslaagd eindresultaat.
Mvg/Best regards, Sipke
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Erg mooi geworden. Jammer dat de wielen niet in de modder staan.

Afbeelding

of

Afbeelding
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Bart Geraerts
Lid
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Nou, misschien een ideetje Jurrie, om het geheel nog wat realistischer te laten lijken... Als je nou eens probeert om een 'boomstronk' onder het midden van de tracks te schuiven, en die ook mooi te blenden. Dan 'zweeft' je track al niet meer, en ziet het er bovendien nog mooi uit ook, alsof deze Hetzer gewoon rechtdoor ploegt en alles op z'n weg overrijdt :)

Nuja, het is maar een ideetje! :D Mooi werk!
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Thanks voor de comments :)

@Okke,

Ik heb het geprobeerd, maar het is me helaas niet gelukt om het zo te krijgen. Volgende keer pak ik het anders aan.

@Bart,

Dat is een goede tip, bedankt. Ik ga daar even naar kijken, dan valt het "gat" al minder op.

Thanks

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

MG zit erop, extra takje heb ik erbij gedaan.

Verder: naamplaatje besteld. Ook ben ik bezig met 2 figuren, een resin ammo kist en 3 Duitse rugzakken.

Pics waren ff mislukt, dus die volgen later nog :)

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Oke mensen,

Hier dan de foto's. Hij's af. Ik heb ook nog wat Signal magazines en een krantje toegevoegd plus 2 jerrycans (waaronder 1 op de Hetzer...lekker grijs, breekt de kleur een beetje).

Figuren
Voor de liefhebbers heb ik foto's ZONDER figuren en MET figuren, als iemand de figuren niet mooi vind dan kan ie altijd naar de pics zonder figuren kijken. Het is voor het eerst dat ik fatsoenlijk heb geprobeerd figuren te schilderen. Beetje een shadow daar, highlight hier, met het gezicht bezig geweest...al met al: ik heb er wat leuks van proberen te maken. Het kan nog veel beter en staat misschien niet geheel in verhouding met de rest, maar ik ben er blij mee voor deze keer. Wie weet dat ik nog meer figuren ga doen, ik blijf het een irritant werkje vinden maar het verlevendigd de handel wel!

Pica's (zonder figuren)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pica's met figuren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

De Hetzer met vegetatie zijn erg mooi geworden. De bemanning is echter wat minder, ze zijn een beetje te vlak. Probeer het te highlighten en daarna er een wash (sterk verdunde waterige verf( over te gooien waardoor de kleuren een beetje in elkaar blenden. Ook zijn de ogen niet zo mooi, dit komt omdat je op de huidskleur een witte stip zette ipv eers een zwarte, dan een witte en dan het pupil. Dan krijg je er wat diepte in.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Rednas!

Bedankt voor je antwoord. Over de bemanning: lees de tekst hoe en wat. Ik heb het gehighlight en gewashed, ik heb hiervoor een boekje gebruikt om dit te volgen. Het is echter de eerste keer dat ik dit doe, vandaar dat het resultaat misschien niet in verhouding is met de Hetzer en ondergrond (zie text ;)).

Speciaal voor jou heb ik pics zonder figuren :lol: :D.

Bedankt nog voor de tip van de ogen, die kende ik nog niet. Echter deze figuren hadden niet eens plekken voor ogen, dus ik heb daar zelf maar wat aan gedaan (komt omdat het goedkope figuren waren ;)).

Zonder ongein, ik ga vast nog wel wat meer oefenen en dan zal ook dat verbeteren. Het is net zoals bij het maken van je eerste tank of ondergrond: als je oefent zal het er vanzelf beter uit gaan zien. Dit is slechts mijn eerste poging :D!

Greetz,

Jurrie
Plaats reactie