[IP] - [Revell 1:48 Aichi "Val"] - [16-08-2007]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator

[IP] - [Revell 1:48 Aichi "Val"] - [16-08-2007]

Bericht door Jurrie »

Hoi mensen,

Aangezien mn Messerschmitt P1101 project af is (althans, ik verklaar het af ;)) ga ik weer verder met de volgende kit van de stapel.

Dit keer een Aichi Val, D3A1. Dit is de beroemde duikbommenwerper die o.a. ingezet is bij Pearl Harbor in 1941. De kit is oorspronkelijk gemaakt door Hasegawa, maar opnieuw uitgegeven door Revell. Dit resulteert uiteindelijk in een leuk prijskaartje :).

De eerste stappen zijn inmiddels al gezet, ik heb deelsecties van de cockpit opgebouwd. Echt heel veel gebouwd is er nog niet, dus daar kan ik weinig over zeggen; wel kan ik zeggen dat er veel detail aan/in zit! Leuk! Ik wil een beetje toewerken naar het voorbeeld dat ik tegenkwam op Hyperscale, nl deze: http://www.kitparade.com/gallery01/valpc_1.htm . Nu vraag ik me af welk nummer verf(Vallejo/Lifecolor/Tamiya) ik zou kunnen gebruiken voor het lichtgroene op de kist. Voor het donkergroene kan ik wel een kleur verzinnen, maar ik ben bijv vorige week in de lokale modelbouwshop de Revell Aqua en Tamiya Acrylverfrange bij langs gegaan, en ik kwam niet echt een kleur verf tegen die leek op die "gif-groenige" kleur die deze Patrick Chung gebruikt. Iemand een idee? Ik kan em evt ook nog mailen mocht ik er niet uit komen zie ik :)

Maar goed, genoeg gepraat, hier wat foto's:

De doos:
Afbeelding

Cockpit in't zwart en daarna...preshade is nog duidelijk zichtbaar.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben momenteel al bezig met het verven van details in de cockpit, hier wil ik ook wat meer aandacht aan besteden dan normaal, aangezien ik denk dat het nog wat mooier kan dan dat ik tot nu toe gepresteerd heb ;). Ik ga ook een poging wagen om seatbelts toe te voegen :).

Tot de volgende update!

Greetz,

Jurrie
Laatst gewijzigd door Jurrie op 16 aug 2007, 14:53, 9 keer totaal gewijzigd.
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Hey Jurrie,

Ziet er al tof uit! Misschien ook leuke ideëen:

Aichi Val, D3A1

Aichi Val, D3A1

Aichi Val, D3A1

Aichi Val, D3A1

Rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@rutger,

Bedankt voor je reactie! Die onderste link is idd ook een mooie variant, kan je mooi spelen met kleurvariaties in het wit enz :)

@allen,

Volgende update. Wat detailtjes geverfd (nog niet alle) en al wat dingetjes gewashed.

Cockpitpanel, zo van superdichtbij ziet het er niet echt geweldig uit, maar van een afstandje is het wel aardig, beter nog dan iig de decals die erbij zitten en die ik dus niet gebruik. Ik heb een beetje gekeken naar het cockpitpanel van de Zero aangezien ik er geen van de Achi (full-color) kon vinden:
Afbeelding

Geschilderde details:
Afbeelding

Washing in progress, onder is "ongewasht", boven al gewashed.
Afbeelding

Gewashed en al:

Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

:shocked: :cheer:

Sprakeloos :!: :!: :lol:

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Spitfire,

Bedankt voor je reactie :lol:. Ik merk wel dat ik nu vaker minder tekst erbij schrijf (omdat het voor mij allemaal wat vanzelfsprekender wordt, de technieken), maar als je wat wil weten hoe ik iets gedaan heb, dan moet je het maar laten weten :)

Greetz,

Jurrie
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Ok Jurrie,

Als ik iets wil weten komt er op tijd en stond wel een vraag uit mijn mond :lol: :lol: :lol:

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@Spitfire,

Okido :)

@allen,

Hoi,

Vandaag weer een update, de volgende is waarschijnlijk komend weekend?

Wat heb ik gedaan?

- Gedrybrushed (licht) met een mix van de basiskleur en geel ;). Het is geen groot effect, maar wel aanwezig. Drybrushen ging lastig omdat de verf die ik gebruikte heel dun was (doordat ik het verdund had voor het spuiten). Maar al met al: een lichte drybrush zit erop!
- Wash op een paar plekken ietsje dikker gemaakt
- Metalen chips aangebracht hier en daar

Pics, foto 1, bovenste is gedrybrushed, onderste niet:
Afbeelding

Pic 2, alles gedrybrushed:
Afbeelding

Pic 3, wat chipjes hier en daar:
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
JackAll
Lid

Bericht door JackAll »

Zeer mooi. Ikzelf ben niet echt zo'n schilder en knutselaar. Geniet er wel van als andere dat doen :)
Zekerheden maken oorlogen mogelijk, onzekerheden de vrede.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Goed, ik ben weer met de Aichi verder gegaan. Ik heb de cockpit gemonteerd in de romp. Vervolgens de romp nog wat geplamuurd en geschuurd, eerst met wat groffer schuurpapier en daarna fijner.

Toen ik 1 van de romphelften eraf haalde, kwam er een heel groot gat ergens waar hij aan de sprue vast zat. Het leek wel niet 100% goed gegoten. Anyways, dat heb ik dus opgevuld.

Tevens nog een instrumentenpaneel voor persoon nr #2 in het vliegtuig gezet, wat goed te zien is op foto #2.

Pics:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas gaan de updates niet zo snel, maja, kheb het vrij druk atm. Binnenkort hemelvaart, dan misschien een grotere update :)

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Vleugels eraan, staart gereed, hier en daar wat schuurwerk etc! Ben nu bezig met de bewapening en de motor etc.

Niet superveel progress, maar even laten zien dat ik ermee bezig ben :D

Pics:
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Niet zo'n spectaculaire update, maar het is er wel 1 ;).

Wat heb ik gedaan:
De bouwfase van deze kit heb ik afgerond. De bommen moeten nog bevestigd worden (ga ik achteraf doen) en hetzelfde geld voor het hele motordeel.

Wat heb ik dan tot nu toe gedaan? Gewoon verder gebouwd. Tevens zitten onder de vleugels 2 langwerpige ophang"dingen" waarvan ik niet precies weet waarvan die zijn, anyways, daar moest ik nog even wat schuren want ofwel ik had het verkeerd gemonteerd ofwel het ding klopt niet 100%.

Pics:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Volgende stappen:
1) Binnenkant van de motorkap spuiten
2) Gehele model glanzend zwart spuiten. Dit is ten eerste bedoeld als preshade en ten tweede als basislaag voor de Alclad verf
3) Alclad verf (verschillende soorten)
4) Handel aflakken
5) Ik ga de zoutmethode voor chipping gebruiken (zoek er maar eens naar). Dus hier ga ik zout aanbrengen
6) Groene verflaag, ik wil ook hier wat kleurvariatie enz aanbrengen.
7) .......dat zien we dan wel weer :D

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Okido mensen.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb het vliegtuig geheel glanzend zwart gespoten om een goede basis te vormen voor de aluminium (Alclad) verf. Ik wilde de zwarte grondlaag ook gaan gebruiken als pre-shade, maar dit lukte helaas niet omdat ik de verf niet fijn (lees: dun) genoeg kan spuiten. Het is een beetje een aparte verf dat Alclad. Maar ik denk dat je er in het eindresultaat toch niet heel veel van terug zou zien. Vervolgens heb ik dus het gehele vliegtuig in Alclad Aluminium gespoten. Daarna enkele vlakken Alclad White Aluminium en daarna nog de rolroeren zijn het geloof ik Polished Aluminium.

Wat gaat er komen?
De bedoeling is nu om het af te lakken en vervolgens met wat water hier en daar zout aan te brengen. Daarna komt de uiteindelijke kleur erop (donkergroen aan de bovenkant en lichtgrijze aan de onderkant), misschien hier en daar nog wat opgelicht, waarna ik het zout er weer af haal waardoor je mooie aluminium chips overhoud. En daarna is het tijd voor al het weatherwerk. Maar het schilderen van de basislagen wordt nog een klusje, ik meldde al dat er donkergroen en lichtgrijs moest worden gespoten, maar de motorkap is grotendeels zwart en de staart rood, dus dat moet ook nog gebeuren. We gaan het stap voor stap aanpakken en we zien wel waar het uitkomt. De pics:

Volledig in Alclad Aluminium:
Afbeelding
Afbeelding

Enkele vlakken hebben ook een andersoortige Alclad Aluminium kleur (white en polished)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hope u like it. Vind het er zelf tot nu toe mooi uitzien, jammer dat er nog een laag overheen moet :(

Greetz,

Jurrie
PS: Het achterste staartwiel is ff afgebroken, maar die monteer ik uiteraard zo weer.
Jefke*
Lid

Bericht door Jefke* »

Echt mooi gedaan, zeker verder doen in deze handel :D

Greetz Jefke*
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Thanks Jefke*,

Zal er zeker niet mee stoppen hehe :D

Greetz,

Jurrie
ww2passion
Lid

Bericht door ww2passion »

Hoi die Jurrie ! Hier ww2passion, ofte Guygantic van Kitmaker. Ik ben tevreden hier een bekende op het lijf te lopen. Goed dat je de modelbouw hier promoot. Hij ziet er ook hier erg goed uit, mooie kit lijkt me, goeie paneellijnen ! Greetz Guy.
Plaats reactie