Hello everybody,
I just signed in, and I've got a question I couldn't find anyware. I recently bought a Flak Vierling Möbelwagen from Tamiya, and I thought I'd build a diorama with the crew in rest. And then I wondered: did the crew of a Möbelwagen weare the typical tanker clothes, or the Wehrmacht clothes as included in the kit?
Thanks at forehand, answers are welcome in english, dutch and german
Wildum
Möbelwagen Flak
Moderator: Jurrie
-
- Lid
Hello Wildum,
At first welcome on this forum. Beqause it is an .nl website the regular language here is Dutch, it should be better to talk Dutch. There are not many people on this forum who speaks german or english as native language.
But now about the Flakvierling. I have found an image on the internet with the crew around it:

As you can see they don't wear the typical tanker clothes but just the Whermacht clothes.
Sobel
At first welcome on this forum. Beqause it is an .nl website the regular language here is Dutch, it should be better to talk Dutch. There are not many people on this forum who speaks german or english as native language.
But now about the Flakvierling. I have found an image on the internet with the crew around it:

As you can see they don't wear the typical tanker clothes but just the Whermacht clothes.
Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Any idea why he wants his answers in English? Maybe he doesn't talk DutchBeqause it is an .nl website the regular language here is Dutch, it should be better to talk Dutch.

I think the Tamiya manual and Google will already give some results (that's probably what sobel did?)
Greetz,
Jurrie
-
- Lid
Hallo,
Natuurlijk spreek ik wel nederlands, ik ben het eigenlijk gewend om engels te spreken/schrijven in een forum. Maar ik ben flexibel, ik zal voortaan in het nederlands posten.
De vraag over de kleding kwam eigenlijk omdat ik me afvroeg hoe ze dat destijds hadden: tijdens het verplaatsen moet tenminste de chauffeur een tankoveral aanhebben, en de commandant ook lijkt me. Al was het maar voor de communicatie. Maar steeds omkleden lijkt me wat problematisch, zeker onder gevechtsomstandigheden.
Google heb ik ook geprobeerd (natuurlijk
), maar eigenlijk gaf dat vrij weinig resultaat. Dat de Möbelwagen die Sobel vond dan ook geen Vierling was is dus niet vreemd.
Groetjes,
Wildum
Natuurlijk spreek ik wel nederlands, ik ben het eigenlijk gewend om engels te spreken/schrijven in een forum. Maar ik ben flexibel, ik zal voortaan in het nederlands posten.
De vraag over de kleding kwam eigenlijk omdat ik me afvroeg hoe ze dat destijds hadden: tijdens het verplaatsen moet tenminste de chauffeur een tankoveral aanhebben, en de commandant ook lijkt me. Al was het maar voor de communicatie. Maar steeds omkleden lijkt me wat problematisch, zeker onder gevechtsomstandigheden.
Google heb ik ook geprobeerd (natuurlijk

Groetjes,
Wildum
Oke maf
. Zo natuurlijk is dat niet: Ik heb nog nooit gezien dat een Nederlander op een Nederlands forum Engels gaat praten
. Wel dat een Engelsman/VSer toevallig op een NL forum terecht komt en Engels begint te praten, vandaar 
Naast Google kan ik je niet veel verder helpen, maar ik vermoed dat de Mobelwagen die Sobel heeft gegeven qua manschappen toch wel hetzelfde zal zijn als een flakvierlingmobelwagen.

Naast Google kan ik je niet veel verder helpen, maar ik vermoed dat de Mobelwagen die Sobel heeft gegeven qua manschappen toch wel hetzelfde zal zijn als een flakvierlingmobelwagen.
- Tovarisj
- Lid
-
- Lid
Möbelwagen/Wirbelwind
Bedankt mannen voor het zoeken, ik denk dat de bemanning van een dergelijk voertuig dus gewoon in de Wehrmacht kleding rondliep. En toch denk ik dat de bestuurder tijdens het verplaatsen een andere uitrusting had. Hoe zou hij anders contact houden met de commandant?
Wildum
Wildum
- SiNiStEr
- Lid
Re: Möbelwagen/Wirbelwind
De bemanning van dergelijke voertuigen droegen over het algemeen gewoon (tank)overalls en vaak waren dit soort crews ook gewoon onderdeel van een panzerrregiment dus was het een WH panzerregiment dan droegen ze WH panzer kleding/overalls en uitrusting(vaak niet meer dan een koppel met een koppelslot van hun legeronderdeel en pistool met holster) en behoorden ze tot een SS of LW onderdeel dan droegen ze die kleding/overalls met uitrusting.wildum schreef:Bedankt mannen voor het zoeken, ik denk dat de bemanning van een dergelijk voertuig dus gewoon in de Wehrmacht kleding rondliep. En toch denk ik dat de bestuurder tijdens het verplaatsen een andere uitrusting had. Hoe zou hij anders contact houden met de commandant?
Wildum
En droegen ze geen overall dan droegen ze vooral hun panzerwrappers/uniformen, dat waren dus ook geen standaard WH, SS of LW uniformen.
En van andere uitrusting tijdens verplaatsingen of gevechtshandelingen was verder zeker geen sprake. Enkel een koptelefoon was genoeg om contact met mekaar en met de rest van het onderdeel te houden. Daar heb je verder toch geen andere uitrusting voor nodig?
Wel hadden ze naast hun pistool vaak nog mitrailleurs aan boord van het voertuig voor het geval dat ze in close-combat verwikkeld zouden raken. Maar veel meer dan een paar losse, extra laders zullen ze daar ook niet voor gehad hebben, dus geen lader-tassen o.i.d.
Kwa uitrusting bleven ze over het algemeen dus steken op een koppel met slot en pistool met holster en een losse koptelefoon.
Ik hoop dat de info bruikbaar is.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus