["Completed" - 2x Panzer I (A/B)] - [17-03-2008]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator

["Completed" - 2x Panzer I (A/B)] - [17-03-2008]

Bericht door Jurrie »

Hey mensen,

Mn Hetzer ligt even stil, te wachten op supplies. Ik ben daarom maar begonnen aan de Masterbox Panzer Ia Ambulance Version. Ik had echter pasgeleden ook een Kleine Befehlswagen, Panzer Ib gekocht van Dragon. Ik heb besloten ze tegelijkertijd te bouwen :D.

De Masterbox kit is qua bouwen heel erg slecht, maar qua detail kan het slechter. Dat viel me nog wel een beetje mee. Maar goed, wel veel flash en ook zijn de nummers van de onderdelen niet bij de sprues ingeslagen, dus heel de tijd de handleiding erbij houden en onderdelen zoeken. De Dragon kit is qua detail goed, 0 flash en goed te bouwen. Wel was me bij de ophanging hier en daar wat onduidelijk, maar ik was er toch uit gekomen.

Anyways, hier de pics:
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op de onderste pic zal je zien dat ik nog wat bij moet plamuren. Ik heb al een deel gedaan, maar wat extra plamuur was toch nog nodig. Dit is een onderdeel van de Masterbox kit, wat overigens ook niet direct paste en nog op maat gesneden moest worden :shock: :roll: . Op de achtergrond zijn de uitlaten te zien die ik met wat Tamiya putty wat structuur heb gegeven.

Greetz,

Jurrie
PS: Welke is nu de Dragon en welke de Masterbox kit op de foto's ;)
Laatst gewijzigd door Jurrie op 17 mar 2008, 11:06, 10 keer totaal gewijzigd.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Nu mn Hetzer klaar is en ik nog niet weet wat ik met mn Aichi aan moet heb ik de moed maar weer opgepakt om bezig te gaan met deze twee Panzer's.

Wat heb ik gedaan tot nu toe?
1) Beide Panzers geheel afgebouwd, op een detail hier en daar na dat ik later wil toevoegen
2) Panzer I A Ambulance een preshade gegeven, vervolgens German Grey (XF-53?) van Tamiya gespoten en daarna oplichten met Dark Grey (XF-24)....jaja, oplichten met Dark Grey, want deze is lichter dan de German Grey :D.
3) Enkele details al geschilderd van de ambulance version.
4) Een stuk doek toegevoegd (WC papier + houtlijm + water), dit gaat een rode kruis vlag worden, oftewel wit met een rood kruis. Waarom? Ten eerste omdat ik daar flink heb zitten plamuren en schuren en het is niet echt makkelijk om dat weg te werken (wat een gruwelijk slechte kit is die Masterbox Panzer I A Ambulance Version!). Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om er een vlag op te maken. Ten tweede lijkt het me mooi en leuk om te doen! Ik heb geen idee of het ooit echt zo gebruikt is, maar het lijkt me best kunnen, ter identificatie of bij een veldhospitaal whatever....er lijkt me een situatie denkbaar, maar echt foto's ofzo heb ik niet.

Wat ga ik doen?
1) Alle details afschilderen van de Panzer I A Ambulance
2) Vervolgens lakken (voor de weaterhing), de decals aanbrengen, dan begint de weathering: filters, pinwashes, een paar chippies (misschien wel geen, nog ff over nadenken), een ENKEL roestuitlopertje hier en daar en een beetje stoffig.
3) Daarna ga ik de vlag schilderen en weatheren van de Panzer I A Ambulance
4) Nog even de track recht doen (zie eerste foto aan de voorkant)
5) Hetzelfde proces opstarten bij de Panzer I kleine Befelhswagen....

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
special air service
Lid

Bericht door special air service »

mooi!!! :) zoals gewoonlijk. dat doek wat er op die ene licht is dus gewoon wc papier met houtlijm en water :shock:
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@SAS,

Thanks voor je reactie. En dat doek is idd dat. Zo simpel kan het zijn :D. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het straks wit met een rood kruis is, het geeft flink wat contrast met de grauwe grijze tank, dus ben benieuwd ;)

Greetz,

Jurrie
special air service
Lid

Bericht door special air service »

ik moet zeggen dat je dit wel vaker zou kunnen gebruiken ik dacht eerst dat het een camo net was. ik ben ook benieuwd wat het verder wordt. maar geen spierwit gebruiken. dan springt het er wel heel erg uit :P
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey SAS,

Check de update hieronder. Nu issie nog spierwit, maar daar ga ik wat aan doen uiteraard!

@allen,
Goed, ik ben weer ff verder gegaan.

Wat heb ik gedaan?
- Filters
- Vlag toegevoegd (1 velletje WC papier + water + houtlijm)
- De vlag geairbrushed
- Het rode kruis geschilderd
- Uitlaten geweathered en toegevoegd, incl PE schilden
- Aan de achterkant 2 PE roosters toegevoegd en geschilderd
- Verder gegaan met het houtwerk (nog niet geheel af)

Er is nog even 1 ding dat ik afvraag en dat is mbt de rode kruis vlag. Ik had het beter anders aan kunnen pakken in de zin van: vlag rood airbrushen, rode kruis afplakken, wit airbrushen, lakken en aanbrengen. Nu vraag ik me af of het rode kruis de juiste proporties heeft en in verhouding is en of ie er "redelijk" recht op ligt....

Wat ga ik binnenkort doen
- Bijwerken vlag (hier en daar er een klein beetje naast gespoten)
- Fixen tracks
- Filters over de vlag
- Pinwashes over de vlag en de rest van de tank
- Drybrushen
- Chips hier en daar (weinig iig)
- Tracks schilderen en weatheren
- Stof toevoegen

Nog andere (goede?) ideen? Ik hoor het graag :)

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Cas
Lid

Bericht door Cas »

M.i. mag jhet verticale gedeelte van je vlag wat langer aan de boven kant voor de rest thumbs up !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Doornewaard
Lid

Bericht door Doornewaard »

ik zou de flag wat 'viezer' maken het steekt wel erg af met de andere kleuren. ik weet dat het zo is maar denk toch dat, dat mooier is.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@doornewaard,

Thanks voor je reply, alleen ik heb het misschien wat cryptisch-modelbouw-technisch omschreven, maar die vlag ga ik zeker nog een beetje bevuilen ;)

@allen,

Oke, volgende update. Vanaf nu zal alles trager gaan, omdat ik ivm colleges enz alleen in het weekend kan bouwen, baaibaai vakantie :(.

Wat heb ik gedaan?
- Wit weggewerkt op de tank waar het niet hoorde
- Rode kruis groter gemaakt (ik zie hier en daar nog wat missertjes, dus moet hem nog een klein beetje bij kliederen maar dit is wel het algemene idee)
- Pinwashes gedaan
- Dryrbrush gedaan
- Wielen begonnen met zwart schilderen (ook hier en daar nog wat bijwerkselwerk nodig, de "opstaande" randen van het wiel zelf zijn op sommige plekken niet hoog waardoor als je het verf niet goed het verschil tussen "wiel" en "band" ziet).
- De Befehlswagen heb ik van extra tracks voorzien, ik heb inmiddels bijna 1 kant gereed en een methode ontdekt waardoor minder track-schakels breken als ik ze eruit haal, dus da's fijn ;).

Wat ga ik nog doen?
- Vlag bijwerken
- Wielen afschilderen/bijwerken
- Tracks schilderen
- Vlag weatheren
- Tank weatheren

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Even een update.

Wat heb ik gedaan?
- Chips aangebracht. Ik heb eerst lichtgrijze chips aangebracht en vervolgens in de grotere chips een mix van donkerbruin (Humbrol 170) en mat zwart. Ik doe deze soort chipping nu voor de tweede keer en nu vind ik het wel redelijk gelukt.
- Fading toegepast. Met olieverf (wit, blauw en bruin) stippen gezet en vervolgens met een terpetine bevochtigde kwast het ingeblend en zo het oppervlak wat gefade. Het lijkt nu een wat ouder oppervlak wat al een tijdje aan de zon heeft blootgestaan. Ik weet niet hoe goed het nu eigenlijk zichtbaar is op de foto's, het is ook een vrij subtiel effect. Anyways, dat zien jullie vanzelf wel ;)

Wat moet ik nog doen?
- Stof
- Tracks + stof, roest enz erop.

Pics voor de fading
Afbeelding
Afbeelding

Pics na de fading
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hope u like it. Als er comments zijn, graag constructief :)

Greetz,

Jurrie
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Chipping lijkt mij toch wel goed gelukt.
Zou daar niet te veel meer aan doen.
Vlag lijkt nu ook al wat vuiler.
Daar heb je dus ook al wat aan gedaan zo te zien.
Mooi plaatje zo.
Kan zo even niet bedenken wat er aan veranderd zou moeten worden.
Mvg/Best regards, Sipke
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Thanks Haplo voor je reply.
Kan zo even niet bedenken wat er aan veranderd zou moeten worden.
:P. Als je nog tips hebt voor een leuke toevoeging, ik hoor het graag. Ik denk dat ik misschien nog een houten (ammo) kist ofzo toevoeg, dat breekt het geheel ook een beetje (ook die enorme vlag)

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Oke, de Panzer I A Ambulance is af :).

Wat heb ik gedaan?
- Tracks geverfd...mix van zwart + bruin + zilver
- Beetje stoffig gemaakt door hier en daar wat pigmenten toe te voegen
- Vlag ook nog een beetje vuiler gemaakt

Hij's nu af. Het enige wat ik nog wil toevoegen is een detail/accesoire in de vorm van een houten ammo kist ofzo, maar dat komt later wel. Hij staat ook al op de juiste ondergrond, een Jacobs(c) met een naamplaatje gemaakt bij G.Kamper (http://www.gkamper.nl)

Ik heb, zoals jullie zien ;), besloten de vlag zo te laten. Ik was het eens met enkele kritieken die gegeven zijn, maar ik vond het zelf "niet slecht genoeg :lol:" om het over te doen, vandaar dat ik het zo heb gelaten.

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu verder met de kleine Befelhspanzer ;)

Greetz,

Jurrie
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

Erg netjes!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Thanks Sgt. Galée!

Greetz,

Jurrie
Plaats reactie