[Modelbouw] Waar te beginnen?

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Sgt. Gallée
Lid

[Modelbouw] Waar te beginnen?

Bericht door Sgt. Gallée »

Hey allemaal,

Ik heb besloten om een klein beetje te gaan modelbouwen. Ik zit met een aantal vragen:

-Welk merk verf raden jullie aan?
-Welk merk modelbouwkit raden jullie aan?
-Wat voor een soort/merk lijn?

Ik zat zelf te denken aan een diorama van Duitse soldaten in Rusland.
De laatste verdedigingslinie van de Duitsers eind '44 gevormd door Duitsers die 'verbeten' het laatste stukje 'Dritte Reich' verdedigen. Ik wilde een beginnetje maken met de set:

Desperate Defense van Dragon (Wat vinden jullie hiervan?):
[link]http://www.dragonmodelsusa.com/dmlusa/p ... id=DRA6273[/link]

Verder zou ik willen weten hoe ik erachter kom welke kleuren ik nodig heb voor een zo realistisch mogelijk effect?

Mvg,

Sgt. Gallée
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

-Welk merk verf raden jullie aan?:
Ik neem bijna altijd Revell
-Welk merk modelbouwkit raden jullie aan?
Neem een gemakkelijke modelbouwkit.
-Wat voor een soort/merk lijn?
Revell lijm met naald

Afbeelding
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hoi Sgt Gallée,

Dat is even heel goed nieuws, leuk :D!

Ik heb onlangs een artikel geschreven over "Hoe begin ik met modelbouw". Ik denk dat dat goed bij jouw vraag past! Het artikel kan je vinden op: www.plastickits.nl, beginnen met modelbouw

Wat je concrete vragen betreft:

1) Het merk verf ik zelf het beste vind om mee te kwasten enamel verf, oftewel op olie gebaseerde verf. Dit is verf van bijvoorbeeld Revell, Humbrol en Model Master. Eenieder heeft een eigen voorkeur uiteraard, maar ik denk wel dat enamel verf het meest gebruikte is. Ikzelf gebruik voor het airbrushen daarintegen weer acryl, oftewel op water gebaseerde verf, maar aangezien je met modelbouw wil beginnen neem ik aan dat je niet direct een dikke airbrush koopt :). Dus: enamel verf.

2) Ikzelf ben fan van Dragon. Niet te duur, zeer goede kwaliteit en bij de tanks enz vaak vele extra's en accesoires. Verder is Tamiya van goede kwaliteit, maar nog een tikkel duurder. Het is echter wel goed voor de beginner, over het algemeen is het zeer goede kwaliteit en het belangrijkste: het past vrijwel altijd perfect. Wil je goedkoper, maar toch nog redelijke kwaliteit? Dan kan je in mijn ogen het beste kijken naar bijvoorbeeld Italeri, Academy en soms Revell. Bij Revell heb je te maken met a) nieuwe kits, b) heruitgaves en c) mallen van andere merken die zij zelf gebruiken. Daarom wisselt de kwaliteit heel erg. Merken waar ik (in elk geval als beginner) zeker niet aan zou beginnen zijn Airfix (hier krijg ik misschien commentaar op van anderen :lol:), Zvezda en andere Oost-Europese merken. Die hebben vaak wel leuke onderwerpen, maar zijn lastig in elkaar te zetten.

3) Ik gebruik zelf ook Revell lijm met naald. Echter ik hoor de laatste tijd dat veel meer mensen Tamiya Thin Cement gebruiken, dus ik ga dit ook eens tzt kopen.

Wat diorama's betreft: ik zie heel vaak dat (beginnende) mensen een enorm diorama in hun hoofd hebben, groter is beter, etc etc. Begin aub een beetje klein. Gewoon een vignette (naam voor een klein diorama met enkele figuren) met een houten schuur ernaast oid. Gewoon niet te moeilijk. Als je namelijk echt een mooi diorama wil maken, ben je heel lang bezig met alles eromheen. Dat is overigens ook de reden waarom ik vaak kleine dio's maak, net iets groter dan de tank die ik erbij zet. Het is dan al lastig om een aantrekkelijk geheel te maken. Bij een groot diorama heb je al snel de kans dat bepaalde delen minder aandacht krijgen en dus minder mooi gedetailleerd zijn.

De Dragon set die je noemt lijkt me een prima setje, alle Dragon setjes zijn eigenlijk wel goed. Dit zijn ook nog zogenaamde Gen2 figuren, dit is de nieuwere serie van Dragon. Kost iets meer bouw-werk, maar het detail is ook veel beter!

Wat de kleuren betreft: zie het boekje dat erbij zit. Als daar een verftype wordt gebruikt dat je zelf niet hebt of niet kan kopen, dan kan je met Google Googlen naar color charts en color converters naar de bekendere verfmerken. Verder kan je op zoek naar foto's en aan de hand daarvan kleuren kopen en/of een beetje mixen. Het moet ongeveer goed zijn, kleuren zien er op schaal toch anders uit, dus het moet iig in de richting komen.

Dan verder nog wat handigheidjes: verdunner/schoonmaakspul voor enamel verf: gewoon terpetine halen bij de supermarkt, werkt perfect. Je kan ook speciale kwastenreiniger kopen van bijvoorbeeld Revell, maar dit is nergens voor nodig. Ten tweede: afplaktape: ik haal het altijd bij de Action. Why? Het werkt niet goed :lol:. Oftewel: als je tape gebruikt om dingen af te plakken, dan trek je niet de verf er mee af als je het tape er weer af haalt. En als je dan toch bij de Action bent, neem dan meteen een setje mesjes mee. Kost 1,49 en dan heb je 3 prima mesjes (+ extra bladen die je erin kan steken als ze stuk gaan). Verder moet je maar gewoon mn artikel lezen :).

Ik hoop dat je wat hieraan hebt :)

Greetz,

Jurrie
ww2passion
Lid

Bericht door ww2passion »

Goed nieuws want weer een bouwer erbij ! Jurrie heeft je al fantastisch te woord gestaan, maar het is dan ook een wereldgozer (hij zal dit toch niet lezen, LOL) !
Veel hoef ik hier niet meer aan toe te voegen, maar ik wil best ook even benadrukken dat je beter een goeie Dragon kit aanschaft, da's gewoon een topmerk doorgaans. Lekkere pasvorm is erg belangrijk, want het zou zonde zijn dat je hierdoor gedemotiveerd zou geraken en het begin van deze razend boeiende hobby zou mislopen.
Figuurtjes ook best Dragon nemen, de Gen 2 is super en benadert topkwaliteit resin figuren (harsgegoten, dure dingetjes).

Een gouden raad : laat je kop niet zot maken door je after market parts en -sets aan te raden, bouw eerst lekker recht uit de doos (OOTB : out of the box), poets elk onderdeeltje goed met een fijn schuurpapiertje waar nodig en verwijder met een superscherp scalpel eventuele gietnaden. Ook sinkholes (die ronde afdrukjes in je onderdelen soms) opvullen met bijvoorbeeld Tamya Putty. Als je het poetsen goed doet (ik vind dit erg leuk om te doen), dan ben je al een stap dichter bij een topmodel !!! Verwaarloos je dit, en denk je al aan een schildersessie, figuren, een diorama, eeuwig durende roem op het slagveld van de wedstrijdtafel, dan sla je de bal mis.
Gewoon je tijd pakken, netjes schoonmaken, spaarzaam lijm gebruiken, je plan goed doornemen voor je begint, dat zijn de voornaamste dingen in de eerste fase : het bouwen zelf.

Succes en laten zien he ! Guy
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

Echt super bedankt voor jullie enthousiaste antwoorden!

@Jurrie: Ik zal zeker een acount aanmaken op jouw forum!

Mvg,

Sgt. Gallée
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Sgt Gallee,

Mooi, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Greetz,

Jurrie
PS: Had je toevallig al een account aangemaakt? Ik heb net een paar *spam* accounts verwijderd maar ik ben bang dat ik de jouwe per ongeluk ook gedeleted hebt, PB me maar ff als dat zo is ;)
Spitfire236
Lid

Bericht door Spitfire236 »

hey,

Ik raad je de merken Dragon en Tamiya aan. Tamiya is idd wat duurder, maar op ebay en modelbouwbeurzen vind je deze wel aan lage prijzen (en aan hoge :) )
Kijk ook eens hier
Echt een handig forum.
(Dat van jouw ook Jurrie :wink: )

mvg

Thomas
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Op het modelbrouwers forum zit ik inderdaad ook, erg leuk (en wat actiever dan mn eigen forum ;))

Greetz,

Jurrie
special air service
Lid

Bericht door special air service »

nog een vraag over de verf van mijn kant.
ik heb liever verf van heller/airfix (wordt soms meegelevert in grote modeldozen) omdat dat op water basis is en makkelijker te verwijderen van de kwasten.
de revell verf gebruik ik ook wel maar ik kan het niet meer van m'n kwasten krijgen. (1x gelukt stond een 15 tot 20 min te schrobben)
dus, hoe krijg ik m'n kwasten schoon van de revell verf??
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Thinner of terpentine.
Revell heeft volgens mij ook kwastenreiniger in het assortiment zitten.
Mvg/Best regards, Sipke
special air service
Lid

Bericht door special air service »

oke

bedankt haplo. maar eens proberen
roadmaster
Lid

Bericht door roadmaster »

:) Welk soort of merk Air brush is goed voor de modelbouw? Iemand bijzonder goede ervaring ermee?

Nu werk ik nog steeds met kwastjes e.d

groet roadmaster die zich aan het beraden is om met airbrush te beginnen! 8)
be prepared & drive alert
ww2passion
Lid

Bericht door ww2passion »

Wel Roadmaster, ik heb een Aztek waar ik erg tevreden van ben. Het grote voordeel is dat reinigen eigenlijk kinderspel is, en je hebt verwisselbare nozzles (neuzen met naaldjes in voor verschillende effecten en fijnheid). Ik gebruik hem ondertussen drie jaar en met het goede onderhoud ga ik er nog jaren bij doen. Voor mij een dikke 9 op 10. Zeker ook voor wat de prijs aangaat, 150 euro (tegenwoordig zelfs goedkoper denk ik !) voor de hele set met drie nozzles, enkele feed cups, aanvoerslang etc...
splinter
Lid
Contacteer:

Re: [Modelbouw] Waar te beginnen?

Bericht door splinter »

:D ook leuk om mee te starten. Je hebt gelijk een onderwerp!
http://modelbunkers.nl/

succes
Jurrie
Moderator
Moderator

Re:

Bericht door Jurrie »

roadmaster schreef::) Welk soort of merk Air brush is goed voor de modelbouw? Iemand bijzonder goede ervaring ermee?

Nu werk ik nog steeds met kwastjes e.d

groet roadmaster die zich aan het beraden is om met airbrush te beginnen! 8)
Die WW2Passion noemt wordt inderdaad vaak gebruikt. Een ander veel gebruikte airbrush, die ik zelf heb, is de Harder&Steinbeck Evolution 2-in-1 van Airbrush Services Almere (http://www.airbrush-services-almere.nl). Kost wat, maar dan heb je ook een ding waar je alles mee kan. Je hebt geloof ik tegenwoordig ook nog een goedkopere versie van H&Sdie ook prima geschikt is voor modelbouw, maar dan moet je ff op de site kijken.
Plaats reactie