[Kitmaker Campaign] - [Stuart AF, Lysander AF] - [27-01-08]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator

[Kitmaker Campaign] - [Stuart AF, Lysander AF] - [27-01-08]

Bericht door Jurrie »

Hey mensen,

Op http://benelux.kitmaker.net wordt binnenkort een leuke campaign gestart. Dit houd in dat iedereen een 1:72 model maakt (eventueel met diorama). Waarom? Gewoon voor de fun :)! Ik ga de progress ook bijhouden op dit forum.

Ik ga ook meedoen, en wel met een Stuart van Matchbox 1:76 in een Noord-Afrika setting. Indien ik genoeg tijd heb dan maak ik ook een Lysander erbij in een dio. Deze is van Airfix 1:72.

Pics van de dozen:

Afbeelding
Afbeelding

Hieronder volgt meteen ff een update :)

Greetz,

Jurrie
Laatst gewijzigd door Jurrie op 27 jan 2008, 15:17, 11 keer totaal gewijzigd.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Bedankt voor de aanmoedigingen. Ik ben er vandaag weer flink mee bezig geweest.

Wat heb ik gedaan?
- De wielen van de sprues afgehaald en de naad die erop zat eraf geschuurd. Een heel gedoe met zulke kleine wielen ;)
- Het grootste deel van de turret gemaakt
- Het grootste deel van de hull gemaakt
- MG en de kanonloop een beetje uitgeboord. Gaat natuurlijk lastig op deze schaal.
- Bij de hull de grootste kieren gevuld. Ik heb net zelf de foto's nog even goed bekeken, hier en daar kan evt nog wat gevuld worden, maar het is allemaal zo priegelig in 1:76..."in real life" zie je die kier niet, met zo'n macro zie je het natuurlijk heel goed. Maar ok, ik ga kijken of ik nog meer kan vullen
- Het bevestigingspunt van de MG op de turret gevuld met putty en ik heb een nieuwe mount ahv foto's gemaakt. Het is gemaakt van stretched sprue en evergreen. D'is mn eerste scratchervaring (op 1 klein dingetje na voor mn Me P1101 die ik ooit gemaakt heb) en dan meteen 1:76 :P. Het lijkt goed in real life, maar again, zo'n macro laat meer zien dan je wil hehe. Maar al met al is het denk ik wel aardig en iig een stuk beter dan hoe het origineel is. Helaas heb ik daar geen piccie van gemaakt.

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat staat er op het program
- Eventuele kieren verder vullen
- Alle details monteren
- En dan kan er begonnen worden aan het spuit/weather werk enz :)

Greetz,

Jurrie
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Jurrie; misschien een tip: neem wat meer tijd voor de bouw fase...
Ik heb zelf vele Matchbox bouwdozen gemaakt waaronder ook deze Stuart. Matchbox bouwdozen zijn heel basic en solide. Ik heb nog nooit enige kieren of iets dergelijks gehad.
Naast de kieren die ik hier zie (welke je moet opvullen wat lelijke gevolgen kan hebben voor de bouten) zie ik ook dat de platen op de zijkant er scheef zijn opgelijmt. Daarnaast weet ik van deze bouwdoos dat de koepel op de hull geplaatst moet worden en met een plaatje aan de onderkant verankerd moet worden. Je moet dan wel eerst de bovenkant van de hull in een basislaag geverfd hebben en blijkbaar had je daar geen zin in.
Ik weet dat je met verf en sprays/washes een hoop kan wegwerken/verbloemen, maar neem misshien iets meer tijd voor het bouwen.
Gewoon een tip en keep up the good work!!

Veltro

P.S: Italeri komt binnenkort met enkele 1:72 Italiaanse modellen dus daar verheug ik me nu al op!!
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hoi Veltro,

Bedankt voor je reactie en de tips. Langzamer/zorgvuldiger bouwen dan dit kan niet. Alles is vooraf netjes geschuurd, vervolgens secuur in elkaar gezet. Kieren zitten er toch echt, zie de foto's, alles is netjes geschuurd voor montage e.d. Ik had ervoor kunnen kiezen ze niet te vullen/schuren, dan was het je waarschijnlijk niet eens opgevallen na het spuitwerk (ik denk dat dit het belangrijkste punt/opmerking is). Maar ik heb er toch voor gekozen er wat aan te doen. Misschien heb je die zelf over het hoofd gezien of er niets mee gedaan, dit is natuurlijk al een heel oude kit. Dus dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is natuurlijk ook zo dat bijv: die turret en hull op de foto 2 tot 3 keer groter zijn dan dat het ding werkelijk is. Met een goeie macro foto zie je echt alles ;) (ook een nadeel :P). Het valt "in het ecchie" veel minder op, dan bijv ook bij een 1:35 tank.

Wat je met de platen op de zijkanten precies bedoeld snap ik niet, ik zie dat 1tje ietssssssjes scheef zit, maar de anderen zitten er recht op.
Daarnaast weet ik van deze bouwdoos dat de koepel op de hull geplaatst moet worden en met een plaatje aan de onderkant verankerd moet worden. Je moet dan wel eerst de bovenkant van de hull in een basislaag geverfd hebben en blijkbaar had je daar geen zin in.
Ik weet dat je met verf en sprays/washes een hoop kan wegwerken/verbloemen, maar neem misshien iets meer tijd voor het bouwen.
Dit is natuurlijk onzin. Als ik gewoon alles had vastgezet, kon ik het in 1 kleur spuiten (en daarna de blauwgrijzige camo) en vervolgens washes etc. Geen probleem. Ik maak em dan zo dat ie niet kan draaien (uiteraard). Ik ben hier niet voor het speelgoed waarbij de turret kan draaien maar voor het maken van een leuk modelletje :P. Anyways: ze zitten nog los van elkaar (ik verf en weather ze los van elkaar) en pas op het laatste moment lijm ik de turret gewoon vast met een druppel lijm :).

Thanks voor de verdere aanmoediging, dat gaat wel goed komen ;)

Greetz,

Jurrie
PS:
P.S: Italeri komt binnenkort met enkele 1:72 Italiaanse modellen dus daar verheug ik me nu al op!!
Oke, lachen! Zullen wel enkele 1:35 modellen zijn die ze verkleinen naar 1:72, ze hebben in die schaal nl redelijk wat Italiaans uitgebracht de laatste tijd!
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Leuk dat je er een foto bij hebt met vingers; dat geeft een duidelijker beeld hoe klein zo'n bouwpakket eigenlijk is.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Veltro schreef:
Er zijn al redelijk wat sets van 1/72 Italianen, en ik denk dat Italeri 1 van de sets opnieuw uitbrengt (hebben ze vaker gedaan nl.):

http://www.plasticsoldierreview.com/Per ... html#Italy
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

@okke,

Had ik niet eens aan gedacht, maar zo kan je het wel goed zien.
Rednas schreef:
Veltro schreef:
Er zijn al redelijk wat sets van 1/72 Italianen, en ik denk dat Italeri 1 van de sets opnieuw uitbrengt (hebben ze vaker gedaan nl.):

http://www.plasticsoldierreview.com/Per ... html#Italy
Ja, maar niet van Italeri ;). Volgens die site 1 setje. Maar toch, alles bij elkaar nog niet veel. En ik denk ook dat er gedoeld werd op voertuigen, die zijn helemaal lastig te vinden 1:72 (Italiaans dus), via de gangbare merken :). Maar wel een handige site overigens!

Greetz,

Jurrie
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Jurrie; de kieren etc zitten er bij mij echt niet :wink:
We kunnen hier natuurlijk over gaan discussieren, maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb meer dan 150 1:72 bouwdozen gebouwd en mijn ervaring met deze schaal is dat je beter wat aan de bevestigingen aan de binnenzijde kan verwijderen dan te gaan plamuren. De gevolgen zijn op deze schaal namelijk veel opvallender dan in 1:35.

En over de turret; ik vind het altijd een sport om alles bewegend te krijgen. Dit geeft ook een voordeel bij maquettes, je kan immers het model nog alle kanten op laten wijzen. Maar goed, dit is een mening.

@Rednas; al die soldaatjes heb ik al. Nee Italeri brengt enkele oude niet meer verkrijgbare ESCI modellen uit en enkele totaal nieuwe. in schaal 1:72 wat Italiaanse voertuigen, vliegtuigen en zelfs een MTB.

Ik heb al wat Italiaans 1:72 spul, maar daarvoor moet ik naar speciaalzaken en vaak is het resin.

Veltro
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Ik heb meer dan 150 1:72 bouwdozen gebouwd en mijn ervaring met deze schaal is dat je beter wat aan de bevestigingen aan de binnenzijde kan verwijderen
Dat noem je niet in je eerste post en is dan blijkbaar wel een belangrijk punt om kieren te vermijden. Ik zal het es in de gaten houden mocht ik nog es een 1:72/76 kit gaan bouwen. Bedankt voor de tip!

BTW, 150 stuks, dat zijn er echt veel. Binnen hoeveel tijd heb je die in elkaar gezet en bouw je nog steeds? Als het laatste is: post es wat modellen, dan kan iedereen van elkaar leren ;).

Heb je niet ook een foto van je Stuart? Ik ben wel benieuwd ;)

Greetz,

Jurrie
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Jurrie; mijn reactie ging eerst enkel om het bouwpakketje van de Stuart. De latere opmerking is een algemene.

Ik doe nu 13 jaar aan 1:72 modelbouw. De laatste tijd wat minder door omstandigheden. Volgend jaar ga ik weer lekker beginnen.Mijn vrouw en ik hebben een nieuw huis gekocht en ik heb dan de gehele zolder voor mijn militaria en modelbouw beschikbaar.

Veel bouwdoosjes zitten in dozen opgeslagen (zullen er wel wat sneuvelen :wink:), maar ik ga kijken of ik er in het weekend wat kan uithalen voor wat foto's. Als het meezit ook de Stuart!!

Veltro
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Veltro,

Thanks voor je reactie. Ik ben wel benieuwd dan naar je 1:72/76! Als je ermee bezig gaat moet je ook echt ff pics posten :D. Congratz met je nieuwe huis btw!

@allen,
Oke mensen,

Tijd voor een nieuwe update!

Wat heb ik gedaan?
Ben weer ff wat verder geweest. Heb nog wat details geadded en vervolgens een preshade aangebracht op de wielen, hull en toren. Ook heb ik een heeeeeeel klein beetje structuur toegevoegd achter de wielen mbv pigment en terpetine om het te fixeren.

Ik heb nu in totaal 6 onderdelen van de Lysander van de sprues af gehaald, de eerste 4 heb ik gevuld en geschuurd (de stoelen en tussenschotten) en de 2 romphelften ben ik nu mee bezig. Ik heb al geplamuurd, nu moet ik nog gaan schuren... :S

Pics
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat ga ik doen?
- Vlakken inkleuren met zandgeel en dan lichtjes overal eroverheen, zodat de preshade nog een klein beetje te zien blijft
- Verder met de bouw van de Lysander
- Verven van de wielen

Tot de volgende update.

Greetz,

Jurrie
Bart Geraerts
Lid
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Mooi resultaat tot hiertoe! Vraagje, zijn die modellen nog zo glanzend nadat ze hun final laagje verf gekregen hebben? Of is dit - helaas - eigen aan het merk?
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hoi Bart,

Bedankt voor je reactie! Het plastic glanst een beetje, ook heb ik even glanzende zwarte verf gepakt voor de preshade (geen speciale reden, het maakt niet veel uit of je glanzend of mat neemt, uiteindelijk zie je er toch niets van terug..alleen zullen bepaalde gele plekken aan de randen "iets donkerder" zijn)

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Oke mensen, ik ben weer iets verder gegaan. Ik heb de basislaag voor de Stuart aangebracht. Dit was het eenvoudige gedeelte :roll: , want nu moet straks de blauwige laag erop.

Weet iemand toevallig precies de kleur van Tamiya die ik hiervoor nodig heb? Of evt een mix van andere Tamiya kleuren? Of evt een merk dat precies de goede kleur maakt als Tamiya dit niet doet? Ik ben benieuwd!

Pics
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de volgende updat dus hopelijk in two-tone, maar dat hangt er even van af hoe snel ik de juiste kleur te pakken krijg.

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hoi mensen,

Wat later dan gedacht, maar dan toch weer een update :). Wat heb ik gedaan? Een deel van de camolaag aangebracht. Er moeten nog enkele vlakken ij, maar so far so good. Ik ga misschien ook nog die blauwe vlakken iets oplichten, even kijken in hoeverre het lukt en of het wel zinvol is.

Ook heb ik nog ff een foto toegevoegd om de preshade wat duidelijker te laten zien (foto #1). Laatste note: 1 koplamp is afgebroken, die heb ik nog...lijm ik er straks weer ff op ;).

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Plaats reactie