Veltro's Modelbouw

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Jurrie Zoals een tijdje geleden beloofd; een paar foto’s van enkele van mijn 1/72 en 1/76 voertuigen. Ze lagen opgeslagen voor de verhuizing, dus er zit hier en daar wat stof op.
Diorama’s en andere voertuigen/vliegtuigen/schepen kan ik momenteel niet laten zien. Misschien na de verhuizing.

1: Revell; Panzerkampfwagen IV (Italie 1944)
2: Airfix; DUKW (Pacific 1944)

Afbeelding Afbeelding

3: Matchbox; Char B1 (Frankrijk 1940)
4: Revell; Panzerkampfwagen V Panther (Italie 1944)

Afbeelding Afbeelding

5: Matchbox; M24 Chaffee (Nederlands Indie 1947)
6: Matchbox; Humber Armoured Car + Airfix; Bren Carrier (Nederlands Indie 1947)

Afbeelding Afbeelding

7: Airfix; LVT + Jeep (Pacific 1944)
8: Matchbox; SdKfz 251 (Italie 1944)

Afbeelding Afbeelding

9: ESCI; M13/40 (Noord Afrika 1941)
10: Matchbox: M3 Stuart (Nederlands Indie 1947)

Afbeelding Afbeelding

11: Airfix; M3 Grant
12: Waterloo: Folgore Para’s met 47/32 M35 AT. (Noord Afrika 1942)

Afbeelding Afbeelding

13: Airfix; SdKfz 9 (moet nog een wash hebben) + Revell; Paarden (Italie 1944)

Afbeelding

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Even een apart topic voor deze post gemaakt.

De modellen zien er strak uit Veltro!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Hey Veltro,

Leuk dat je ook nog even je modellen hebt gepost! Je maakt het je er wel makkelijk vanaf met die kleine foto's, niet alles is te zien zo :P. Toch zal ik je ook even constructieve comments geven, zodat je er wat mee kan en evt je modellen nog meer kan verbeteren!

Panzer IV
De begroeiing is wat grof (ik denk dat je spul van een treinenzaak hebt gebruikt), ik denk dat je nog wel wat fijner materiaal kan gebruiken. Ik kan niet exact 1-2-3 wat geschikts voor je 1:72 bedenken, maar voor 1:35 worden vaak kruiden gebruikt en tegenwoordig heb je ook 1:35 blaadjes enz (helemaal makkelijk). Ook de kleur had je misschien nog wat kunnen bijverven om iets meer contrast te hebben.

DUKW
Kan hier weinig over zeggen, staat wel erg ver weg. Wel een leuk schema met decals en kleuren, zit deze standaard bij de kit?

Char B1
Wat een leuke kit! Heb die nog niet eerder gezien. Vind deze echt 1 van de mooiere ook met de kleuren enz! Ook denk ik dat je hier washes e.d. gebruikt hebt? Ziet er goed uit!

Panther V
Ziet er ook mooi uit met veel diepte! Voor zover te zien natuurlijk, ook deze staat wat ver weg ;)

M24 Chaffee
Ondanks dat ie wat ver weg staat kan ik wel zien dat de trackkleur geel is ?! Die moet/kan je neem ik aan nog ff het goede kleurtje geven?

Humber Armoured Car + Airfix; Bren Carrier
Leuk onderwerp, valt verder niet heel veel over te zeggen omdat de foto klein + donker + ver weg is :(

SdKfz 251
De roodbruin is denk ik een beetje te rood. Verder heb je denk ik bij deze niet echt goed (genoeg) de verf verdund, je ziet het er gewoon op liggen. Bij de Char en Panther zit de verf er volgens mij beter op!

LVT + Jeep
Je ziet hier eigenlijk hoe groot zo'n LVT wel niet is hehe. Lachen! Ik vind het wel jammer dat je slechts 1 kleur groen hebt gebruikt, er zit geen subtiele kleurvariatie in. Dit kan je bereiken met voornamelijk preshading en als je een airbrush hebt het spuiten van diverse tinten groen, die heel dicht bij elkaar liggen maar net wat anders zijn. Ook kan je eventueel washes gebruiken, maar de kans is aanwezig dat je die al gebruikt hebt. In dat geval is er niet heel veel van te zien, dit komt doordat je een donkere basiskleur hebt gebruikt. Bij mijn modellen gebruik ik tegenwoordig een basiskleur die eigenlijk te licht is, maar door de weathering e.d. wordt het altijd weer wat donkerder, waardoor je op het einde precies op de goede kleur zit ;)

M13/40 (de stuart is helaas weg ?!)
Ook bij deze tank (leuk onderwerp overigens ook!) had je nog wat meer met kleurvariatie kunnen doen. Omdat het een lichte kleur tank is kan je met washes ook al een groot kleurverschil krijgen.

M3 Grant
Nog een leuk model, je bouwt an sich niet echt mainstream volgens mij, wat ik wel leuk vind :P. Nice!

Folgore Para’s met 47/32 M35 AT
Ook niet alledaags, maar kan er niet al teveel over zeggen omdat het een wat kleine pic is.

SdKfz 9 (moet nog een wash hebben) + Revell; Paarden
Haal aub die plaatjes onder die paarden weg en zet het geheel op een mooi plankje :P.

Overall: kan je niet es wat plankjes maken of kopen met naamplaatjes om zo het geheel te presenteren. Is misschien wel leuk! Mits je het ergens neer wil zetten natuurlijk, als het weer in de doos verdwijnt heb je er weinig an ;).

Toch leuk, bedankt voor het posten!

Greetz,

Jurrie
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Jurrie; ik had toch gezegd wat foto's te posten :wink: .
Over de kleine foto's: ik kreeg ze niet verder ingezoemd, terwijl ze toch scherp waren en het model er geheel op stond.

Over je comments:
Panzer IV:
"De begroeiing is wat grof (ik denk dat je spul van een treinenzaak hebt gebruikt)" Klopt helemaal en ben het helemaal met je eens. Ik weet wel fijnere begroeing te koop, maar dit is vrij prijzig. Misschien kan ik de begroeing inderdaad iets bijtippen, dit zal meer diepte en diversiteit geven.

DUKW:
De decals en kleurencombinatie zijn niet die van de originele kit.

Char B1:
Is zeker een leuke kit. Revell heeft deze Matchbox kit 2 jaar geleden opnieuw uitgebracht (komt samen met een Renault FT17)

M24 Chaffee:
"Ondanks dat ie wat ver weg staat kan ik wel zien dat de trackkleur geel is ?! Die moet/kan je neem ik aan nog ff het goede kleurtje geven?"
HAHA, je hebt gelijk. Maar orgineel waren de tracks grijs. Deze zijn door ouderdom verkleurt!!! :lol:

Humber Armoured Car + Airfix; Bren Carrier:
Alhoewel niet te zien op de foto: de Humber is erg goed gelukt. De Bren Carrier iets minder. Deze Airfix kit was ook niet al te best.

SdKfz 251
"De roodbruin is denk ik een beetje te rood. Verder heb je denk ik bij deze niet echt goed (genoeg) de verf verdund, je ziet het er gewoon op liggen. Bij de Char en Panther zit de verf er volgens mij beter op!"
Ik heb de Panzer IV, Panther, SdKfz 251 en nog wat kits in dezelfde periode gebouwd in hetzelfde kleurenschema. Het roodbruin is dus bij alle kits hetzelfde en in dezelfde dikte.
Ik denk dat de foto de verkeerde indruk wekt.

LVT + Jeep:
"Ik vind het wel jammer dat je slechts 1 kleur groen hebt gebruikt, er zit geen subtiele kleurvariatie in."
Ik geef je hierin gelijk. Maar bij dit model heb het voorgeschreven US Army groen gebruikt en zo heb ik de kit helemaal geverfd. Misschien had het op een andere manier mooier geweest, maar in WO2 had men daar denk ik ook geen oog voor.

De Stuart stond er eerst nog wel?

M13/40:
Ik heb hier inderdaad geen wash gebruikt. Veel M13/40 kwamen rechtstreeks uit de fabriek de woestijn in rijden, maar misschien komt er nog een wash. Een wash kan ook weleens verkeerd uitvallen en aangezien ik deze kit voor veel geld 2dehands had gekocht durfde ik de gok niet aan. Nu Italeri echter de kit opnieuw heeft uitgebracht en ik er inmiddels 2 van heb gekocht....

Over plankjes:
Ik lijm nooit iets vast en hou altijd de steuntjes op mannetjes/paardjes etc. Ik maak namelijk grote maquettes waarop ik graag dingen verplaats etc. Bij mij kan ook alles bewegen (van koepels tot cockpits). Misschien een andere uitgangspositie, maar dat vind ik gewoon leuk. Het kind in mij 8)

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Bedankt voor je reactie terug! Ik hoop dat je nog es wat gaat bouwen en het hier misschien ook neerzet ;)

Greetz,

Jurrie
Plaats reactie