Never Forget Them schreef:Mijn interesse is ook mede door bob gekomen. Vanaf mijn interesse in wo2 en re-enactment heb ik eerst een hoop info ingewonnen. E-company van 506th PIR heeft zelfs in mijn dorp waar ik mijn hele leven al leef gevochten. Maar voordat ik ging re-enacten ging er een hoop vooraf, ik wilde niet als een leek daarin stappen. Natuurlijk eerst op internet gekeken. Maar helaas kwam ik daar ook veel tegenstrijdige info tegen, dus dan maar boeken gekocht en gaan lezen. De interesse ging uiteindelijk verder dan bob en in mijn dorp hebben ook andere company's dan de bob-company gezeten. Van de 101st airborne maar ook andere divisie's. Toch uiteindelijk maar met 101st begonnen met re-enacten. Is toch het meeste over te vinden en het makkelijkst, later toch ook maar 82nd erbij gedaan. Maar nu ben ik ook met poolse parachutisten bezig, ook hier in de buurt gevochten, maar veel minder over te vinden dan 101st.
Re-enactment gaat niet om een film naspelen. Dan kan je je eigen ook als batman gaan verkleden (ook een held). Het gaat erom dat je mensen iets wilt leren over het verleden. Uiteindelijk doe je re-enactment niet voor jezelf maar voor het publiek.
@dbloc: Je interesse is er. Dat is als eerste belangrijk. Ga nu eerst wat re-enactmentevents af. Lees boeken, kijk op internet rond (kijk altijd hoe betrouwbaar een site of een artikel is) en doe dat rustig, re-enactment start je niet in een paar dagen of weken op. Kijk of het je echt intereseert de 101st airborne divisie. Als dat zo is:
Zoek foto's van de soldaten toen, hierop kan je zien wat ze hadden en hoe ze eruit zagen. Kijk of het financieel haalbaar is, in een half uniform sta je voor lul. En ga dan rustig kijken waar en wat je moet kopen. Meld je aan bij een officiele re-enacmentvereniging en die helpen je weer verder als het goed is.
Re-enactment is niet een spel zoals sommige het zien, het is ook niet je favoriet held naspelen. Het is iets waar je serieus mee bezig moet zijn en je je eigen uiteindelijk voor 100% in moet zetten. Na wat boeken zal je weten wat de 101st airborne divisie allemaal aan had en hoe ze vochten, wat die speciale band was en nog veel meer.
Ga niet te gehaast te werk. Het ziet er allemaal heel gaaf en mooi uit natuurlijk, maar er zit meer achter dan je op het eerste gezicht zou denken, de battles zijn maar een heel klein deel. En natuurlijk wil je het liefst morgen al starten, maar kijk eerst rond. Het is meer dan bob, en zoals je misschien al merkt hier zijn mensen die alleen om bob gaan re-enacten niet erg geliefd. En normaal mens kijkt ook televisie, maar jij moet er, als re-enactor meer over weten.
Je interesse is er, maar dat is het begin, ga nu rustig verder en kijk over een jaar nadat je wat evenementen hebt bezocht en boeken hebt gelezen verder wat je nu wilt. Dan kan je altijd nog gaan re-enacten.
En neem deze tekst alsjeblieft van mij aan als je een goede re-enactor wilt worden. Hopelijk lezen dit meer mensen dan alleen dbloc. Want tussen 'Band Of Brothers' en re-enacment zit nog een lange weg, die ik ook zelf deels heb ondervonden. Dit is niet om je te ontmoedigen maar om te zorgen dat je een goede re-enactor wordt.