[IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [19-10-2008]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

[IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [19-10-2008]

Bericht door Jurrie »

Hey allen,

Ik heb nu al redelijk wat armor kits gebouwd en wil wat meer gaan doen met PE en dergelijke om alles nog wat op te leuken. En dan bedoel ik niet alleen de twee PE roosters die soms bij een kit zitten :P, maar net iets meer (echter wil het ook niet te gek maken).

Om die reden heb ik op de afgelopen IPMS beurs, vorig jaar in Nieuwegein, Trumpeter's Fahrgestell Panzer IV gekocht. Het onderwerp spreekt me niet direct echt aan, vind het niet echt een supermooi ding, maar aan de andere kant is het apart, goed te bouwen en above all...er zit standaard flink wat PE bij! Namelijk 6 PE frets, waarvan een stuk of 4 met wat ingewikkeldere onderdelen. Om meteen de handel goed aan te pakken heb ik een paar weken geleden een EtchMate gekocht. Werkt overigens perfect, heb het een en ander al uitgetest :).

Anyways, de kit nu. De kit is tot nu toe zeer goed te bouwen. Trumpeter heeft enige moeite met het tellen van het aantal wielen, want dat staat een paar keer verkeerd in de handleiding. Verder is alles goed gedetailleerd en het past over het algemeen goed. Hier en daar zijn wat pinnetjes te smal, waardoor je een beetje moet 'fiddlen' om alles goed in positie te krijgen en vast te lijmen. Maar verder 'valt de kit' tot nu toe bijna in elkaar. Ik ben al met de tracks bezig en deze zijn een verademing in vergelijking met de tracks van de kleine Panzerbefehlswagen die ik onlangs heb gebouwd, ze passen perfect en komen goed uit het rekje! Tevens heb ik de tip van Martin Visser overgenomen om grotere stukken te maken en ze niet direct vast te plakken aan de tank, zodat ik ze tijdens de airbrushfase eraf kan halen en seperaat kan afhandelen, erg handig. Goed, let's start business, wat heb ik gedaan, pics en wat staat er op het program:

Wat heb ik gedaan
- Loopwielen en alles wat erbij hoort zit er op
- Achterkant deels gedaan
- PE haakogen (of hoe noem je die dingen) aan de voorkant. Deze heb ik met de etchmate gemaakt en gelijmd met secondelijm. Dit onderdeel zit er ook in plastic bij, check eens goed wat de verschillen zijn! De PE zijn echt veel dunner e.d.
- Tracks

Pics
De doos
Afbeelding
De goodies
Afbeelding
De eerste bouwstappen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vergelijking PE/plastic
Afbeelding
Afbeelding

What's next
- Tracks afbouwen
- Beginnen met bouwen upper hull en experimenteren met alle PE delen die erbij horen.

Tot de volgende update!

Greetz,

Jurrie
Laatst gewijzigd door Jurrie op 15 aug 2008, 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [30-03-2008]

Bericht door okke »

Wat is PE?

Het ziet er naar uit dat dit een mooi voertuig kan worden. Ik ben benieuwd naar de voortgang.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [30-03-2008]

Bericht door Jurrie »

Hoi Okke,

PE = photo etch, oftewel de metaaldelen die je ziet (goudgelige kleur). Dit zijn detailonderdelen :). Ik ben er zelfs op dit moment mee aan het priegelen. Het is wat meer werk, vandaar dat het wat langer duurt dat ik een nuttige volgende update heb :)

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [12-05-2008]

Bericht door Jurrie »

Bij deze eindelijk een update van het Fahrgestell Panzer IV. Het duurt allemaal wat langer, doordat ik moet wennen aan het werken met PE. Het gaat an sich best aardig; kan hier en daar misschien nog wat mooier maar ik moet het ook een beetje leren. Dat is precies waar deze kit voor is bedoeld ;).

Allereerst heb ik de voor- en achterflappen van de fenders vervangen. Dit hield in een complete fender in stukken snijden, de PE delen monteren en nog wat plamuren en schuren. Vervolgens PE scharnieren toevoegen en van een stukje brass koperkabel. Dit zit allemaal overigens bij de kit.

Daarna ben ik verder gegaan met de opbouw waar hier en daar ook wat PE delen gemonteerd moeten worden. Al met al is het een ideale kit om te beginnen met PE! Je kan goed oefenen en de meeste delen zitten er naast het PE ook nog in plastic bij. Aangezien ik wil oefenen monteer ik zoveel mogelijk PE delen ;).

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot de volgende update ;)

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [12-05-2008]

Bericht door Haplo »

Dat PE ziet er inderdaad mooier uit.
De schroeven komen ook mooier naar voren.
Heb je van 1 van die fenders een knik in gemaakt?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [12-05-2008]

Bericht door Jurrie »

Hallo Haplo,

Bedankt voor je reactie. Wat betreft je vraag: de PE demonstreert goed hoe dun het materiaal eigenlijk is. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om een beschadiging te maken, waarbij een spatbord verbogen is ;). Dit is wat in het echt ook vaak gebeurde. Daar ga ik dus wat beschadiging en/of modderophoping maken!

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [15-08-2008]

Bericht door Jurrie »

Hoi allen,

Eindelijk tijd voor een update. De reden waarom dit zo lang geduurd heeft is de volgende: sinkmarks. Trumpeter is daar heel goed in. In de hele opbouw zaten overal ronde gaten die opgevuld moesten worden met putty en vervolgens kan je de handel weer gaan schuren. Dit heeft ontzettend veel tijd gekost.

Hierna heb ik nog wat supports gemaakt van PE (je kon kiezen: of plastic of PE steunen..tja, ben nu al zo lang bezig, kan net zo goed de PE dingen kiezen hehe) waarbij bij elk ding nog een x-aantal PE boutjes moesten worden ingevoegd. Die krengen zijn amper te zien hehe! Het resultaat wordt er overigens wel beter op, de PE delen zijn veel fijner dan de plastic parts.

Anyways, hieronder de pics van hoe ver ik ben. Op de tweede foto kan je goed het probleem van de sinkmarks zien, op de laatste foto zie je een deel van een PE mount met allemaal boutjes erin..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stap is eigenlijk het bouwen van de kraan. En da's ook al niet even eenvoudig, da's bijna een aparte kit op zich. Maar goed, het is echt al een imposant ding nu, dus als het straks af is is het helemaal mooi :)

Greetz,

Jurrie
Männlein
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 aug 2008, 15:06

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [15-08-2008]

Bericht door Männlein »

Een mooi, origineel ontwerp tank. Heb nog nooit zoveel PE-onderdelen gezien in een doos, hoewel ik vaker een trumpeteer-model heb gemaakt. Het geeft inderdaad een mooier effect. De tank begint al mooi te worden. Ik had voor het zien van dit model eigenlijk nooit van de fahrgestell PZIV gehoord, is dit vergelijkbaar met de Bergetiger? Trumpeteer heeft wel vaker originele tanks waarvan meestal personen zonder speciale interesse in duitse tankproductie nooit gehoord hebben (E-100 alternatieve koepel, Dickermax ect.) hoop dat het een mooi eindresultaat geeft, succes
unser weg ist der richtiger weg
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [15-08-2008]

Bericht door coco »

Dit ziet er echt top uit!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [19-10-2008]

Bericht door Jurrie »

@mannlein,
Inderdaad erg origineel, ik heb em nog maar 2x gebouwd gezien ergens op internet. Ben benieuwd dus hoeveel ze ervan gekocht hebben hehe. Dit is een munutiesleper voor zo'n Karl/Loki 54cm kanon :). Een BergeTiger/Panther etc is meer een soort mobiele werkplaats.

Trumpeter heeft idd een aantal originele tanks, dat maakt het wel leuk. Vind het zelf leuk om een model te bouwen die niet de doorsnee bouwer ook bouwt, dat onderscheid je net wat even ;)

@coco,
Thanks nog :)

@allen,
Oke dan, de bouw-fase is soort-van af :). Het enige wat ik eraf gelaten heb is de PE klep die bovenop de katrollen zit. Kreeg ik niet fatsoenlijk bevestigd, deels door het iets te dikke touw.

Dat touw zit er wel aar-dig omheen, kan nog wel iets beter misschien, maar ik doe het er voor nu maar even mee. Kan ik eindelijk aan de afwerking beginnen (naja, moet ook nog 1 kant van de tracks doen, zucht ;)).

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Dasreich
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 mei 2008, 16:50
Locatie: heythuysen

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [19-10-2008]

Bericht door Dasreich »

zeker mooi
lekker granatje :P

mvg
Heute wollen wir marschieren.
Einen neuen Marsh probieren.
In dem schönen Westerwald
Ja da pfeift der Wind so kalt
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [19-10-2008]

Bericht door Charly1975 »

Netjes !

Werken de katrollen ook daadwerkelijk ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [19-10-2008]

Bericht door Jurrie »

@dasreich,
Thanks :). Dat granaatje moet je niet op je huisje krijgen :P.

@Charly1975,
Thanks. De katrollen werken niet helaas, denk wel dat het mogelijk is om het deels werkend te krijgen, maar dat kost nog wat meer effort. Het gebruikte touw is ook eigenlijk wat te dik, dus met ander touw zou het wat makkelijker gaan denk ik :)

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [19-10-2008]

Bericht door iknowdintoo »

Jurrie schreef: Thanks :). Dat granaatje moet je niet op je huisje krijgen :P.
Je kan er bijna in wonen :P
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: [IP] - [Trumpeter 1:35 Fahrgestell Panzer IV] - [19-10-2008]

Bericht door coco »

Zeer nette vooruit gang weer Jurrie, keep up the good work :D
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie