[IP] - [Tamiya 1:35 Daimler Dingo Mk II] - [20-12-2008]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Jurrie
Moderator
Moderator

Re: [IP] - [Tamiya 1:35 Daimler Dingo Mk II] - [29-06-2008]

Bericht door Jurrie »

coco schreef:Ziet er netjes uit, ghehehe een duitse affe, dat ziet er wel beetje vreemd uit, maar toch zeer netjes!
Ja, ik had die nog geschilderd klaarliggen. En hij zit mooi voor een vlak dat wat minder gelukt was ;). SSSSst, tegen niemand zeggen ;). Maar in de oorlog werd er uiteraard nog weleens wat 'uitgewisseld' qua materiaal, dus vandaar dat ik em daar heb. Is een grappig detail :)

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Re: [IP] - [Tamiya 1:35 Daimler Dingo Mk II] - [15-08-2008]

Bericht door Jurrie »

Hoi allen,

Eindelijk heb ik dan tijd gevonden om weer eens wat te bouwen..en ik heb goed nieuws, de bouwfase van de Daimler Dingo is afgerond! Dit ging niet geheel zonder problemen. De boven- en onderbouw waren lastig samen te voegen, omdat er een enorme speling was. Uiteindelijk zie je dit niet verder in het resultaat (of ik moet van de onderkant foto's maken). Verder echter minimaal wat putty en verder ging de bouw prima.

Ik ga nog wel wat accesoires bijvoegen, maar die schilder ik later en voeg ik later toe. Zoals ie nu is ga ik em schilderen en weatheren e.d.

Check de pics!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels heeft ie trouwens ook al aan de buitenkant een mooi zwart laagje. Voor de preshade en als een soort primer. Dan ga ik nog wat bruin preshaden en dan met verschillende tinten geel de buitenkant doen. Kan me zo voorstellen dat in de woestijn de verfkleuren nogal snel verweren!

Greetz,

Jurrie
Pvt. Mike
Lid
Contacteer:

Bericht door Pvt. Mike »

Ziet er nu al goed uit, ik kan niet wachten tot het eindresultaat!!
Fuck Hitler And The Rest, 35th The Best!
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Thanks Mike. Ben inmiddels alweer een paar stapjes verder, wie weet over enkele dagen wat pics. Overigens heb ik de spiegel verwijderd, deze werd vaak niet bevestigd en al helemaal niet in de woestijn..ding steekt er ver boven uit en...het spiegelt nogal :D

Greetz,

Jurrie
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Afbeelding Afbeelding

Erg mooi hoe het blanke staal te zien is waar de verf is weggebutst. Die Britten hadden betere grondverf moeten gebruiken...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Jurrie
Moderator
Moderator

Re: [IP] - [Tamiya 1:35 Daimler Dingo Mk II] - [24-08-2008]

Bericht door Jurrie »

@Okke,
Thanks :). Tanks e.d. waren snel onderhevig aan slijtage. Hoe het exact bij dit type zit weet ik niet, het is een klein beetje vrije interpretatie. Maar in principe ziet het er als zodanig uit.

@allen,
Even een wat verlate update...een eerdere serie foto´s was mislukt, ben vandaag weer verder geweest en heb wat betere pics gemaakt.

Ik heb gedaan:
1) Dingo geairbrushed met:
a) Preshade laag zwart (diende tevens als een soort grondverf)
b) Preshade laag aardebruin (is vaak een mooiere preshade kleur)
c) Donkergeel, Gunze
d) Ander type, redelijk donkergeel, Gunze
e) XF-60 dark yellow
f) XF-59 desert sand
f) Opgelichte XF-59 desert sand
Uiteraard alles zo dat nog ietsjes van de vorige laag zichtbaar was. Dit was deels wel een beetje gelukt, maar niet alle lagen is meer wat van te zien.

Tussentijdse pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2) Filters (90% terpetine, 10% verf...met een bevochtigde kwast met dit goedje vlakken van de tank bevochtigen, net zo lang totdat je meer subtiele kleurverschillen krijgt...gedaan met de kleuren: okergeel, daarna een lichtgeel)
3) Pinwashes (80% terpetine, 20% donkerbruine olieverf. Aangebracht bij details en naadjes. Het teveel weggehaald met schone terpetine en schone kwast)
4) Fading van de verflaag door de zon in de woestijn mbv olieverf..Je zet puntjes olieverf op een vlak, voornamelijk wit, en in dit geval nog wat geel, een KLEEEEEEIN beetje rood en bruin (aan de randen voornamelijk, deze laatste twee). Vervolgens met een terpetine bevochtigde kwast de puntjes olieverf mengen, net zo lang totdat je een mooi laagje gefade verf hebt.

Pics hieronder van het resultaat tot nu toe. Ik hoop dat je een beetje het verschil met bovenstaande foto's kunt zien, het is toch lastig om alle subtiele technieken goed te fotograferen, terwijl je het verschil irl wel aardig ziet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu ben ik zo stom geweest om niet voor (dit deel van) de weathering de decals aan te brengen, dat moet ik nu nog even doen..Dan gooi ik daar nog wat mini filters en fading overheen, en dan moet het wel goed komen. Dat is dus de volgende stap. Daarna komen uiteraard zaken als details schilderen en...pigmenten :D

Hope u like it; if not: constructieve tips zijn altijd welkom :).

Greetz,

Jurrie
okke
Lid

Bericht door okke »

AfbeeldingAfbeelding

Top!
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Thanks okke :D...we schieten al op. Moet nog een paar dingetjes qua weathering doen en dan kan ik wat details toevoegen en alle details schilderen. Stiekem ben ik ook al een klein beetje bezig met het ondergrondje, die heb ik in de primer gezet :D

Greetz,

Jurrie
Männlein
Lid

Bericht door Männlein »

de slijtsporen met de airbrush zijn erg mooi, dat lukt met verf helaas niet ;-(, ook de verwering en zwart/wit-effecten aan de binnenkant zijn erg goed gelukt, alles bij elkaar een mooi model (al ben ik niet zon fan van het voertuig zelf)
unser weg ist der richtiger weg
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Männlein schreef:de slijtsporen met de airbrush zijn erg mooi, dat lukt met verf helaas niet ;-(, ook de verwering en zwart/wit-effecten aan de binnenkant zijn erg goed gelukt, alles bij elkaar een mooi model (al ben ik niet zon fan van het voertuig zelf)
Het enige wat je niet met de airbrush kan doen is vlakken oplichten voordat je begint met de weathering. De slijtstukken (van de laatste update...foto's voor en na) is gedaan met de hand met olieverf. Wat je doet is op 1 paneel allemaal stipjes zetten met olieverf. Grotendeels witte stipjes, maar ook stipjes van een andere kleur (in mijn geval geel en bruin). Vervolgens mix je met een terpetine bevochtigde kwast alle stipjes en wel zodanig dat je een soort 'laagje' over je model krijgt. Hierdoor krijgt de verfkleur net een andere tint; en dit lijkt dna op slijtage.

Dus die techniek kan je zelf ook doen. Ik moet eigenlijk eens kijken of ik er wat foto's van kan maken, want als je het gaat aanbrengen ziet het er echt heel maf uit wat je gaat doen :P

Greetz,

Jurrie
Jurrie
Moderator
Moderator

Re: [IP] - [Tamiya 1:35 Daimler Dingo Mk II] - [28-08-2008]

Bericht door Jurrie »

Hoi mensen,

Weer iets verder. Wat heb ik gedaan:

1) Decals
2) Geprobeerd decals beetje weg te werken met een lokale filter
3) Chips gemaakt (mix "op gevoel" van Revell 16 + 5)
4) Drybrush (met ongeveer dezelfde kleur als de chips)
5) Ondergrond zwart gespoten...(niet op de foto's)

Ik ben niet 100% tevreden met de decals zoals het nu is. Op de foto's valt het extra goed op, irl 'valt het wel mee'...maar goed, de foto's tonen de waarheid hehe. Ik ga er ietwat pigment op gooien zodat het straks nog minder duidelijk is :). Blijft toch altijd irritant die decals, had ze netjes uitgesneden en wat set enz gebruikt...

Anyways, piccies:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next time:
- Enkele chips (niet alle) invullen met een donkerdere kleur. Met name de iets-te-grote
- 1-3 roestuitlopers maken, heeel vaag.
- En daarna komen nog: details schilderen, die beetje weatheren...dan is de basis verder af. Er komen vervolgens nog wat accesoires op/aan/over en dan kan het geheel nog een beetje bepoederd worden. Maar daar ben ik nog niet ;)

Greetz,

Jurrie
okke
Lid

Re: [IP] - [Tamiya 1:35 Daimler Dingo Mk II] - [28-08-2008]

Bericht door okke »

Strak. Ga zo door en hou ons graag op de hoogte!
coco
Lid

Bericht door coco »

Jurrie schreef:
coco schreef:Ziet er netjes uit, ghehehe een duitse affe, dat ziet er wel beetje vreemd uit, maar toch zeer netjes!
Ja, ik had die nog geschilderd klaarliggen. En hij zit mooi voor een vlak dat wat minder gelukt was ;). SSSSst, tegen niemand zeggen ;). Maar in de oorlog werd er uiteraard nog weleens wat 'uitgewisseld' qua materiaal, dus vandaar dat ik em daar heb. Is een grappig detail :)

Greetz,

Jurrie

Ik zal het tegen niemand zeggen hoor ;)

maar even serieus, ziet er top uit, hou ons aub idd op den hoogte!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Jurrie
Moderator
Moderator

Re: [IP] - [Tamiya 1:35 Daimler Dingo Mk II] - [21-09-2008]

Bericht door Jurrie »

@okke & coco,

@allen,
Oke, de volgende update :). Het volgende heb ik gedaan:

1) Wat details geschilderd (schop / wielen / etc)
2) Een aantal accesoires geverfd en toegevoegd. Accesoires van Tamiya (tas aan de zijkant + jerrycan) en Plusmodel (houten kist + doek/zak op de achterkant +kartonnen doos). Heb 2 items een normale groene kleur gegeven, steekt een beetje af van de Dingo. Ook de Jerrycan is in een wat donkerdere kleur zandgeel.
3) Accesoires gewasht + gedrybrushed (de 2 groene doeken/tassen/zakken)
4) Enkele chips ingevuld met een donkerdere kleur. Met name de iets-te-grote
5) Paar roestuitlopers gemaakt

Pics:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende stappen:

1) Touwen om de doek/zak op de achterkant nog even drybrushen
2) Zanderig maken (misschien aan de slag met de airbrush, daarnaast uiteraard (MIG) pigmenten).

Dan is het voertuig af. Het figuurtje dat er in komt is half af (uniform in de basis, gezicht moet nog geheel en details ook), de basis staat in de zwarte basiskleur. Moet nog wat lak over, dan aftapen en dan de rest....(wat veel is..).

Greetz,

Jurrie
FAUST
Lid

Re: [IP] - [Tamiya 1:35 Daimler Dingo Mk II] - [21-09-2008]

Bericht door FAUST »

Ola Jurgen

Die dingo van je begint erg mooi te worden. Kleuren en chipping is erg leuk geworden en geeft het voertuig leven.
Die Affe is ook geen probleem zoals je zelf al aangeeft werd er nog al eens wat gevonden waar gebruikt. Zeker in de woestijn waar voorraden en aanlevering daarvan niet altijd volgens schema gingen. Mooie voorbeelden daarvan zie je in het boek Panzers Of Kasserine waar de Duitsers ik weet niet hoeveel buitgemaakt metariaal gebruiken voor hunzelf.
Plaats reactie