4 Rad Spahwagen Neuer art

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
FAUST
Lid

4 Rad Spahwagen Neuer art

Bericht door FAUST »

Ola gasten

Ik ben weer begonnen met een nieuw projectje. Dit keer een aanwinst welke ik op de KMK wist te bemachtigen. Het gaat om een kit van Ironside genaamd de 4 rad Spahwagen neuer art. De geschiedenis achter dit beestje is een beetje vaag. Voor zover bekend is dit een prototype van Bussing NAG en het is in principe niet meer dan een SdKfz 234 met 4 wielen in plaats van 8. De bedoeling was dat in plaats van de puma toren die hier op zit er een 2cm Hanglafette in zou komen dieook op de SdKfz 222 zit. Ik heb dit getest en naast het feit dat het er niet uitzag zag je zelfs met een mannetje in de toren het cilindrische gat dat eronder zit. Dus ik heb besloten om te gaan voor een hypothetische "what if" waarin dit type wel de productie heeft gehaald. Het originele ontwerp is nooit in productie genomen. Naar alle waarschijnlijkheid heeft de 8 rad het toch gewonnen qua design.
De kit is deels resin (spatborden en romp) en deels Italeri plastic (alles wat donker van kleur is) Verder heb ik er tot nu toe best wat scratchwerk in zitten (alle detail aan de onderkant), Lasnaden en heb ik er een armorscale loopje voor besteld. Er komen nog Rookpotten aan en verder is er rondom behoorlijk wat werk te doen. Ok op naar de foto's
Afbeelding

Lasnaden met putty
Afbeelding
Afbeelding

Scharniertjes van een Panzer III uit de scratchbox
Afbeelding

Detail aan de onderzijde gemaakt met evergreen en stretched sprue
Afbeelding

Aangekoekte modder en steenslag met putty
Afbeelding

Boutjes van evergreen op het bevestigings stuk van de bumper
Afbeelding
Afbeelding

Nog een boel te doen. Storagebox maken op het spatbord aan de linkerkant, jerrycan racks maken. Tools met toolclamps erop maken, lampjes en ander detail, de toren moet praktisch helemaal gedaan worden met extra detail. Haakjes en lusjes her en der voor de crew om dingen op te hangen. Etc etc er is nog wel wat te doen.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Re: 4 Rad Spahwagen Neuer art

Bericht door okke »

Wat een monnikenwerk. Je zou het klooster in moeten gaan...

Compliment!
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Maar ga alsjeblieft wel voor aftermarket resin wielen, bijvoorbeeld van Royal. De wielen die Italeri levert lijken in niets op de wielen en vooral banden die werkelijk onder dit soort voertuigen zaten. Verder een mooi project. Misschien leuk voor een soort "what if" voertuig die in april 1945 tijdens de laatste dagen van de oorlog nog uit een depot gesleept werd en ingezet is door één of andere eenheid? Dan kun je je fantasie de vrije loop geven met camo patronen en uniformen. Aufklärungs-Kompanie van de "Nibelungen" divisie bijvoorbeeld. Ik weet dat het originele prototype (idd met 2cm KwK toren) in 1943 getest werd door de 12. SS Division (HJ).
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Ruimteaapje schreef:Maar ga alsjeblieft wel voor aftermarket resin wielen, bijvoorbeeld van Royal. De wielen die Italeri levert lijken in niets op de wielen en vooral banden die werkelijk onder dit soort voertuigen zaten. Verder een mooi project. Misschien leuk voor een soort "what if" voertuig die in april 1945 tijdens de laatste dagen van de oorlog nog uit een depot gesleept werd en ingezet is door één of andere eenheid? Dan kun je je fantasie de vrije loop geven met camo patronen en uniformen. Aufklärungs-Kompanie van de "Nibelungen" divisie bijvoorbeeld. Ik weet dat het originele prototype (idd met 2cm KwK toren) in 1943 getest werd door de 12. SS Division (HJ).
Italeri, ik koop niks meer van Italeri. Modelbouw is gewoon niet perfect of kloppen niet. Bovendien gaven ze de Me 323 de benaming Me 321.

Mooi begin met uw modelbouw! Prima! :)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

sniper snoop schreef:Italeri, ik koop niks meer van Italeri. Modelbouw is gewoon niet perfect of kloppen niet. Bovendien gaven ze de Me 323 de benaming Me 321.

Mooi begin met uw modelbouw! Prima! :)
Zit inderdaad een groot verschil tussen het zweefvliegtuig Me 321 en de gemotoriseerde transportvliegtuig Me 323 (wat wel een direct afgeleid was van de Me 321 overigens)

Terug on-topic: Pfff ik ben nu al onder de indruk van het resultaat EN het is nog niet eens af !!!!
Hoeveel projecten heb je nu al af b.t.w. Faust ?
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
FAUST
Lid

Bericht door FAUST »

Ola gasten

Bedankt voor jullie Reacties.

@ Okke. Op zich valt dit nog behoorlijk mee qua monnikenwerk. Dit is allemaal vrij groot en grof en makkelijk te doen.
Als je kijk naar deze foto van een ander voertuig waar ik al een tijdje aan bezig ben. Alles wat niet lichtgrijs is of van resin (transmissie) is zelfbouw
Afbeelding

@ Ruimteaapje
Ik ben al rond aan het zoeken naar andere wielen. Royal kan ik nergens krijgen in Nederland maar ik ga eens kijken of ik originele SdKfz 234 wielen op de kop kan tikken ergens... Er is nog tijd.. Het project is nog lang niet af.

@ Sniper snoop
Merci voor de complimenten. Voor wat betreft Italeri... Ik neem uit de benamingen die je opgeeft aan dat het om vliegtuigen gaat... daar kan ik helaas niet zoveel over zeggen maar veel van de Italeri 1:35 voertuigen zijn best goed. Een merendeel is wel hopeloos verouderd en niet helemaal meer correct volgens de huidige standaarden maar ze hebben een paar klassiekers die nog moeiteloos mee komen met deze tijd zij het dat er soms wat werk aan is (Opel Blitz bijvoorbeeld) en sommige oudjes doen zelfs niet onder voor moderne kits (KFz15) en heel veel van hun nieuwere modellen zijn echt te bouwen naar mooie voertuigen zonder dat er erg veel extra werk aan nodig is.

@ Charly
Merci voor de bemoedigende woorden. Het is nog lang niet af... Maar de basis is er.
Als antwoord op de vraag hoeveel projecten ik nu al af heb.... hangt er helemaal vanaf hoe je dat wilt zien. Ik heb zo door de jaren heen een heleboel voertuigen gebouwd en afgemaakt. Maar ik bouw diorama's en dat zijn er aanzienlijk minder dan dat ik voertuigen heb afgemaakt. Dus kan je zeggen dat mijn score erg laag ligt :lol: :lol: Zonder dollen... Ik heb door de jaren een stuk of 15 diorama's gemaakt, verschillende figuren bases, een hele lading voertuigen en ik heb nog verschillende projecten die tijdelijk on hold staan door gebrek aan referentie. De foto die ik in het antwoord van Okke geplaatst heb is een voorbeeld van zo'n project. Geen foto's van de linkerkant van het bestuurderscompartiment. Nu inmiddels wel dus staat ie hoog op de nominatie om afgemaakt te worden.
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Heb je die 20 cent ook bij gekregen? :P
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

De resin wielset van Tiger Models is ook erg fraai. Heb nog een setje liggen voor als ik eens een 234 wil bouwen. Maar geen idee of de verkrijgbaarheid daarvan beter is in Nederland.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
FAUST
Lid

Bericht door FAUST »

Heb je die 20 cent ook bij gekregen?
Hehehehe... Ja eigenlijk is het een 1:2 model en is die 20 cent munt zo groot als een putdeksel :lol: :lol: :lol:

@ Ruimteaapje
Ik heb net eens bij Mol gekeken en zag dat Voyager mooie wielen had voor de Dragon SdKfz 234... Die maar eens bestellen... En ook maar eens Notek lichtjes van MIG bestellen.
Dasreich
Lid

Bericht door Dasreich »

ziet er wel al leuk uit maar nog niet top
ik zal het zien hoe je het er vn af brengt bij je volgende post :P

mvg.
Heute wollen wir marschieren.
Einen neuen Marsh probieren.
In dem schönen Westerwald
Ja da pfeift der Wind so kalt
Plaats reactie