Modelbouw Materialen

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Modelbouw Materialen

Bericht door Jurrie »

Modelbouw Materialen!

Dit topic geeft een overzicht van de meest gebruikte materialen in de 'plastic modelbouw wereld'. Heb jij een toevoeging? Altijd replyen onderaan de post! Vertel wat het is, welk merk en waarvoor je het kan gebruiken! Dit is niet het topic voor discussie van bepaalde modelbouwtechieken of exacte toepassingen van producten, dat kan je melden in de nog op te zetten Tips & Trucs rubriek!

Afbeelding

Bouwen
Onderdelen van de rekjes afhalen en schoonmaken
- Snijmat: goede ondergrond om op te snijden
- Scherp mesje: om onderdelen schoon te maken en van het rekje af te halen (bijv: stanley mesje)
- Side cutter: om onderdelen van een rekje af te halen (beschikbaar via bijv: Tamiya/Trumpeter)

Lijm
Veel gebruikte lijmsoorten:
- Revell met naald: precies aanbrengen van lijm
- Tamiya Thin Cement: voor zeer precies aanbrengen van lijm
- Tube lijm: voor grote oppervlakken, bijvoorbeeld van Revell
- Secondelijm: voor het werken met metaaldelen

Naadjes opvullen
- Secondelijm: voor dunne naadjes
- Putty: voor dunne en grote naadjes / opvulpunten

Schuren
- Schuurpapier korrel 150-600: het groffe werk, te koop bij elke bouwmarkt
- Schuurpapier korrel 600-2000: het fijne werk, te koop bij modelbouwspeciaalzaken

Tape, knijpers
- Tamiya tape: afplakken van bepaalde zaken op je model. Trekt onderliggende verf er niet af. Ook te gebruiken om gelijmde onderdelen bij elkaar te houden.
- Schilderstape: zie Tamiya tape. Is soms iets sterker en kan verf eraf trekken. Ook te gebruiken om gelijmde onderdelen bij elkaar te houden
- Knijper: Om gelijmde onderdelen bij elkaar te houden

Detaillering
- Evergreen: plastic strips die je kan gebruiken om zelf een eigen model te bouwen of een bestaand model te verbeteren/upgraden
- PE-sets (Photo Etched) van bijvoorbeeld Eduard. Dit zijn metaaldelen die je model verder detailleren. Je hebt een enorm scherp mesje nodig om de onderdelen uit de metalen rekjes te halen en secondelijm om alles vast te zetten
- Hold 'n 'Fold / Etchmate: een tool om PE delen te buigen
- Punch 'n Die: een tool waarmee rivets te maken zijn

Verven
Voorbereiding
- Water: wassen van je model om ervoor te zorgen dat deze stofvrij is
- Grondverf, bijv: Tamiya, Valleyo of Airbrush Almere Acryl Primer: zorgt voor een egale onderlaag voor de daadwerkelijke eerste kleur

Penseel, airbrush en verfsoorten
- Penselen: goedkope: van de merken zelf (Italeri, Revell, Tamiya, etc). Duurdere merken zijn te koop bij schilderzaken en zij zweren er ook bij
- Airbrush: vele soorten verkrijgbaar. Voor dunne lijntjes kunnen spuiten: let op de naalddikte. Is deze 0,3 mm of minder, dan is ie geschikt voor detailwerk

Verdunning en schoonmaken
- Verdunning van een acrylverf (Tamiya, Vallejo, Revell Acryl): gebruik of de verdunner van het merk zelf of gebruik water, ruitenwisservloeistof (te koop bij autohandel) of alcohol (te koop bij drogist)
- Verdunning enamelverf (Revell, Humbrol, Model Master): gebruik de thinner van het merk of terpetine / white spirit
- Schoonmaakmiddel acrylverf: zie "Verdunning van een acrylverf"
- Schoonmaakmiddel enamelverf: zie "Verudnning van een enamelverf"
- Wattenstaafjes: om je airbrush te reinigen in de moeilijke hoekjes
- Oude kwasten: om je airbrush te reinigen in nog moeilijkere hoekjes
- Doek: om je kwasten te reinigen en je airbrush van de buitenkant
- Ultrasoonreiniger: apparaat om je airbrush ultrasonisch mee te reinigen. Te vullen met een speciale ultrasoonreiniger of, ik gebruik zoals velen een mix van water + groene Biotex handwas

Sateprikkers en knijpers
- Sateprikker: om iets makkelijk vast te houden tijdens het schilderen (bevestig je onderdeel aan de sateprikker)
- Kniper: zie sateprikker

Verweren
Filters
- Sin Industries: kant en klare filter
- Eigen mix: gebruik ~5% olieverf (te koop bij schilderszaken + betere modelbouwzaken) en mix met ~95% terpetine of white spirit

(Pin)Washes
- Eigen mix: gebruik ~5% olieverf (te koop bij schilderszaken + betere modelbouwzaken) en mix met ~95% terpetine of white spirit

Roest
- Creer eigen roest met ijzer (bijv een spijker) en water
- (MIG) Pigment: gebruik 1 van de (op dit moment) 3 soorten roestpigmenten, of een combinatie ervan

Stof
- Verf: gebruik een aibrush voor het aanbrengen van lichte stofplekken
- (MIG) Pigment: gebruik 1 of meer zandpigmenten

Modder
- Eigen mix: met bijvoorbeeld: Alabastine gips (te koop bij bouwmarkt), MIG pigmenten, verf, takjes (uit de tuin), steentjes (uit de tuin), modelspoor-strooisel, static grass en Mig Acrylic Resin

Krassen ("Chips")
- Verf: breng met een heel fijne kwast chips aan

Afwerking
Lak
- Merk-lak: om je model te beschermen tegen de 'elementen', zoals vingerafdrukken en beschadigingen: breng lak aan van een merk
- ParketPlus parket lak: zie hierboven, alleen een stuk goedkoper. Geeft een semiglans

Diorama
- Papiermache/blokken piepschuim: gebruik dit soort zaken om de grote delen van de ondergrond van je diorama vorm te geven
- Alabastine: gebruik dit om wat meer vorm te geven aan je ondergrond
- Zand: voor een zandgrond...denk aan modelbouwzand, heel fijn, te koop bij de betere modelspoorzaken
- Takjes: gebruik die uit de tuin
- Kruiden (voor eten): deze zijn vaak te gebruiken als blaadjes
- Paddestoelen: JoeFix studio levert paddestoelen (heb ze zelf gebruikt bij mn Hetzer diorama)
- Bosjes: zie modelspoorproducten. Je kan zelf ook wat maken met een mix van takjes, kruiden en blaadjes
- Berkenboomblaadjes: in de herfst vallen van berkenbomen (zijn witte bomen, zie Google), bepaalde zaadjes. Dit ziet er precies uit als een mooi 1/35 blad. - -- Overige blaadjes: of zelf kijken of je wat tegenkomt, of kijk eens naar producten van JoeFix of Plusmodel
- Overige accesoires: kijk eens bij de bekende kitmerken of accesoiremerken zoals Custom Dioramics, Plusmodel en Verlinden. Reken op hoge prijzen.
- Evergreen: plastic strips waarmee je zelf bepaalde zaken in elkaar kan zetten

Plankje
- Fotolijst: te gebruiken als ondergrond
- Op maat gemaakte plank of lijst: zelf maken of zoek eens naar Eric Jacobs op andere modelbouwforums ;)
- Naamplaatje: kan je laten maken bij sportprijzenwinkels. Ikzelf ga naar http://www.gkamper.nl

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door Charly1975 »

Ik gebruik ook een nagelvijltje om wat op te vijlen voordat ik ga lijmen, zodat de delen (door de wat ruwere oppervlakte) beter hechten. Uiteraard niet te hard vijlen :)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door SiNiStEr »

Bij de materialen wordt ook blokken schuim genoemt voor het maken van ondergronden voor diorama's. Weet iemand echter een goede bouwmarkt of doe-het-zelf-zaak die in heel Nederland te vinden is, waar ze dit schuim (tempex of styrofoam) verkopen. Ik kan het namelijk nergens vinden behalve Tempex tussen twee lagen karton dat als isolatie dient. Dit is niet bruikbaar daar het karton er nauwelijks af te krijgen is.

Hopelijk kan een van jullie hulp bieden.

@Moderator: Als deze vraag beter in een apart topic past dan excusses. Gelieve deze post dan naar een apart topic te verplaatsen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door Jurrie »

SiNiStEr schreef:Bij de materialen wordt ook blokken schuim genoemt voor het maken van ondergronden voor diorama's. Weet iemand echter een goede bouwmarkt of doe-het-zelf-zaak die in heel Nederland te vinden is, waar ze dit schuim (tempex of styrofoam) verkopen. Ik kan het namelijk nergens vinden behalve Tempex tussen twee lagen karton dat als isolatie dient. Dit is niet bruikbaar daar het karton er nauwelijks af te krijgen is.

Hopelijk kan een van jullie hulp bieden.

@Moderator: Als deze vraag beter in een apart topic past dan excusses. Gelieve deze post dan naar een apart topic te verplaatsen.
Hey Sinister,

Dit is exact waar het moet. T'is idd een leuk materiaal...maar waar vind je het?! Ik ga eens even hier en daar navragen :). Als iemand anders het wel weet horen we het ook graag natuurlijk :)

Greetz,

Jurire
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door Robbert A »

dan moeten jullie het is aan een stucadoor vragen, vraag gewoon of hij wat afvalmateriaal heeft.
die zullen van wel wat tempex platen of blokken hebben :wink:
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door Haplo »

Ga eens naar een winkel voor wit en bruin goed.
Scheer en foppen. It's, electro world, etc.
Veel spul wat in de winkel staat is vaak alleen maar show.
En dat spul zit wel ver pakt in styrofoam.
Kan je vaak zo mee krijgen denk ik.
Mvg/Best regards, Sipke
Mad-xx
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2010, 08:58

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door Mad-xx »

Bij de Gamma kan je het ook kopen alleen gaat dit per aantal platen. Dus dan heb je voor een hele tijd genoeg. En als ze bij je in de buurt aan het bouwen zijn kan je daar eens kijken. Liggen vaak genoeg stukken op bouwplaatsen.
Gebruikersavatar
appelflap
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2011, 09:07
Locatie: hasselt

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door appelflap »

Platen depron zijn ook leuk soort foam daar maak ik een RC spitfire van niet op schaal of zo iets dergelijks maar toch leuk (y)
Weet iemand nog dingen van Overijssel in de oorlog? Laat het me weten! Alvast bedankt
Bomber1919
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2011, 11:23

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door Bomber1919 »

Ik ben op zoek naar een ondergrond die op aarde lijkt en waar ik dingen kan in vastzetten.

Iemand tips?
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door Bas ww2 »

Je kan tuinaarde mengen met water en houtlijm, zag het youtube: http://www.youtube.com/watch?v=TJf2eVPmifI
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door Jim »

Dakdekkers bedrijven hebben allerlei isolatie platen in verschillende dikten. Afval platen is soms gratis te verkrijgen. (Hun moeten betalen om het af te voeren.)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Materialen

Bericht door Jurrie »

Hi Bomber1919,

Ik maak gebruik van wat water, houtlijm en plamuur als beginlaag om de grond wat te vormen. Hierover komt een dun laagje wat de echte textuur van aarde moet weergeven. Dit bestaat uit het eerder genoemde mixje plus zand, verf, pigment, takjes, steentjes etc etc etc. Voor deze mix kan je ook gebruik maken van de eerder genoemde suggestie om gewoon aarde uit de tuin te gebruiken. Wel voor gebruik even een tijdje bakken in de oven op 200 graden, om de bacterien dood te maken.

Na drogen / gedurende het drogen kan je de textuur nog wat aanpassen door er bijv. wat los extra zand overheen te gooien of steentjes in te drukken. Of bijv de graspollen (of overige natuur) aan te brengen. Hierna kan je altijd alles nog verven, met pigmenten spelen, enzovoorts
Plaats reactie