Wat zijn filters en hoe breng ik ze aan?
Filters zijn subtiele, deels transparante laagjes die je aanbrengt om de verf net van toon te veranderen. Zo kan je, als je bijvoorbeeld een Desert Yellow voertuig hebt, de kleur meer "warmte" geven door dunne filters met bruin mee te geven. Een tank in de winter, die deels bekwast is met kalkverf, kan je "kouder" laten lijken door een blauwe filter mee te geven. Welke kleur filter je dus nodig hebt is afhankelijk van de situatie, vaak worden de kleuren bruin, donkerbruin, blauw en oranje gebruikt.
Verder kunnen filters ook gebruikt worden om diverse kleuren bij elkaar 'in te blenden', bijvoorbeeld bij een Duitse tank met diverse camouflagekleuren.
Als laatste kan je op één model ook verschillende kleuren filters gebruiken. Dan zorg je ervoor dat per vlak de filterkleur anders is. Dit zorgt ervoor dat je subtiele kleurvariaties hebt op je model.
Voordat je een filter wilt aanbrengen moet je dus je uiteindelijke verflaag al hebben aangebracht (bijvoorbeeld: een Sherman moet al olive drab zijn en een Tiger al in camokleuren). Indien dit het geval is, is het handig om een laagje met lak aan te brengen, bijvoorbeeld ParketPlus lak. Dit kan je ofwel aanbrengen met de kwast ofwel met de airbrush. De reden hiervoor is tweevoud. Indien je onderlaag van je tank geschilderd is met een enamelverf, en je gooit er een filter op die ook op enamelbasis is, dan gaat dat niet goed

, je eerste verflaag zal deels worden vernietigd. Ten tweede vloeit een filter veel beter als het een laklaag als ondergrond heeft. Hieronder zie je twee foto's, op de eerste foto staat het model nog niet in de laklaag voor de filters, op de tweede foto wel:
De filter kan je ofwel kant en klaar kopen van Sin Industries ofwel zelf maken. Je maakt een filter door ongeveer* 5% olieverf of enamelverf te mixen met 95% terpetine / white spirit. Ik gebruik zelf altijd olieverf omdat het uren, zo niet dagen duurt totdat het droog is. Het voordeel hiervan is, als het mislukt dat je de filter makkelijk kan verwijderen met wat schone terpetine / white spirit. De filter breng je aan over je model (met verflaag + erover een laklaag) met de kwast. Je zal niet direct het verschil zien! Als je direct veel verschil ziet (bijv: je witte tank wordt blauw door een blauw filter), dan heb je teveel olieverf gebruikt in je filter. Als je niets ziet, dan moet je een paar filters achter elkaar doen. Als je dan nog steeds niets ziet, dient er iets meer olieverf in je filter gedaan te worden. Hieronder zie je twee foto's van een Sdkfz 234 Puma die ik gemaakt heb. De eerste foto is van
voor de filter, de tweede van
erna. Je ziet goed het verschil in kleurtoon. Ik heb een bruine filter gebruikt. Kleine note: op de tweede foto zijn er ook al pinwashes en chips (verfbeschadigingen) te zien
Greetz,
Jurrie
* een exacte hoeveelheid is nooit te geven, echt een kwestie van uitproberen!