Modelbouw Tips & Trucs

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door KNIL. »

het probleem kan ook zijn dat ik er ook het geduld gewoon niet voor heb.
jonathan94
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2012, 21:49

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door jonathan94 »

hallo,
ik doe al een tijdje aan modelbouw maar het lukt me maar niet om enkele juiste technieken toe te passen ( weateren, chippen,gebruiken van putty,preshaden,filters,enz)
wat zijn eigenlijk de belangrijkste en hoe voer ik ze goed uit om een zéér realistisch model te bekomen
en kun je dit een beetje in een stappenplan uitleggen (van begin tot eind dus vanaf ik begin met bouwen tot het uiteindelijk afgewerkt model)
alvast bedankt

p.s. dit zou mijn volgende tank zijn die ik zou willen bouwen en het liefst zou ik het voorbeeld zo dicht mogelijk kunnen benaderen.
al mijn materiaal haal ik naar : http://www.domino.be
Bijlagen
cover_131_1.jpg
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Haplo »

Vond dit hier wel passen.
Boeken vandaag net ontvangen.
Zeer geschikt voor de modelbouwer.

AfbeeldingAfbeelding
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

@jonathan94,
Misschien een beetje een late reactie. Ik snap je vraag, maar ik denk dat die grotendeels al beantwoord is in dit topic zelf? Er staan veel tips & trucs in?

Even een kleine opsomming van welke technieken ik gebruik (je kan ze eerder in dit topic met individuele uitleg vinden)

1) Tank eerst helemaal bouwen. Het is aan de bouwer om sommige delen in segmenten te laten. Wat je vaak ziet is dat bijv de toren los wordt gehouden van de hull, de wielen en tracks ook los. Is makkelijker verven.
2) Optioneel: tank in de grondverf/primer zetten. Kan met spuitbusje bijvoorbeeld van Revell/Tamiya/Games Work Shop
3) Basiskleur verven of airbrushen
4) Als je een airbrush hebt kan je ofwel nog wat modulatie toepassen (even Googlen, staat niet in dit topic uitgelegd) ofwel van alle 'vlakken' het middelste deel iets licht 'inkleuren' met dezelfde kleur als de basiskleur plus ietwat wit/geel om de kleur op te lichten
5) Ter bescherming van deze lagen nu een laagje lak. Ik gebruik altijd ParketPlus lak van de supermarkt
6) Hierna filters
7) Hierna pinwashes
8 ) Hierna chips
9) Hierna vuilstrepen / roest / roeststrepen
10) Hierna modder
11) Hierna stof aanbrengen. Zowel op het loopwerk als op de toren een beetje.
12) Hierna finishing touches zoals olie/brandstoflekken/roet vanuit de uitlaat etc
13) Merk op: stappen 6-9 en 10-12 kunnen ook deels door elkaar gedaan worden. Of eerst wat filters, dan wat chips en dan weer wat filters. Maar ik begin iig in deze volgorde
14) Bovenstaande stappen doe je zowel voor t loopwerk, de hull, toren etc
15) Tracks vind je ook ergens in dit topic terug.

Dit voor wat betreft de volgorde en technieken. Hoe je ze toepast staat in dit topic of kijk eens op andere modelbouwtopics. Ik kan je ook van harte de boeken van MIG FAQ AFV (1 of 2) aanbevelen. Hier staat alles stapsgewijs, foto voor foto in uitgelegd. Waardevol referentiemateriaal m.i.

@haplo,
Bekende serie, is idd top!

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Bas ww2 »

Hallo allemaal,
Ik had nog een vraag:
Hoe kan ik realistisch een camouflage net laten hangen? Ik maak ze zelf door verband te verven maar moet ik dit in behangsel plak dopen om ze zo te laten hangen of.....?
Graag jullie ervaringen?

bedankt _/-\o_
101
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Bas ww2 »

@jurrie,
Hoe kan je het beste beginnen met airbrushen??
altijd opzoek naar FLAK items
FriedHelm
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 jan 2015, 21:08
Locatie: katwijk aan zee

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door FriedHelm »

Ben vrij nieuw in dit wereldje en wil er wel graag verder mee dus mijn eerste vraag is hoe verven jullie camouflage zodat get er realistisch uit ziet met name de duitse camos voor tanks maar ook uniformen
Als ik meer vragen heb weet ik ze te stellen
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

@Bas ww2,
Beetje water en houtlijm

@Basww2 2de,
Ga eens naar een professionele airbrush shop. Voor ongeveer 150 heb je een goede startset voor elkaar.

@FriedHelm,
Heb je een airbrush of met de kwast? Met de kwast is het belangrijk om in vele dunne laagjes te werken en ook gebruik te maken van shadows & highlights (verdunde varianten van de basisverflaag, maar dan ietsje lichter (op de hoog liggende delen) en ietsje donkerder (voor de dieper liggende delen).

Gr,

Jurrie
Hubert
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2019, 21:23
Locatie: Tilburg

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Hubert »

Vraag ben nieuw op de site, maar wil een airbrush set aanschaffen die goed is maar ook stil is zat te denken aan de Fengda 196K. heeft iemand een goed advies welke voor modelbouw het meest geschikt is
Plaats reactie