Pagina 1 van 3

Modelbouw Tips & Trucs

Geplaatst: 04 okt 2008, 18:56
door Jurrie
Modelbouw Tips & Trucs!

Dit topic is een discussietopic waar de toepassing van allerlei modelbouwtechieken kunnen worden besproken. Dus: zie je een model en vraag je je af hoe iets is gedaan, schroom dan niet om het hier te vragen. Deel hier ook technieken die je zelf gebruikt met andere modelbouwers. Ik zal de aftrap geven door enkele zaken waarvan ik denk dat ze wel handig/nuttig zijn :D, te posten ;).

Greetz,

Jurrie

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Geplaatst: 04 okt 2008, 19:02
door Jurrie
Hoe vul ik naadjes/gaten op en werk ik dit mooi af?
Ikzelf vind het bijwerken van naadjes en/of sinkmarks één van de irritantste werkjes van het modelbouwen, maar het moet soms gebeuren :mrgreen: . Een sinkmark is overigens een "rondje" dat ofwel in het plastic ligt (dan heb je een rond gat) ofwel er bovenop ligt (dan kan je dit rondje er makkelijk af schuren).Veelal de Oost-Europese / Russische merken of oude kits van Heller of Airfix kunnen nog wel wat matig paswerk vertonen. Uiteraard verschilt dit ook weer per kit.

Maar in het geval dat je een kit hebt waar wat "geplamuurd en geschuurd" moet worden, dit is mijn aanpak: plak eerst rondom de naad/sinkmark wat tape, zodat als je putty aan gaat brengen, je niet teveel aan brengt. Alles wat je extra aanbrengt is later extra werk om weg te halen. Putty is een soort plamuur wat, enkele uren nadat je het hebt aangebracht, keihard opdroogt en niet snel scheurt. Ik gebruik zelf Tamiya putty, maar er zijn meer merken die putty maken. Probeer de putty zo zuinig mogelijk bij het naadje/de sinkmark aan te brengen. Haal het teveel direct weg met een mesje. Wacht vervolgens enkele uren (ik wacht zelf altijd 24 uur) en dan is het tijd om het netjes af te werken.

Om grote delen putty die teveel zijn weg te halen, kan je een mesje gebruiken. Maar daarmee kan je het geheel nooit "smooth" afronden. Gebruik schuurpapier om alles netjes vloeiend af te werken. Begin met een groffe korrel, bijvoorbeeld 400. Schuur alles zo goed mogelijk weg. Daarna neem je bijvoorbeeld korrel 800, dan 1000 en dan 1500. Als je het goed gedaan hebt is de naad weg :)

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Geplaatst: 04 okt 2008, 19:09
door Jurrie
Verdunnen...in hoeverre en waarmee?
Helaas moet ik je een beetje teleurstellen, ik kan geen exacte cijfers geven hoeveel je een bepaald merk met welke substantie moet verdunnen. Dit is helaas geen exacte wetenschap en ieder voor zich moet bepalen wat goed werken is. Ik kan wel een indicatie geven.

Eerst: waarmee verdunnen. Je moet eerst bepalen of je met een watergedragen (acrylverf) of oliegedragen (enamelverf of olieverf) te maken hebt. Dit bepaald waarmee je kan verdunnen. Acrylverven zijn bijvoorbeeld Tamiya, Vallejo en Revell Acryl. Deze kunnen verdund worden met ofwel hun eigen verdunner, water en in sommige gevallen alcohol (van de drogist, 96%). Enamelverven, zoals Humbrol, Model Master en Revell, kunnen verdund worden met ofwel hun eigen verdunner, ofwel terpetine / white spirit. Het voordeel van de alternatieven is dat ze veel en veel goedkoper zijn en net zo goed verven.

Enkele van mijn ervaringen: voor het airbrushen dient je verf de dikte van ongeveer melk te hebben. Bij Tamiayverf verdun ik meestal in het potje zelf. Dit houd in dat ik een potje koop, ik die openmaak en vervolgens ongeveer tot de rand opvul met verdunner. Hierna flink schudden en de verf is altijd klaar voor gebruik in de airbrush. Voor het "kwasten" heb je een net wat dikkere verf nodig dan de 'melkdikte'. Je verf moet niet te dun zijn (dat je teveel lagen nodig hebt) en als het te dik is krijg je strepen. Dat is dus de balans die je een beetje moet zien te vinden. Probeer je verdunde verf uit op een stuk plastic/karton of de onderkant van je model (als dat bijvoorbeeld een tank is en die zie je straks niet meer). Als het goed is, dan pas aanbrengen op de rest van je model.

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Geplaatst: 04 okt 2008, 19:10
door Jurrie
Welke verf is waarvoor geschikt?
Dat is afhankelijk van eenieder zelf. Ikzelf airbrush het liefst met Tamiya en schilder met enamelverven zoals Humbrol of Revell.

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Geplaatst: 04 okt 2008, 19:18
door Jurrie
Wat zijn filters en hoe breng ik ze aan?
Filters zijn subtiele, deels transparante laagjes die je aanbrengt om de verf net van toon te veranderen. Zo kan je, als je bijvoorbeeld een Desert Yellow voertuig hebt, de kleur meer "warmte" geven door dunne filters met bruin mee te geven. Een tank in de winter, die deels bekwast is met kalkverf, kan je "kouder" laten lijken door een blauwe filter mee te geven. Welke kleur filter je dus nodig hebt is afhankelijk van de situatie, vaak worden de kleuren bruin, donkerbruin, blauw en oranje gebruikt.

Verder kunnen filters ook gebruikt worden om diverse kleuren bij elkaar 'in te blenden', bijvoorbeeld bij een Duitse tank met diverse camouflagekleuren.

Als laatste kan je op één model ook verschillende kleuren filters gebruiken. Dan zorg je ervoor dat per vlak de filterkleur anders is. Dit zorgt ervoor dat je subtiele kleurvariaties hebt op je model.

Voordat je een filter wilt aanbrengen moet je dus je uiteindelijke verflaag al hebben aangebracht (bijvoorbeeld: een Sherman moet al olive drab zijn en een Tiger al in camokleuren). Indien dit het geval is, is het handig om een laagje met lak aan te brengen, bijvoorbeeld ParketPlus lak. Dit kan je ofwel aanbrengen met de kwast ofwel met de airbrush. De reden hiervoor is tweevoud. Indien je onderlaag van je tank geschilderd is met een enamelverf, en je gooit er een filter op die ook op enamelbasis is, dan gaat dat niet goed :D, je eerste verflaag zal deels worden vernietigd. Ten tweede vloeit een filter veel beter als het een laklaag als ondergrond heeft. Hieronder zie je twee foto's, op de eerste foto staat het model nog niet in de laklaag voor de filters, op de tweede foto wel:

Afbeelding
Afbeelding

De filter kan je ofwel kant en klaar kopen van Sin Industries ofwel zelf maken. Je maakt een filter door ongeveer* 5% olieverf of enamelverf te mixen met 95% terpetine / white spirit. Ik gebruik zelf altijd olieverf omdat het uren, zo niet dagen duurt totdat het droog is. Het voordeel hiervan is, als het mislukt dat je de filter makkelijk kan verwijderen met wat schone terpetine / white spirit. De filter breng je aan over je model (met verflaag + erover een laklaag) met de kwast. Je zal niet direct het verschil zien! Als je direct veel verschil ziet (bijv: je witte tank wordt blauw door een blauw filter), dan heb je teveel olieverf gebruikt in je filter. Als je niets ziet, dan moet je een paar filters achter elkaar doen. Als je dan nog steeds niets ziet, dient er iets meer olieverf in je filter gedaan te worden. Hieronder zie je twee foto's van een Sdkfz 234 Puma die ik gemaakt heb. De eerste foto is van voor de filter, de tweede van erna. Je ziet goed het verschil in kleurtoon. Ik heb een bruine filter gebruikt. Kleine note: op de tweede foto zijn er ook al pinwashes en chips (verfbeschadigingen) te zien

Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Jurrie

* een exacte hoeveelheid is nooit te geven, echt een kwestie van uitproberen!

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Geplaatst: 04 okt 2008, 19:19
door Jurrie
Wat zijn washes en hoe breng ik ze aan?
Zie "Wat zijn filters en hoe breng ik ze aan". Een wash is namelijk precies hetzelfde als een filter. Wat er vaak door elkaar wordt gehaald zijn de termen: wash, pinwash en filter. Een wash en een filter zijn aan elkaar gelijk, een pin-wash is wel degelijk wat anders, dat zal ik hieronder bespreken.

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Geplaatst: 04 okt 2008, 19:24
door Jurrie
Wat zijn PINwashes en hoe breng ik ze aan?
Een pinwash verschilt van een wash/filter door het feit dat je ze niet over een heel model aanbrengt of een groot vlak, maar dat je de pinwash aanbrengt rond details. Met details bedoel ik: bij naadjes, bij boutjes, uitstekende hoeken etc. Het stelt vuil ofwel schaduw voor. Daarom kan je hier ook het beste een donkerbruine of bijna-zwarte kleur gebruiken (nooit zwart zelf, dat is altijd TE)

Een pinwash breng je aan nadat je voer/vliegtuig in de juiste kleur is geschilderd, een laklaag heeft gehad voor de filters en nadat de filters zijn geweest. Dan breng je een pinwash aan. Allereerst: de samenstelling van de pinwash. Het recept is bijna hetzelfde als een filter, alleen doe ik er wat meer olieverf in. Dit betekend concreet dat een pinwash vaak ~10% olieverf bevat en ~90% terpetine / white spirit.

Nu is het volgende belangrijk om te melden: indien je bijvoorbeeld een druppel terpetine laat vallen op een vlak van je model, droogt dit stukje op met kringen. Die kringen moet je dus zien te vermijden. Het vlak waar een detail op zit smeer ik daarom altijd even in met wat schone terpetine. Vervolgens doop ik met een kwast in de aangemaakte mix voor de pinwash en tip heel even, heel rustig het detail aan waar ik de pinwash wil. Je zal zien dat de pinwash in/om het detail heen vloeit. Laat dit even staan en kijk of het goed is. Indien er teveel verf is kan je met een andere, schone kwast het teveel weghalen. Daarna is de pinwash bij dit detail compleet!

Hieronder kan je goed het verschil zien tussen het wel en geen pinwash. Links is nog geen pinwash gedaan, rechts wel. De pinwash is gedaan in de naden van de luiken.
Afbeelding

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Geplaatst: 04 okt 2008, 19:46
door Jurrie
Wat is preshading?
Preshading is een techniek die alleen aan te brengen is met een airbrush. Het zorgt voor een betere diepte in je model. Dit is de eerste stap die je doet in het schilderproces als je beschikt over een airbrush.

De achtergrond van de techniek is als volgt: een tank, vliegtuig of ander voertuig blijft na blootstelling van de elementen niet één egale kleur. Er zijn vaak subtiele kleurvariaties zichtbaar. Dit effect breng je deels aan als je een preshade doet.

De eerste stap is ofwel het hele model zwart of donkerbruin spuiten, of alleen de randen van alle vlakken (zie de foto hieronder):
Afbeelding

Daarna is het de kunst om je model goed te airbrushen met de eigenlijke verflaag, in bovenstaand geval Panzergrijs. Wat je doet is de vlakjes 'inkleuren' met de basiskleur. Hierna ga je licht, niet 100% dekkend, over de randen van de vlakken heen, ook met Panzergrijs, om het geheel wat te blenden. Dan houd je een resultaat over zoals hieronder (merk op de donkere randen rond de luiken en de inlaat):
Afbeelding

Zo ontstaat er dus al een deel diepte in je model. Tevens kan je ervoor kiezen om plekken waar normaliter meer schaduw is (bijvoorbeeld onder de fenders bij de tankwielen) het wat donkerder te laten dan andere delen.

Greetz,

Jurrie

Re: Modelbouw Tips & Trucs (update: 04-10-2008: open)

Geplaatst: 04 okt 2008, 20:09
door Spitfire
Jurrie,

Een heel interessante topic _/-\o_
Ik heb hier weeral veel bijgeleerd :wink:

Grtz.

Luc 8)

Re: Modelbouw Tips & Trucs (update: 04-10-2008: open)

Geplaatst: 04 okt 2008, 20:14
door Jurrie
Spitfire schreef:Jurrie,

Een heel interessante topic _/-\o_
Ik heb hier weeral veel bijgeleerd :wink:

Grtz.

Luc 8)
Hey Luc,

Daar is het exact voor bedoeld, om elkaar wat bij te leren. Als je ook iets hebt om te delen, laat het weten. Als je vragen hebt over wat al gepost is: laat het ook weten.

Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor alle overige bouwers/kijkers :D

Greetz,

Jurrie

Re: Modelbouw Tips & Trucs (update: 04-10-2008: open)

Geplaatst: 05 okt 2008, 12:48
door Charly1975
Beste Jurrie,

Bedankt voor de tips !! Zoals ik al in een ander topic aan had gegeven ben ik (nog) niet zo'n pro als jij bent. Nu zie ik hier wel wat handige tips en die ga ik zeker proberen !!

Wel nog een vraagje....

Hoe verwijder je lijmresten ? Ik heb af en toe (zeer abuis uiteraard) dat ik een klein beetje lijm op m'n vingers heb en daarna het model juist met die ene vinger aanraak: gevolg: mooie vingerafdruk op het model. Hoe kan ik die lijmresten verwijderen ?

Ik gebruik Revell contacta proffessional vloeibare plastiek-lijm (39604)
Erg handig met die naald waardoor de lijm vloeit.

Groet,

Charly

Re: Modelbouw Tips & Trucs (update: 04-10-2008: open)

Geplaatst: 05 okt 2008, 13:31
door Jurrie
Hallo Charly,

Mooi dat je er wat aan hebt. Ben blij dat je ook met zo'n vraag komt als die je stelt, daar is dit topic exact voor bedoeld. Het komt inderdaad nog weleens een keer voor dat je een vingerafdruk lijm ergens op hebt. Balen! Dit is echter wel te verwijderen, zowel als dat op een cockpitruitje is van een vliegtuig (dan is het wat meer werk) of op een normaal plastic onderdeel.

In dat laatste geval: laat eerst de vingerafdruk-lijm even goed drogen, zodat deze hard is. Pak daarna een stukje schuurpapier, heel fijne korrel, en schuur de vingerafdruk weg :). Haal vervolgens met een doek wel het vijlsel weg dat van het schuren af komt, anders zie je dat terug in de verf die je later aanbrengt.

In het geval van tanks kan je vaak eerst de hele tank bouwen en daarna pas schilderen of airbrushen. Dan krijg je dus ook geen lijmvlekken over je verf heen, want dan zit je dus wel in de problemen ;).

Greetz,

Jurrie

Re: Modelbouw Tips & Trucs (update: 04-10-2008: open)

Geplaatst: 05 okt 2008, 21:59
door Charly1975
Jurrie schreef:In dat laatste geval: laat eerst de vingerafdruk-lijm even goed drogen, zodat deze hard is. Pak daarna een stukje schuurpapier, heel fijne korrel, en schuur de vingerafdruk weg :). Haal vervolgens met een doek wel het vijlsel weg dat van het schuren af komt, anders zie je dat terug in de verf die je later aanbrengt.
Bedankt voor de tips _/-\o_

Toch twee opmerkingen / vragen:
1) Ik schilder mijn modellen nog niet...aan die fase hoop ik over niet al te lange tijd aan te komen. Zie ik het geschuurde dan iets te goed ??
2) Wat moet ik doen in het eerste geval ?? Je schrijft alleen over het laatste geval (cockpitruitje) :)

Groet

Re: Modelbouw Tips & Trucs (update: 04-10-2008: open)

Geplaatst: 06 okt 2008, 10:27
door Jurrie
Hey Carly,

1) Ja, dan zie je het geschuurde goed! Ik zou zeggen, koop es wat potjes verf en probeer het uit :)
2) Ik schrijf over het laatste geval, wat als je goed leest, het normale plastic onderdeel betreft :D. Bij een cockpitruitje is het ook weg te halen, maar erg lastig. Zelf nog nooit geprobeerd :D

Greetz,

Jurrie

Re: Modelbouw Tips & Trucs (update: 04-10-2008: open)

Geplaatst: 06 okt 2008, 10:55
door Charly1975
Jurrie schreef:Hey Carly,

1) Ja, dan zie je het geschuurde goed! Ik zou zeggen, koop es wat potjes verf en probeer het uit :)
2) Ik schrijf over het laatste geval, wat als je goed leest, het normale plastic onderdeel betreft :D. Bij een cockpitruitje is het ook weg te halen, maar erg lastig. Zelf nog nooit geprobeerd :D

Greetz,

Jurrie
Jurrie,

1) Dat wordt het volgende project...een simpel vliegtuig waar ik op ga oefenen.
2) Ik had het goed gelezen, je had er niet bijgezegd dat je het verwijderen van de ruitjes nooit zelf had geprobeerd. Het is voor mij gelukkig al enige tijd geleden dat ik m'n marks heb achtergelaten op een ruitje, ik was m'n handen nog een keer extra als ik aan de ruitjes begin om er zeker van te zijn dat er niets aan m'n vingers kleeft.

Bedankt voor de tips.

En nog een veer in je r**t: Je onderhoud dit gedeelte van het forum uitermate zorgvuldig..hulde !!! (Mag ook weleens gezegd worden)

Groet,

Charly